B1058 byl nejstarší stupeň v aktivní flotile SpaceX, který navíc v roce 2020 dopravil první astronauty na oběžnou dráhu v rámci mise DM-2. Během vánoční mise Starlink 6-32 první stupeň opět úspěšně přistál na mořské plošině Just Read the Instructions, a tak tato ostřílená raketa měla dobře nakročeno k pokoření hranice 20 startů. Bohužel tyto naděje zhatilo špatné počasí na moři, které po přistání vedlo k převrhnutí a zničení stupně. Společnost SpaceX to oznámila na síti X.

„Nejzkušenější raketa z flotily falconů dokončila 23. prosince svůj 19. a poslední start a přistání. Tento konkrétní opakovaně použitelný raketový nosič v průběhu přibližně 3,5 roku vynesl na oběžnou dráhu 2 astronauty a více než 860 satelitů – celkem přes 260 metrických tun. Během přepravy zpět do přístavu dnes ráno se první stupeň převrátil na robotické plošině kvůli silnému větru a vlnám. Novější rakety Falcon mají vylepšené přistávací nohy se schopností samovyrovnání, což zmírňuje tento typ problému,“ vysvětlila firma situaci.

Mise stupně B1058:

  • Crew Dragon DM-2 (30. 5. 2020), přistání na OCISLY
  • ANASIS-II (20. 7. 2020), přistání na JRTI
  • Starlink v1-12 (6. 10. 2020), přistání na OCISLY
  • CRS-21 (6. 12. 2020), přistání na OCISLY
  • Transporter-1 (24. 1. 2021), přistání na OCISLY
  • Starlink v1-20 (11. 3. 2021), přistání na JRTI
  • Starlink v1-23 (7. 4. 2021), přistání na OCISLY
  • Starlink v1-26 (16. 5. 2021), přistání na OCISLY
  • Starlink 4-1 (13. 11. 2021), přistání na JRTI
  • Transporter-3 (13. 1. 2022), přistání na LZ-1
  • Starlink 4-8 (21. 2. 2022), přistání na ASOG
  • Starlink 4-17 (6. 5. 2022), přistání na ASOG
  • Starlink 4-21 (7. 7. 2022), přistání na JRTI
  • Starlink 4-2 (11. 9. 2022), přistání na ASOG
  • Starlink 4-37 (17. 12. 2022), přistání na JRTI
  • Starlink 6-5 (10. 7. 2023), přistání na JRTI
  • Starlink 6-17 (20. 9. 2023), přistání na ASOG
  • Starlink 6-26 (4. 11. 2023), přistání na ASOG
  • Starlink 6-32 (23. 12. 2023), přistání na JRTI

Incident nastal, když se ve Spojených státech ještě psal 25. prosinec, tedy den, kdy si Američané rozbalují dárky pod vánočním stromečkem. Santa Claus zkrátka SpaceX letos moc nepotěšil. Pro firmu toto představuje přerušení dlouhé šňůry úspěšných záchran prvních stupňů raket Falcon pro účely opakovaného použití.

K poslednímu neúspěchu totiž došlo v únoru 2021 při misi Starlink v1-19 a od té doby SpaceX dosáhlo neuvěřitelných 180 zdařených přistání v řadě. Lze však argumentovat, že šňůra úspěšných přistání přerušena nebyla, protože přistání samotné bylo bezchybné a problém nastal až při převozu stupně do přístavu o několik dnů později.

K převrácení stupně po přistání v minulosti došlo také u mise Arabsat 6A v roce 2019. Tehdy se jednalo o centrální stupeň Falconu Heavy, který poprvé úspěšně přistál na mořské plošině. Následně však nemohl být zajištěn k palubě pomocí dálkově ovládaného robota OctaGrabbera, který tehdy ještě nebyl vybaven adaptérem umožňujícím uchycení centrálního stupně Falconu Heavy.

Stupeň tedy bylo potřeba zajistit manuálně pomocí řetězů, avšak to nebylo pro pracovníky bezpečné kvůli rozbouřenému moři, jehož následkem stupeň klouzal po palubě plošiny Of Course I Still Love You. Posádka tedy čekala, až se moře uklidní, avšak mezitím se stupeň stihl převrhnout. Zpět do přístavu pak dorazila jen ulomená sekce rakety s motory a nohami.

Něco podobného nejspíš nastalo i během aktuální mise Starlink 6-32. Stupeň B1058 pravděpodobně po přistání klouzal po palubě a nemohl být hned zajištěn OctaGrabberem. A než se počasí zlepšilo, stupeň se převrhl. Ke klouzání stupně po palubě došlo například také v roce 2016 během mise Thaicom-8, což můžete vidět na následujícím videu. Tehdy však vše dopadlo dobře a raketa se po cestě do přístavu nepřevrhla.

Jak SpaceX poznamenalo, novější první stupně falconů mají vylepšené nohy, které jsou schopny vyrovnávání náklonu, což by zřejmě mělo bránit klouzání stupně po palubě po přistání. Nevíme přesně, kdy bylo toto vylepšení zavedeno, ale stupeň B1058 byl nejstarším exemplářem v aktivní flotile SpaceX. Poprvé letěl už v květnu 2020 na misi DM-2, při které Falcon 9 vynesl na oběžnou dráhu úplně první dvojici astronautů pro NASA.

Díky tomu pak bylo možné stupeň na první pohled snadno identifikovat, neboť byl jako jediný opatřen velkým červeným logem kosmické agentury. Stupeň B1058 jako jediný absolvoval celkem 19 misí, zatímco ostatní exempláře mají za sebou maximálně 17 startů.

První snímky ukázaly zkázu

V jakém stavu je stupeň B1058 z nešťastné mise Starlink, 6-32 jsme se dozvěděli díky fotografiím od přihlížejících, když se v úterý 26. prosince do přístavu Port Canaveral vrátila přistávací plošina JRTI.

Raketa dopadla v podstatě stejně jako centrální stupeň Falconu Heavy z mise Arabsat 6A v roce 2019, který se také převrhl až po přistání kvůli rozbouřenému moři. V obou případech se do přístavu vrátila pouze spodní část rakety, neboť ta horní se ulomila. Na palubě plošiny JRTI tak i tentokrát zbyla jen sekce s palivovou nádrží, motory a přistávacími nohami. Horní část s kyslíkovou nádrží, roštovými kormidly a mezistupněm byla ztracena.

„Ze ztráty stupně 1058 jsme velice zklamaní a smutní. K naklánění stupňů dochází, když určité podmínky při přistání vedou k nerovnoměrnému zatížení nohou. Silný vítr nebo stav moře pak způsobí, že se stupeň rozkývá a klouže, což může vést k ještě horšímu zatížení nohou. V tomto stavu je zajištění pomocí OctaGrabberu velmi náročné a mnohdy jen částečně úspěšné. Dva roky zpátky došlo na Vánoce k silnému naklánění rakety (první let stupně 1069), a tak jsme vymysleli samovyrovnávací nohy, které okamžitě vyrovnávají zatížení při přistání. Flotila stupňů je jimi z větší části vybavena, ale 1058 vzhledem ke svému stáří nebyl. Narazil na intenzivní vítr a vlny necelých 100 mil od domova, což mělo za následek selhání částečně zajištěného OctaGrabberu, a to se mu stalo osudným. Jedno je jisté… z nešťastné situace vytěžíme maximum a od historického stupně 1058 se co nejvíce naučíme na naší cestě k provozu raket podobným způsobem, jako tomu je u letadel,“ uvedl viceprezident pro starty Kiko Dontchev.

Jon Edwards, viceprezident pro rakety Falcon, pak dodal, že SpaceX plánuje zachránit motory a použít je někdy znovu. A zbylý hardware prý také nepřijde vniveč a podstoupí inspekce. Stupeň B1058 totiž má za sebou nejvíce startů z celé flotily, a tak má pro SpaceX velkou hodnotu.

Fotky z přístavu potvrzují, že k převrhnutí stupně došlo až po částečném zajištění OctaGrabberem, což robota viditelně poškodilo. Pravděpodobně jej tedy čekají opravy. SpaceX navíc situace využilo k provedení pravidelné údržby plošiny JRTI.

Start mise Starlink 6-32 se stupněm B1058.19 dne 23. prosince 2023

Nedokonalé přichycení robota k raketě není až tak neobvyklý jev a v minulosti jsme mohli u několika zachráněných stupňů vidět, že některá z ramen OctaGrabberu nebyla po návratu plošiny do přístavu přichycena k raketě. Důvodem jsou nejspíš asymetrická přistání, kdy stupeň přistane na plošině v okamžiku, kdy je paluba nakloněná kvůli mořským vlnám.

Jedna z přistávacích nohou je v takovém případě vystavena zvýšenému náporu, což vede k deformaci hliníkových tlumičů v noze, které tam jsou právě z tohoto důvodu. Tlumiče tedy splní svůj účel a zmírní náraz při přistání, avšak má to za následek, že nohy pak jsou různě „dlouhé“ podle toho, jak moc u nich byl deformován tlumič. Tato nerovnost pak snižuje stabilitu celého stupně a může vést k jeho klouzání a naklánění na vlnách.

Výše zmíněný první let stupně B1069, který vedl k vývoji vylepšených nohou, proběhl v rámci mise CRS-24 před dvěma roky. Plošina JRTI tehdy stupeň dovezla zpět ve velkém náklonu, bez uchyceného OctaGrabberu a s poškozenými motory. Následné opravy pak způsobily, že NASA musela na pozdější misi Crew-4 použít jiný stupeň místo tohoto, který byl původně v plánu.

Řešením těchto problémů tedy zřejmě jsou zmíněné samovyrovnávací nohy, které by měly umožnit pevné uchycení robota i v případě asymetrického přistání kvůli podmínkám na moři. Bohužel nevíme, jak přesně vylepšené nohy fungují, ani které stupně jimi ještě nejsou vybaveny. Zdá se však, že stupeň B1058 byl jedním z posledních exemplářů se starým typem nohou, což se mu nakonec stalo osudným.

Dosažení mety 20 různých startů individuálního stupně tak padá na bedra exemplářů B1061, B1062 a B1063. Ty jsou nyní nejstaršími stupni v aktivní flotile SpaceX a všechny tři mají za sebou po 17 misích.

Stupně Falconu 9 jsou momentálně certifikovány pro maximálně 20 letů, avšak SpaceX plánuje tento rok certifikaci znovu rozšířit na 25 nebo možná až 30 startů. Ztráta historicky významného stupně B1058 je tedy smutná, avšak jím stanovený rekord 19 použití pravděpodobně bude letos rychle překonán. SpaceX má nyní ve své flotile celkem 20 různých prvních stupňů pro Falcony 9 a Heavy a zatím stále vyrábí další.

Text byl převzat z portálu ElonX. Před vydáním byl redakčně upraven. Originál najdete zde a zde.

Podíl
Exit mobile version