Komerční prezentace Aktual.: 28.02.2025 18:58

Atény – Statisíce lidí dnes v Aténách zaplnily náměstí před sídlem parlamentu a přilehlé ulice na protest proti průtahům ve vyšetřování největší železniční nehody v dějinách Řecka, která se stala přesně před dvěma lety a vyžádala si 57 mrtvých a osm desítek zraněných. Demonstrace se konaly i v desítkách dalších řeckých měst a menší manifestace uspořádali podle agentury AP i Řekové v zahraničí. V kostelech v Řecku se konaly vzpomínkové mše a chod země ochromila generální stávka. V Aténách a Soluni se někteří účastníci demonstrace střetli s policií.

Demonstrace v Aténách byla podle AP jedna z největších za víc než deset let, podle agentury DPA se takové manifestace nekonaly ani za finanční krize v roce 2010. Při střetech s policií u parlamentu v Aténách muselo být dnes podle AP ošetřeno nejméně 20 lidí a policie zatkla několik desítek osob, které na policisty házely zápalné lahve. Policie odpověděla slzným plynem a vodními děly.

Generální stávku vyhlásily hlavní odborové svazy v soukromém a státním sektoru, ochromena byla také veřejná doprava. Zrušeny byly letecké a vlakové spoje, zastavily se přívozy a výrazně omezena byla MHD. Mnoho obchodů v Aténách a dalších městech zůstalo zavřených a za výlohami se objevily vzkazy vyjadřující solidaritu s pozůstalými.

Někteří účastníci protestu skandovali „vrazi,vrazi“ a žádali rezignaci premiéra Kyriakose Mitsotakise, jehož vládu viní za zanedbávání železniční infrastruktury, což podle vyšetřovací zprávy zveřejněné ve čtvrtek přispělo ke srážce vlaků 28. února 2023.

Nedávné průzkumy ukázaly, že velká část Řeků je nespokojená s tím, jak po dvou letech od tragédie, při které zemřelo mnoho studentů, pokročilo, či spíše nepokročilo, vyšetřování. „Najevo musí vyjít plná pravda a lidé zodpovědní za nehodu musí pykat bez ohledu na to, v jak vysoké funkci jsou,“ řekl šéf největší odborové centrály GSEE v zemí Janis Panagopulos.

Ve čtvrtek zveřejnil řecký úřad pro vyšetřování leteckých a železničních nehod a bezpečnost dopravy (EODASAAM) zprávu, v níž konstatoval, že za srážkou vlaků byla kombinace lidských chyb a systémových selhání, včetně dlouhodobého vládního zanedbávání železniční infrastruktury. „Řecký železniční sektor velmi ovlivnila ekonomická krize, která začala koncem roku 2009 a dosáhla vrcholu v roce 2010. To mělo za následek špatnou údržbu infrastruktury, jejíž stav se tak dále zhoršoval, a také strukturální nedostatek personálu,“ uvádí se ve zprávě.

Kritika EODASAAM dopadla i na státní firmu OSE, která spravuje řeckou železniční síť, a to kvůli nedostatečné kontrole infrastruktury. Zpráva zmiňuje i špatné školení zaměstnanců železnic či jejich přetěžování kvůli nedostatku personálu. Uvádí se v ní i již známá skutečnost, že nákladní vlak se s osobním krátce před půlnocí srazil poté, co přednosta stanice v Larise pustil oba vlaky proti sobě na stejnou kolej. Přednosta už předloni chybu přiznal. Nicméně i řecká vláda už dříve připustila, že k tragédii by nedošlo, kdyby správně fungoval automatizovaný bezpečnostní systém.

Vyšetřovací zpráva také konstatovala, že k masivní explozi a ztrátám na životech po srážce vlaků mohla přispět „neznámá látka“ v nákladním vlaku. Po kolizi se několik vagonů vzňalo a lidé v nich uhořeli. Podle některých spekulací vezl nákladní vlak nebezpečný materiál. Vyšetřování ale komplikuje ztráta videonahrávky z nádraží v Soluni, na níž byla zaznamenána nakládka vlaku.

Deník Kathimerini dnes napsal, že v souvislosti se srážkou vlaků byla zahájena čtyři trestní vyšetřování, dvě z nich se pak sloučila v jedno. Z těchto tří zatím jen jedno skončilo u soudu. Ten nařídil státní firmě OSE a železničnímu dopravci Hellenic Train, jehož majitelem je italská státní železniční společnost Ferrovie dello Stato Italiane, zaplatit odškodné 800.000 eur (asi 20 milionů Kč) rodině průvodčího, který při srážce vlaků zemřel. Soud uvedl, že obě firmy nesou díl zodpovědnosti a že jedním z hlavních důvodů kolize byla nedokončená modernizace signalizace a dálkových kontrolních systémů.

Podíl
Exit mobile version