Komerční prezentace Aktualizace: 24.07.2024 15:49

Praha – Stavební úřady v Česku jsou v těchto dnech přetížené. Kvůli tomu, že od července začal platit nový stavební zákon, podali lidé do konce června stovky žádostí. Úřady jsou jimi zahlcené, jejich vyřízení bude trvat měsíce. Nový informační systém, který od července připravilo ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), kritizují a označují ho za nefunkční. Vedení radnic se obává, aby kvůli problémům nezačali odcházet úředníci. Někde jich je nedostatek už teď, zjistila ČTK. Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš přiznal potíže s přechodem na nový systém pro stavební řízení. Úřad je řeší, uvedl na X.

Strach z odchodů úředníků přiznává například mladoboleslavský primátor Jiří Bouška (ANO). „Na ty lidi se navalilo hodně starých žádostí a do toho chodí nové,“ podotkl. Příprava nového systému mohla být podle něj určitě provedena lépe, i když připouští, že s každou podobnou změnou bývají spojeny problémy. „Jednou se do toho přihlásíte a pak se vám to třeba čtyřikrát nepovede,“ dodal.

Nedostatek pracovníků už řeší v Rokycanech. Tamní stavební úřad má pod sebou 25 obcí a v některých případech funguje pro 68 městeček a vesnic. V červnu podali stavebníci 367 žádostí, dalších 323 bylo již rozpracovaných. „Celkem tedy musí sedm úředníků a jedna administrativní pracovnice vyřídit 690 žádostí, v běžném měsíci před změnou stavebního zákona jich bylo 120,“ řekla vedoucí úřadu Radka Janová. Po 1. červenci už přijali jen deset žádostí. Také v Rokycanech vše komplikuje nefunkčnost nového systému, podle Janové se situace od začátku měsíce nijak nezlepšila.

Městský úřad v Náchodě hodnotí systém, do něhož mu zatím přišlo asi 15 podání, jako stupňující se chaos. „Některé úkoly v rámci portálu nejdou a ty co jdou, tak po týdnu už zase nikoli. Najdeme nějaké řešení – postup, ale za týden už tento postup nejde, protože se v systému něco upravilo. Například nelze podepsat dokumenty, šablon je pouze deset a stylisticky jsou katastrofa a i v rozporu se zákonem, mají chybné paragrafy. Například nelze vydat usnesení, protože šablony znají pouze rozhodnutí,“ uvedla mluvčí radnice Nina Adlof. Představená metodika podle ní neodpovídá tomu, co úředníci vidí na portálu.

Magistrát Hradce Králové označuje systém za složitý, neúplný, obsahuje podle něj chyby a chybí mu podrobná metodika. Problémy hlásí i projektanti a stavebníci. „Od spuštění se to zlepšuje málo a pomalu, nejde stále vyřizovat velkou část podání, protože nejsou vhodné šablony,“ řekla ČTK mluvčí magistrátu Kateřina Rohlíčková. Prostřednictvím nového systému hradecký stavební úřad přijal 25 žádostí. Stále je však zavalen žádostmi podanými papírově do konce června. Jen za poslední červnový týden na úřad přišlo 766 podání, loni jich bylo 150. Ke zpracování jich má úřad nyní přes 1800.

Podobná situace je podle mluvčího Michala Švarce i v Sokolově. Rovněž tam navíc stavební úřad řeší dlouhodobý nedostatek odborně způsobilých úředníků. Kritičtí jsou i v Chebu, kde město dokonce prosí žadatele o trpělivost a vzdává se zodpovědnosti za prodlení plynoucí z předem netestovaného ostrého provozu nového systému stavebních úřadů. Podle mluvčí města Simony Liptákové podali žadatelé nebývalé množství žádostí před 1. červencem. „Ujišťujeme vás, že uděláme všechno pro to, aby vaše žádosti mohly být zpracovány a vyřízeny, ale v počáteční fázi nemůžeme zaručit, že vše půjde tak, jak bychom si představovali,“ stojí v prohlášení radnice.

Ve Zlíně bylo od 1. července podáno 34 nových žádostí, starých má ale úřad k vyřízení stovky. Nový systém je podle zástupkyně vedoucího zlínského odboru stavebních a dopravních řízení Heleny Stündlové nepřehledný a neintuitivní. Pracovníci se zúčastnili školení MMR, digitalizace však byla představena povrchně. „Na základě proběhlých školení i návodů ve formě metodických pomůcek pracovníci tento program nedokáží efektivně používat. Pracovníci stavebního úřadu neustále komunikují jak se stavebníky, tak i dotčenými orgány, kdy hledají správný postup v rámci řešení problematiky stavebních řízení,“ uvedla zástupkyně Stündlová.

Ani v Příbrami se situace na stavebním úřadě nezlepšuje. „Stále se prostřednictvím e-mailu či call centra dotazujeme na ministerstvo pro místní rozvoj. Na e-mailové dotazy odpovědi nepřichází a zaměstnanci call centra nedokáží poradit s konkrétním podáním,“ řekla mluvčí radnice Eva Švehlová. Kolik ještě zbývá zpracovat žádostí podaných papírově do 30. června, není podle ní možné přesně říci. Řádově jde o stovky případů. „Od 1. července bylo podáno 13 žádostí,“ dodala.

Nový stavební zákon začal platit 1. července pro všechny typy staveb. Norma například ruší dvojí povolování staveb a územní a stavební řízení slučuje do jednoho. Stavební úřady mají samy obesílat ostatní úřady a získat jejich vyjádření v takzvaném koordinovaném závazném stanovisku. Na konci by mělo být jediné razítko pro stavebníka. Řízení má být pro všechny účastníky v digitální podobě prostřednictvím Portálu stavebníka a dalších systémů a veškerá dokumentace je on-line. Úřady a stavebníci mají komunikovat v propojených systémech.

Bartoš přiznal potíže systému, týdny po spuštění chystá manuál

Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) přiznal potíže s přechodem do nového režimu stavebního řízení. Nejzávažnější nedostatky ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) opravuje co nejrychleji, uvedl dnes na sociální síti X. Nový jednotný on-line systém pro stavební úřady byl spuštěn 1. července, ale MMR podle Bartoše nyní – tedy už více než tři týdny od startu systému – připravuje detailní manuály pro úředníky. Zlepšení a nové funkce systému jsou „v plánu na později“, uvedl ministr.

„Potíže s přechodem do nového režimu stavebního řízení jednoznačně jsou, nikdo to nepopírá,“ sdělil ministr. Žádný podnět, kritika nebo žádost podle něj nezapadnou. „Jen různých organizací samospráv se v systému musí správně nastavit na 1400,“ napsal dnes Bartoš. Původně ministerstvo po informacích od radnic o potížích s novým systémem tvrdilo, že je způsobuje hlavně to, že úředníci zadávají špatně své zařazení do přihlašovacích údajů.

Kromě řešení nedostatků MMR školí úředníky v používání systému. Podle Bartoše zahájilo novou sérii školení v krajích, v úterý bylo například v Jihlavě. „Pracujeme na detailních manuálech pro úředníky s popisem různých typů řízení od A až po Z,“ doplnil ministr.

Systém digitalizace stavebního řízení vykazuje zásadní nedostatky například podle Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů. Není například plně propojen s ekonomickými systémy a spisovými službami. Zároveň jsou části Informačního systému stavebního řízení (ISSŘ) podle tajemníků také právně problematické a mohou být v rozporu s pravidly GDPR.

Systém je nefunkční třeba podle představitelů opavské radnice. Z podobného důvodu jako Opava se na MMR v otevřeném dopise nedávno obrátil také starosta Nového Boru na Českolipsku a předseda Sdružení obcí Libereckého kraje Jaromír Dvořák (Starostové pro Liberecký kraj). Problémy hlásí další stavební úřady po celé ČR.

Při zavedení 1. července se například v Brně úředníci magistrátu nemohli do systému přihlásit, podle nich kvůli přetížení. S komplikacemi se potýkaly i stavební úřady v Praze. Jejich úředníci v systému vůbec nemohli pracovat, protože nebylo možné nastavit uživatelská práva. Úředníci z Prahy 8 hodnotili systém jako nejhorší, co zatím s třicetiletou praxí zažili.

Bartoš dříve uvedl, že systém digitalizace stavebního řízení je propustný a požadavky v něm se dají odbavovat. Nejčastěji se úředníci na MMR obraceli kvůli problémům s nastavováním svých rolí, které při špatném zadání bránily v přihlášení. Některé úřady ale uvedly, že zřízené call centrum často nezná odpověď na některé problémy a technická podpora někdy nereaguje i několik dní.

Podíl
Exit mobile version