Komerční prezentace Aktual.: 9.06.2025 16:50
Praha – Středočeští zastupitelé dnes schválili zvýšení jízdného veřejné dopravy ve Středočeském kraji i Praze. Ještě budou rozhodovat pražští radní, a to v létě. Kraj má příslib souhlasu hlavního města. Důvodem zdražování je nárůst nákladů na provoz veřejné dopravy v posledních letech a předpokládaný růst výdajů v následujících rocích, řekl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN). Pro zdražení hlasovalo 33 z přítomných 60 zastupitelů. Zdražení nepodpořili opoziční zastupitelé ANO, Stačilo! a SPD. Kraj vede koalice Spolu a STAN.
Zastupitelé také schválili pravidelnou valorizaci cen dopravy ve Středočeském kraji každé dva roky, která zohlední inflaci. „Dvouletý cyklus má zajistit to, aby nedocházelo k cenovým skokům,“ řekl dnes Borecký. Zdražení jízdného by mělo začít platit od ledna, kdy ceny jízdenek mají růst v případě papírové varianty o 30 procent, u elektronických o 20 procent, což má cestující motivovat k většímu využívání elektronické podoby. Cílem je dosáhnout rychlejšího odbavení a poklesu nákladů například na tisk jízdenek. V některých případech může být zdražení i menší, protože se zároveň sníží počet pražských pásem.
„Já jsem přesvědčený o tom, že nám to lidi nažene do aut. Třicetiprocentní zdražení je z mého pohledu brutální,“ uvedl opoziční zastupitel Tomáš Helebrant (ANO) a dodal, že zdražení jízdného bude v důsledku znamenat další zátěž pro silnice. Proto podle něj zastupitelé ANO zdražení nepodpořili. Podle dalšího opozičního zastupitele Zdeňka Štefka (Stačilo!) je míra zdražení vysoká, poškodí nízkopříjmové skupiny lidí, přinese více emisí a sníží dostupnost služeb.
Borecký připustil, že úbytek cestujících nastat může. Takzvané skokové zdražení podle něj odráží skokový růst nákladů.
Celkové náklady na dopravní obslužnost Středočeského kraje přesahují devět miliard korun, kromě výdajů hejtmanství je pokrývá dotace ministerstva dopravy, příspěvky obcí a tržby z jízdného. Dopravní obslužnost letos bude hejtmanství stát 5,2 miliardy korun, meziročně zhruba o 13 procent více. Příští rok výdaje kraje vzrostou podle odhadů zhruba o půl miliardy korun. Zvýšené jízdné má přinést asi 375 milionů korun ročně navíc. Kraji naopak klesá podíl pokrytí nákladů tržbami, loni činil necelých 32 procent, odhad pro letošek je 29 procent. Tržby jsou kolem 2,7 miliardy korun.
Po zdražení se cena běžné 30minutové jízdenky pro tři tarifní pásma v papírové podobě zvýší z 30 Kč na 39 Kč, v aplikaci PID Lítačka pak bude stát 36 Kč. Zlevnění jízdenek má naopak přinést zavedení skupinového jízdného, třeba pro dva dospělé a až čtyři děti.
Dopravní systém Středočeského kraje a metropole je propojený. V kraji žije téměř 1,5 milionu obyvatel, v Praze zhruba 1,4 milionu. Jízdné naposledy v kraji zdražovalo v roce 2022.