Suzuki Swift m rozhodn na co navazovat, vdy od roku 2004 se prodalo ve 169 zemch pes 9 milion kus. Teba ve Francii je to nejprodvanj model znaky, v esku se dl o tet a tvrt msto s Ignisem. Potno od prvnho swiftu jde aktuln u o estou generaci, automobilka oficiln uvd, e jako globln model jde o generaci tvrtou. Ale tyto poty asi nejsou podstatn. Vdycky to bylo mal, obratn a pro mnoh svm designem roztomil autko, kter bylo na svoje vnj rozmry uvnit nadprmrn prostorn. Dalo by se tak ct, e lo o takov lidov Mini zbavn, vizuln atraktivn, ale za zlomek ceny britskho konkurenta.

Fungovalo to, tak pro tedy mnit vtzn tm?

Vrobce se proto v nov generaci nepoutl do dnch designovch experiment a autu tak zstaly jednoduch zakulacen rysy a sympatick pedn maska. Osobn se mi design pedchoz generace lbil o nco vc, konkrtn pedn kapota mi pijde na auto naroubovan ponkud umle, ale to je samozejm vc nzoru. I kvli tomu, e novinka stoj na stejn platform jako pedchdce, zstaly rozmry prakticky stejn, na dlku nco mlo pes 3,8 m, stejn je i rozvor 2450 mm.

Designov tak jde sp o evoluci ne revoluci. Podobn, i kdy ne pln stejn je tvar pedn masky i pednch svtel, kter dostaly LED ps dennho svcen ve tvaru psmene L. Nad svtly zan vrazn prolis, kter se thne po cel dlce vozu. Robustn vzhled dodvaj autu vrazn podbhy kol. Kontrastn lakovan sloupky spolu s velkmi okny zase navozuj dojem, e se stecha vzn ve vzduchu. Vzadu pak najdeme nov svtla s trojrozmrnou grafikou. Vizuln atraktivitu vrobce zvyuje vbrem barev karoserie krom tch zkladnch tradinch preferuje hlavn vraznou ervenou, modrou, oranovou nebo pistciovou.

Suzuki Swift

Preference cestujcch ped nkladem

Japonci s sebou dajn nejsou zvykl vozit moc vc, take vnitn prostor preferuje sp cestujc ne msto pro zavazadla. Dozadu se tak mohou relativn pohodln posadit i ti dospl, s sebou si ale mohou vzt jen 265 litr zavazadel, co je ponkud pod prmrem konkurent typu koda Fabia, kte jsou vak zase dra. Po sklopen opradel zadnch sedadel nevznik rovn plocha.

Interir psob na prvn pohled trochu lacin, jak materilem na sedadlech, tak provedenm pstrojov desky, ale dv to na druhou stranu nadji, e je vechno vyrobeno odoln a vydr to v podku i po nkolika letech pouvn. A kombinace ernch a svtle edch plast i celkem dobe vypad. Zhadou je mi jen to, pro se Japonci stle dr archaick tyinky na pepnn palubnho potae vpravo v pstrojovm ttu. Stejnou slubu odvede natst i tlatko na volantu.

Nechyb centrln dotykov displej, kter je 9palcov, s rychlou odezvou. Apple i Android um systm pipojit kabelem i bezdrtov. jsou tu i zkladn tlatka pro nkter pm volby, klimatizace m tak svj vlastn ovldac panel, co pispv k bezproblmovmu ovldn.

Suzuki Swift

Ti vlce rozhodn nevad

Se Swiftem se asi nebudete vydvat na dlouh rodinn cesty, je to typick auto do msta. Dky velkm oknm je z auta dobe vidt do vech smr, vz velmi dobe manvruje ve mst a skvle se s nm parkuje. Oek, jak v dnen dob vyeit pohonnou jednotku, rozlousklo Suzuki novm mild-hybridnm benznovm tvlcem o vkonu 61 kW, kter nahrazuje pedchoz tyvlec o tm shodnm vkonu.

A prv tento agregt je nejvt novinkou Swiftu a opravdu se povedl. Plaketa Hybrid na zdi sice slibuje vc, ne by asi zkaznk ekal, jde opravdu jen o mild-hybrid jen s mrnou podporou elektiny hlavn pi rozjezdech, kter jsou dky tomu velmi plynul. Ale to nevad. Krom ubrn vlce je technickch zmn proti pedchozmu motoru mnohem vc. Snila se teba hmotnost, zlepilo se spalovn i naopak zvil toiv moment v nzkch otkch.

Agregt fascinuje kombinovanou spotebou paprov od 4,4 do 4,9 l/100 km podle toho, zda je auto vybaveno pohonem vech kol a 5stupovou manuln pevodovkou, nebo nov vyvinutou automatickou pevodovku CVT. A nen to vbec nereln hodnota, jak jsme si pi prvnch jzdch ovili. Zhruba 120 testovacch kilometr po mstech, vesnicch a venkovnch cestch v okol francouzskho Bordeaux jsem zvldl prmrn za 4,6 l/100 km. Akoli to v celosvtovch prodejch nebude nejsp hrt vznamnou lohu, Swift si zachoval ve sv td uniktn pohon vech kol AllGrip, kdy se v ppad poteby pes viskzn spojku pipojuj k bn pohnnm pednm kolm i ta zadn.

Vmna motoru pispla k tomu, e nov Swift je o pr kilo leh ne dv a s vjimkou tykolky s manulem se vechny ostatn verze vejdou s hmotnost pod jednu tunu. To je dobr pedpoklad pro solidn jzdn vlastnosti. Zapracovalo se i na podvozku, zmnily se teba pedn stabiliztory, vzadu m zase odpruen vt rozsah, kter lpe kopruje tern. Celkov je odpruen sp tvrd, take ve mst neekejte jzdu jako na ltajcm koberci, ale swift z vs rozhodn nevytese dui.

Suzuki Swift

Naopak dv ale velkou jistotu v zatkch mimo msto, kdy ochotn mn smr bez ztrty pilnavosti. Ale je to cel vc jistota ne sportovnost potejte se zrychlenm na stovku a za 12,5 sekundy a velmi lehkm zenm. Swift je tak ideln auto do msta nebo (co v Suzuki asi neusly rdi) pro star idie, kterm nabdne vyven jzdn vlastnosti, jednoduch ovldn a skvlou spotebu.

Rozhodne cena

Chybt neme ani dlouh seznam elektronickch asistent. Nov je zejmna systm nouzovho brzdn, kdy radar a kamera sleduj auta, cyklisty i chodce ped vozem a mly by dokzat zabrnit nebo aspo zmrnit eln i bon srku. Otravn je ovem nov povinn asistent upozorujc na pekroen povolen rychlosti. Za jeho instalaci Suzuki neme, ale vypnout by mohl jt elegantnji ne opravdu sloit v menu.

Suzuki Swift m nalpnuto k tomu, zvtzit tam, kde mnoz u vyklidili pozice, toti v kategorii malch spornch a odolnch voz. Rozhodne o tom nakonec cena. Ta esk zatm oznmena nebyla. Prvn vozy by mly dorazit na pelomu kvtna a ervna, kdy bude zveejnn i esk cenk. Ale teba ve Francii nebo Nmecku startuje Suzuki Swift s cenovkou 18 990 eur, co je zhruba 480 tisc korun. V esku to bude doufm citeln mn, protoe stvajc generace se momentln prodv v akci od 369 900 K.

Suzuki Swift

Podíl
Exit mobile version