Komerční prezentace Aktual.: 25.02.2025 15:59

Kopřivnice (Novojičínsko) – Automobilka Tatra Trucks po více než 40 letech ukončila výrobu nákladních vozů legendární řady Tatra 815. S posledním vyrobeným vozidlem Tatra 815-2 Terra se dnes v areálu automobilky v Kopřivnici na Novojičínsku rozloučili zaměstnanci i vedení podniku.

Člen představenstva Tatry Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj Radomír Smolka řekl, že jde podle něj o nejvýznamnější nákladní vozidlo v historii Tatry a přelomový model. Vyrábělo se nejdéle a těchto vozidel bylo také vyrobeno zdaleka nejvíc mezi všemi modely a typy Tater. Sériová výroba začala v roce 1983 a Tatra vyrobila 158.065 automobilů všech provedení řady T815 včetně předsériových vozidel z let 1977-1982.

„Její vývoj trval téměř deset let a byl opravdu velmi tvrdý. V době, kdy se 815 vyvíjela, tak v Tatře vznikl unikátní terénní polygon, na kterém se auta testovala. Testovalo se na Sibiři, testovalo se v poušti, takže to auto bylo po všech stránkách připraveno do výroby,“ řekl Smolka. Nejlepším důkazem kvality vozu je podle něj to, že na velkých stavbách je pořád možné vidět Tatry 815 z 80. let minulého století, které pořád slouží a fungují.

Během desetiletí prošla řada Tatra 815 vývojem a několika modernizacemi, mezi nimi byla například provedení Tatra 815-2 Armax, Tatra 815-6 Force nebo Tatra 162 Jamal. Poslední vyvinutý model Tatra 815-2 Terra se vyráběl od roku 2018.

„Změnilo se hodně. Já vždycky říkám, že mezi první osmsetpatnáctkou a poslední Terrou opravdu jsou jediné stejné díly a to jsou vnější plechy kabiny. Ale jinak každý z dílů, ať už je to kabina, motor, převodovka nebo celý podvozek, tak opravdu jsou buďto úplně nové, překonstruované, anebo jsou hluboce modernizované,“ řekl Smolka.

Výroba Tater 815 končí, protože nové generace řad Tatra Force a Tatra Phoenix, jejichž výroba začala loni, nabízejí širokou škálu provedení a verzí, které představují moderní alternativy k vozidlům řady Terra. „Samozřejmě i základ nových vozidlových řad pořád vychází jakýmsi způsobem ze zkušeností, znalostí a komponentů, které se na 815 osvědčily a které tam fungovaly,“ řekl Smolka.

Uvedl, že díky Tatře 815 vznikl nejen polygon a zázemí továrny, ale měla velký dopad na celou Kopřivnici, která se z malinkého městečka proměnila v průmyslové město. „Budoval se závod pro navýšení kapacity až na 15.000 aut. Samozřejmě 15.000 aut znamenalo zhruba 15.000 lidí a Kopřivnice předtím měla 6000 až 7000 obyvatel, takže přibylo celé město, sice panelákové, ale opravdu celé nové město. Rozloha samotné fabriky se ztrojnásobila. Proinvestovalo se tady skoro šest miliard tehdejších korun,“ řekl Smolka.

Ekonomický ředitel Tatry Daniel Bekeš řekl, že modelová řada 815 stojí i za tím, že Tatra stále funguje a prosperuje, protože ji podržela v těžkých letech po roce 1989, kdy ekonomicky i provozně udržela automobilku při životě. „Postupně jsme ji uměli nahradit dalšími platformami jako Tatra Force nebo Phoenix. Tyto platformy se postupně staly jejími nástupci a přebraly štafetu v produktovém portfoliu dnešní Tatry,“ řekl Bekeš.

Posledním vyrobeným vozem řady Tatra 815-2 Terra byl podvozek pro hasičský speciál s prodlouženou kabinou, osmiválcovým motorem Tatra T3-928. převodovkou Tatra a podvozkem v konfiguraci 6×6. Využívat ho budou hasiči z Klatov.

Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Loni prodala 1548 vozů, o 97 více než v roce 2023. Automobilka má přes 1800 zaměstnanců, dalších 500 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie. Akcionáři Tatry Trucks jsou od roku 2013 průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada a strojírenská skupina Promet Group rodiny Materových.

 

Podíl
Exit mobile version