V Registru silninch vozidel (RSV) historicky nejsou pln vechna technick data sprvn a pln uvedena, to jsme ji mnohokrt od zatku ledna uvdli a vysvtlovali, m to je, uvd Frantiek Jemelka za ministerstvo dopravy, kter zdrazuje, e dn data se z registru neztratila. A dodv, e pracovnk registru ml a m povinnost vdy vechna data zkontrolovat a pi prci s databz je ppadn doplnit. Pokud data v RSV nejsou pln, tak oban nemus nikam chodit, pi pravideln prohldce na STK pracovnk technick prkaz nafot, a ad bezplatn data dopln, ubezpeuje.
Nesoulad mezi daty ve velkm technickm prkazu a registrem je podle vysvtlen ministerstva dn lidskm faktorem. Pi vzniku elektronick databze (pepis z papru do potae), i pi zpisu na adu se mohly udlat chyby. Data v prbhu let migrovala mezi rznmi databzemi a obas mohlo dojt k chyb.
Je to nemil, mrz ns to, omlouvme se za komplikace, ale je to pleitost, jak registr proistit. Nesoulady nikomu problmy dve nezpsobovaly, do budoucna bude registr dky opravm (nap. po STK) v podku, pipout mluv lopotnj rozjezd novho systmu. Tm, e budou data elektronicky, tak se postupn do registru ve dopln a paprov systm bude v tomto nahrazen elektronickm. itn je tedy jednm z efekt bcho procesu. Cl je zjednoduit lidem ivot, itn registru je jen druhotn efekt, dodv.
Shodou okolnost, kdy v uplynulm tdnu ministr dopravy Martin Kupka prezentoval na pd Hospodsk komory elektronizaci pevod automobil, ml systm vpadky, a to jak na registrech vozidel, tak na STK. Ministerstvo dopravy informaci iDNES.cz potvrdilo. Frantiek Jemelka vysvtlil, e registrace vozidel probhala standardn a systm bel. Pl dne bohuel nefungovala databze ISTP (Informan Systm Technickch Prohldek, pozn. red.) z dvodu peten. Tuto zvadu dodavatel odstranil poslenm, a nsledn ve bylo pln funkn, popisuje mluv a zdrazuje, e vpadek nikterak nesouvisel se zmnou ve vydvn technickch prkaz od 1. 1. 2024.
Ano, je pravda, e systm STK ml vpadek z dvod peten a nefungoval v dob od cca 8 do 14 hodin. Na odstrann dodavatel usilovn pracoval spolen s dodavatelem infrastruktury a kolem 14. hodiny byl opt pln funkn, dodv mluv ministerstva s tm, e systm se stle modernizuje a testuje. Do budoucna chceme, aby firmy poslily servery tak, aby k vpadkm nedochzelo. Tak maj za kol pijt s nvrhem, jak souasn systm v budoucnu modernizovat, a to bude poteba. Podle mluvho ministerstva systm umouje provst technickou kontrolu i v ppad, e nem online spojen se systmem. Technik STK po proveden prohldce nahraje data do systmu a nsledn jsou odeslny do ISTP a dle do RSV.
Velk technik si me motorista nechat
Mluv na dotaz iDNES.cz uvd, e dodavatelem systmem pro komunikaci STK s registrem je firma Aricoma (bval AutoCont). Rozvoj aplikace na pedvn technickch dat z RSV do ISTP byl objednan v roce 2023, kdy byl i realizovan a testovan. Cena rozvoje aplikace na pedvn dat a modernizaci byla cca 2,3 mil K. Tato nabdka vak obsahovala i dal zkonn zmny k 1. 9. 2023: historick vozidla a 1. 1. 2024: propojen a penos dat z RSV do ISTP, uvd.
Oproti pvodnmu plnu, podle kterho mli na registru motoristm velk technick prkaz odebrat, udlalo ministerstvo vstcn krok a rozeslalo na ady pokyn, aby motoristm, pokud chtj, doklad ponechvali. Pouvat elektronickou formu lidem nenaizujeme, samozejm si na ad mete nechat udlat vpis z registru, dodv mluv ministerstva. Ti, kte nemaj chytr mobil, a kupovali by si auto, samozejm mohou vechny daje nad rmec novho techniku na ad i nadle zskat. Lze to udlat v podstat hned, kdy si jdu zapsat vozidlo, rad. Za vpis motorista zaplat sto korun.
Zruen vydvn dvou doklad a nahrazenm jednoho od 1. 1. 2024 je prvn krok k tomu, abychom lidem zjednoduili pstup k registraci vozidla v elektronick podob, vysvtluje mluv. Do budoucna i v podob, e oban by nemusel vbec na ad a ve by vydil z domova, dodv s tm e tmto procesem ji prolo nkolik stt v Evrop. Jeden doklad ji vydv vcero stt, napklad Holandsko v pololet letonho roku taky chce pejt k jednomu dokladu.
Aplikace u funguje
Mluv zdrazuje, e pro vtinu lid se nic nemn, nemus chodit na ad mnit technik. Zmna se tk fakticky jen novch aut a aut, se ktermi je na ad provdn njak kon, typicky pepis, vysvtluje.
Tedy jedinou zmnou od 1. ledna 2024 je, e v moment, kdy technik pijde na nesoulad mezi registrem a velkm techickm prkazem, nafocen doklad pole k oprav na ad. To je ve. Vtina lid technickou i v moment nesouladu mezi velkm tecnickm prkazem a registrem projde, nebo u sebe velk technik maj. Jsou na to zvykl, protoe jet do konce loskho roku jej na technickou stejn museli vozit u sebe. Na STK nyn by podle ministerstva ji nemlo dochzet k problmm.
Frantiek Jemelka pro iDNES.cz dodv aktuln informaci, e aplikace eTechnik je ji dostupn i pro Android. Ke sputn dolo zatkem tdne, postupn m bt v Google Play doplovna pro vechny verze. Nutno dodat, e jsme mli aplikaci nachystanou pro oba operan systmy souasn, a zavas jsme Google podali o pidn do pslunho storu. Z formlnch a administrativnch dvod bohuel v ppad Googlu trvalo zveejnn dle, ne jsme si pli, uvd mluv. Od zatku roku fungovala aplikace jen pro pstroje s operanm systmem Apple iOS.
Veternist Majitel vetern nemus o pvodn velk technick prkaz na ad nov nemus pijt. Ti, co budou chtt po konech na ORP (obce s rozenou psobnost pozn. iDNES.cz) ponechat velk TP, mohou podat o vrcen tohoto dokladu, rad Frantiek Jemelka, mluv ministerstva dopravy. |