Ještě donedávna to vypadalo, že tím největším problémem nezastavitelného Cybertrucku od Tesly je sám Elon Musk. Zpravidla na jeho prezentacích totiž docházel legendami opředený vůz nějaké úhony. Kvůli nim už od roku 2019 každý věděl, že uvnitř této neforemné nerezové krabice přežijete přímou palbu z ručních zbraní, ale už ne náraz ocelové koule do údajně nerozbitného skla.

Nicméně se ukázalo, že tento elektromobil – užitkovější než nákladní automobil a rychlejší než sportovní auto – má ještě dalšího nesmiřitelnějšího protivníka, totiž sníh. Odhalila to letošní prosněžená zima ve Státech, která velmi názorně poukázala na nedostatky Tesla Cybertruck.

Masivní stroj, který má pod kapotou ustájeno 896 koní, jejichž silou je schopný utáhnout až pět tun nákladu, se na sněhu stává bezbranným kolouškem. Odsouzeným k elektrické smrti v závějích, anebo v horším případě naprosto závislým na pomoci vozů se spalovacími motory.

Kraj pod sněhem mlčí, tam stopy jsou vlčí

Elon Musk sliboval revoluci v automobilovém průmyslu, tudíž se komplikace daly už předem očekávat. Každá revoluce si totiž žádá své oběti. A skutečně, problémy s rozjetím sériové výroby, s nekonečnými dodacími lhůtami, nedostatečným dojezdem i kvalitou výsledného produktu na sebe nenechaly dlouho čekat.

Že ale bude problém v běžném zimním pojezdu, to nejspíš nečekal nikdo. Od Tesly nejde o žádné drobné inženýrské klopýtnutí, ale pořádný pád. Deset nebo patnáct centimetrů sněhu totiž nelze považovat za nenadálou kalamitu a mimořádnost, takový úhrn bílé nadílky je ve většině amerických států v zimě naprosto běžný.

I to ale stačí k tomu, aby Tesla Cybertruck narazil na práh svých možností.

To není mrazivý sever Kanady, ale dočista obyčejná zima v New Yorku. A už to je na Cybertruck od Tesly příliš.

Podle odborníků jsou hlavní příčinou pravděpodobně nevhodně zvolené pneumatiky s nízkou trakcí.

Cybertruck je osazen standardem 285/65/R20. Jeho pneumatiky mají na výšku 34,6, na šířku pak 11,2 palce. Zanechávají za sebou pořádně širokou stopu. Ovšem na sněhu to jezdí lépe pneumatikám s dlouhou a úzkou stopou. Takové mají lepší trakci. K lepšímu pojezdu v zasněženém terénu pochopitelně pomáhají dlouhé bloky dezénu, s hlubším vzorkem, který se závějí lépe prohrabe.

Nic takového ale Cybetruck nemá. Pneumatiky, které pro něj Tesla zvolila, jsou kompromisem požadovaných vlastností. Jsou slušně univerzální pro delší dojezd, dobrou akceleraci, časté brzdění. Pro jízdu po skalnatém pokladu, na polních cestách i v městském nebo vysokorychlostním provozu.

Ale formálně jsou to pořád letní pneumatiky s letním vzorkem. Který na sněhu zkrátka neobstojí.

Nemám ti zavolat Elona?

Na sociálních sítích od TikTok po Instagram teď trendují videa Cybetrucků, které současně zažívají svou první zimu i střet s realitou. Nejsou schopni vjet na neprohrnutou ulici, nedokážou vymanévrovat ze zasněženého parkoviště. Potažmo je zastaví mírný sněhem pokrytý svah, který nezvládají vyjet.

Ten poslední zdokumentovaný případ je pro fandy Tesly zvláště bolestivý. O záchranu uvízlého Cybetrucku se totiž musel postarat až pick-up vybavený navijákem. Ovšem od konkurenční automobilky Ford. Kterému to pořád jezdí dobře, i na sněhu.

Představa, že za fantastický víceúčelový vůz od Tesly zaplatíte nejméně 1,8 milionu korun jen proto, abyste při prvním kontaktu svého čtyřtunového miláčka se sněhem poptávali odtahovou službu, zkrátka zabolí.

A podobně bolestivé jsou i reakce zúčastněných. Na videích řidiči spalováků povolávají na zoufalé majitele Cybetrucků, že by měli brnknout Muskovi, aby je ze sněhu – když už je do potíží dostal – vytáhnul.

Another stuck Cybertruck
@ramseyackad @6sixmiked

#CyberTruck #Tesla #ElonTusk #Offroad #Fail

7. ledna 2024 v 5:29, příspěvek archivován: 3. února 2024 v 18:35

Podobně vyhrocené jsou též zprávy z druhé strany fronty. Na webu CleanTechnica byl publikován komentář, v němž obhájce elektromobility vybízí řidiče k tomu, aby na videa s negativními zkušenostmi o Cybertrucku uvízlém na sněhu nereagovali, a hlavně žádné takové sami nezveřejňovali. Protože „to je voda na jejich mlýn“. Myšleno tedy na odpůrce elektromobility. Popírat existující problémy zjevně k mentální výbavě fanoušků Tesly patří.

Očekávatelný je i přístup Elona Muska. Ten zimní nedostatky Cybertrucků vůbec nekomentuje. Už ví, že až sleze sníh, rychle se na to zapomene. Ani jeho komentář by ale nic nezměnil na tom, že prozatím tento elektromobilový speciál – nezničitelný, neprůstřelný a nerezový – není způsobilý k jízdě za běžných podmínek, když trochu zasněží.

Podíl
Exit mobile version