Yaris, kter tak v esku pedjel i Dacii Sandero nebo Hyundai i20, si do nov sezony veze vylepen pohon a digitln vzbroj.
Novou tv nem
Facelifty jsou vtinou marketingov vjika, hlavn kol je oivit povadajc zjem o model, pidat nco vbavy, vychytat chyby, jejich nprava nestoj tolik. Toyota na to u yarisu la jinak. Oberstven po tyech letech je vraznj ne je obvykl, jene to nen vidt. Zmn je u druhho nejprodvanjho malho auta v esku spousta, a jsou zajmav a dleit. Jsou pozitivn, nebo negativn? Jak kter.
Faceliftem se automobilky rdy pochlub, zdrazn ho, prava svtel a vmna nraznku d autu novou tv, pravda, asto je to keovit, nepasujc. U Toyoty se tentokrt rozhodli zvenku nic nemnit. Yaris dostal jen rfky v novm designu a moul mod na zavdc edici, kter je vyhrazena jen j (jak dlouho zstane v nabdce, se ale nev).
Pitom Yaris po mechanick strnce docela vrazn upravili. Tedy, pvodn proveden neelektrifikovanho 1,5litru a hybridn varianty, kter tento atmosferick tvlec kombinuje s elektromotorem a dohromady, dvaj 115 kon, zstvaj beze zmn. K nim ovem pibv nov 130koov hybridn verze. Pvodn proveden stavjc na hybridnm systmu Toyoty tvrt generace vylepili s pomoc prvk hybridn technologie pt generace (m ho teba nov Toyota C-HR).
Spalovac motor s vkonem 68 kW je stejn, nov software a elektromotor s vkonem 62 kW plus dal pravy vyhnaly krouk na 185 Nm, to je nrst o masivnch 30 procent. Maximln rychlost 175 km/h je u obou hybrid stejn, nov vkonnj verze ovem zajist dynamitj zrychlen.
Toyota si svj k dokonalosti vypiplan hybridn pohon lecht a uv. Benzinelektrickou trakci m Yaris u od roku 2012 a dnes m pod kapotou tohoto modelu v Evrop podl 80 procent.
Atmosferick tvlec s objemem 1,5 litru je technicky hodn spznn s dvoulitrovm motorem z hybridn Corolly a C-HR. V podstat dvoulitrov tyvlec piel o jeden vlec. Toyota se chlub termodynamickou innost agregtu 40 procent, m se vyrovn tm nejlepm dieselm (nebo je i pekon).
Hybridy, zvl ty toyot, nau idie plynul jzd, nen to loudn, je to hladkost. Moc nebrzdte, jen tak se klouete na vln toivho momentu a nkde v trobch si notuje elektromotor se spalovkem. A vsledkem je tlitrov spoteba ve mst a ptilitrov vude jinde. Trasu prosvitnou ipern z vtiny po zakroucench okreskch, trochu mstem a kousek po dlnici jsme dojeli s 5,3litrovou spotebou a palubn pota ukzal, e polovinu asu byl benzik vypnut a jelo se na elektrony. Tu hladkost a nenucenou plynulost jzdy podporuje asistent, kter nov Yaris dostal vyuv radar na pdi k plynulmu zpomalovn za pedjedoucm autem. Na rozdl od zchranskho asistenta, kter automaticky zprudka brzd, kdy idi lelkuje a nevnm brzdc auto nebo pekku ped umkem, tento pomocnk pojmenovan proaktivn asistent zen za autem vpedu pi uvolnn plynu hladce dorovnv jeho rychlost. S trochou pedvdn a bez agresivnch choutek idie se d jet vlastn jen na plynov pedl; trochu to pipomn krok k platooningu jzd ve vlku s prvnm vodcm autem, kter se testuje pro dlnin provoz kamion.
Toyota sv hybridy dvno zbavila otravnho skuen pevodovky a pocitu, e plyn ovldte gumou; planetov pevodovka se um hezky opt do pevod a plynule zrychlovat bez dojmu maen sil. Tvlcov patnctistovka s elektromotorem pracuje v dokonal souhe, zhasne pi plachtn klidn pi sto dvactce.
Bez hybridu nepojede dl
A te ty patn zprvy: zkladn benzinovou nehybridizovanou jedna-ptku objednte jen do ervence. Pak se s cenkem yarisu rozlou. Dvod oznauje Toyota jako strategick rozhodnut, nakonec Firdevs Cicekdemir z produktovho plnovn piznala, e dvodem jsou emise. Toyot pestala vychzet emisn bilance v Evrop, aby nemusela platit pokutu za flotilov CO2, neelektrifikovan yaris tedy zazla. Jak vidno, i kdy evropsk centrla sdl a vyvj auta v Bruselu, bojuje s vmysly euroednk stejn jako ostatn znaky.
To bude skoro jist znamenat problm pro esk zastoupen. Yaris nyn startuje na 380 tiscch, kdy vypadne ist benzinov varianta, vyplh se startovac cena o vc ne sto tisc v. Jene prmrn cena prodvanch yaris v benzinovm proveden je dnes v esku kolem 450 tisc. A tch je skoro polovina (pomr prodej hybridy:ist benziky je 52:48). Vyrovnat losk rekord 2 400 aut bude tk.
Kaizen
Skvle naladn je podvozek, kter m bt pro 130koovou verzi extra poladn. Vyuv toho, e se yaris me opt do doiroka rozkroench nprav, kter vystrily kola a do roh, vzadu vlastn mimo obrys auta. Pedn kola maj skvl grip, s yarisem tak lze jet oste a zrove plynule, jen na vjezdu ze zatky nar na limity hybridnho pohonu ne se po zpomalen rozvn, chvli to trv. Trochu lep je to, kdy pepnete pohon do sportovnho reimu, vyltne vm spoteba o litr, ale taky auto zsk vunk. S trochou fantazie se d nazvat warm-hatchem.
Kaizen, to je termn, kter svtu dala prv Toyota, oznauje neustl vylepovn, v ppad Yarisu tak pidala pi faceliftu schopnost aktualizovat st softwaru auta a infotainmentu vzduchem (on-the-air), nebo novou kameru a radar s delm a irm dosahem pro asistenn a bezpenostn systmy. Do nejvy specifikace pevzal od sestry Corolly velk 12,3″ displej nahrazujc klasick budky v kaplice pod volantem. A tablet uprosted pstrojovky je nov a 10,5palcov.
Z Corolly pevzal vylepen Yaris tak dal asistenn systmy. Bohuel taky povinnho veobecn nenvidnho otrapu, kter se rozpp vdy, kdy pekrote rychlost, je auto vyte z mapovch podklad nebo znaek podl silnice. Protoe jde o poadavek legislativy, nelze vypnout nastlo, vdy s nastartovnm se znovu zapne.
Systm nouzovho zastaven pomh idii v ppad nhl nevolnosti nebo indispozice, nov je t asistent bezpenho vystupovn.
Infotainment funguje lp ne u bvalo u toyot zvykem, je rychl, vcelku intuitivn, s hezky velkmi ikonami. Navigace funguje obstojn. M pracovat s aktulnmi daty ukldanmi na cloud, ale obas m poslala do jednosmrky. Kvli pepracovn stedov partie pstrojovky bohuel zmizela ikovn polika na mobil, kterou jsme chvlili u dosavadnho proveden.
Toyota v duchu japonskch tradic mus k modernm vychytvkm, jako je novinka v podob odemykn mobilem (netradin pes bluetooth), pidat rustikln detaily, v tomto ppad zstv dotykem ovldan jen okno idie (u ostatnch muste pro staen/vytaen dret tlatko), nebo halogenov svtla pro zkladn verzi.
Yarisu tvrt generace ani facelift nenapravil koncepn obrat strategie oproti pedchdcm, u kterch jste dumali, jak to udlali, e nacpali tak prostornou kabinu do tak malho auta. Tady je to naopak u se nesed jako na idli vysoko, ale sp n s nohama dopedu, jak to mme rdi v idiskch autech. Take je na zadnch mstech hodn stsnn, 286litrov kufr je v intencch tdy. Pocit stsnnosti jet umocuje tlust rm elnho skla (pozor na vhled do oblouku) a hodn mal okna zadnch dve.
Zvenku je pitom Yaris na pohled mohutn, drav. Luc Nuyts z vvojovho tmu zdrazuje, e je mezi tymetrovmi malmi hatchbacky stle z tch mench, dlka 394 cm je pro urit zkaznky vhodou. Jene u prvn pohled na sval zadnho blatnku obepnajcho kolo a z nkterch pohled jakoby trcho ven z auta varuje. I silueta to potvrzuje: mohutn ponton karoserie a na nm nepomrn men kabina s malm prosklenm. Tady se s centimetry a litry nenakldalo pln efektivn.
Evropsk svtobnk
Yaris pedstavili v roce 1999, jako kompakt pro 21. stolet, malink roztomil auto s vykulenm pohledem okouzlovalo neuviteln prostornm interirem. Dnes u jezd po svt tvrt generace, ta krom klasickho malho hatchbacku nabz i zvenou trekingovou verzi Yaris Cross, kter se ukzala trefou do ernho. Teba v esku je Cross s tm temi tisci dodanmi vozy druhou nejprodvanj toyotou za losk rok (prvn je Corolla s tm tymi tisci kusy) a klasick yaris je tedy tet.
Vloni oslavila Toyota deset milion vyrobench yaris (vetn cross) ve vech generacch. Toyota svj mal model nabzela v rznch koncch svta. Teba v Americe jako sedan, nebo vzpomenete na bizarn tvarovan, ale neskonale praktick Yaris Verso? Vyvinuli ho v Evrop podle chut Evropan nejnronjch, nejrozmazlenjch, nejlepch a nejrychlejch idi svta. Pro tvrtou generaci vznikl design v francouzskm studiu znaky, v Japonsku vyvinuli pohonn jednotky a v Bruselu zkonstruovali karoserii, npravy, interir a vechno to tam seskldali do funknho celku (pro mimoevropsk trh zase auto trochu upravili). Pro Evropu vyrb Yaris ve stedoeskm Koln a ve francouzskm Valenciennes. U Toyoty se duuj, e mezi auty z Francie a eska nen dn rozdl, kdy si yarise objednte, nevte vy ani prodejce, odkud auto doraz. V esku jezd pravdpodobn vc tch kolnskch, i vzhledem k tomu, e ho fabrika dod u za njak dva a ti msce. Ale vme teba, e auta se stenm oknem jsou vdy z Francie, stejn tak sportovn ladn varianta GR Sport a limitovan Premiere Edition.
Oberstven Yaris u je k objednn, ceny startuje na 415 tiscch korunch. Hybridn verze zan na 505 tiscch, stoticetikoov hybrid stoj kvli bohat vbav od 645 tisc.