Aktual.: 4.06.2025 11:40
Praha – Maloobchodní tržby v Česku bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel letos v dubnu zrychlily meziroční růst na 5,8 procenta. V březnu rostly po revizi o 3,9 procenta. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně tržby obchodníků stouply o 1,2 procenta. Dubnový výsledek maloobchodu podle analytiků výrazně překonal očekávání trhu.
„Tržby rostly ve všech hlavních skupinách prodejen. Nejvíce k růstu maloobchodních tržeb přispěl prodej pohonných hmot, prodej prostřednictvím internetu a prodej potravin v nespecializovaných prodejnách,“ sdělila vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Tržby za pohonné hmoty vzrostly o 12,3 procenta. Internetovým a zásilkovým obchodům stouply o 10,9 procenta a nespecializovaným prodejnám s převahou potravin o 3,9 procenta. Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby oproti minulému roku zvedly o 2,2 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 6,5 procenta. Dohromady se tržby za nepotravinářské zboží meziročně zvýšily o 5,7 procenta a za potraviny o 3,7 procenta.
Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky vzrostly ve srovnání s loňským dubnem o 11 procent, v obchodech s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 6,7 procenta a v obchodech s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 5,3 procenta. Prodejnám s výrobky pro domácnost tržby stouply o 2,7 procenta, s oděvy a obuví o 2,1 procenta a s počítačovým a komunikačním zařízením o 1,2 procenta.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně vzrostly o 4,8 procenta a meziměsíčně o 0,4 procenta. Prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů zaznamenal v dubnu nárůst tržeb oproti loňsku o 5,6 procenta a tržby za opravy vozidel stouply o dvě procenta.
Analytici: Dubnový výsledek maloobchodu výrazně překonal očekávání trhu
Dubnový výsledek maloobchodu výrazně překonal očekávání trhu, řekli ČTK oslovení analytici. Důvodem rychlejšího růstu je podle některých z nich i pozdější termín velikonočních svátků. Podle dnes zveřejněných dat ČSÚ maloobchodní tržby bez prodejů a oprav aut v dubnu meziročně stouply o 5,8 procenta, v březnu se po revizi zvýšily o 3,9 procenta. Analytici očekávali, že se dubnové tržby proti loňsku zvednou o více než tři procenta.
„Maloobchod si v dubnu výrazně polepšil a dopomohly mu v tomto směru především velikonoční svátky,“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek. Na růstu tržeb za pohonné hmoty se spolu s velikonočním volnem podle Dufka podílel i pokles cen.
„Skok maloobchodních tržeb je sice na první pohled impozantní, avšak jde spíše o sváteční výkyv než o zrychlení dosavadního trendu. Proto se dá i nadále předpokládat, že za celý letošní rok maloobchod vzroste asi o 4,5 procenta,“ doplnil Dufek.
Naopak podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura by tento trend vzhledem ke květnovým průzkumům spotřebitelské důvěry mohl pokračovat. Poukázal na to, že se v dubnu tržby poprvé vrátily na úroveň z konce roku 2019 před pandemií covidu-19. „Řada typů prodejen však nadále zaostávala, nejhůře na tom v tomto ohledu jsou stánkaři a prodejny s odíváním a obuví, kterým tržby zaostávají o 50,6 procenta, respektive 25,2 procenta,“ dodal.
Analytička Raiffeisenbank Tereza Krček upozornila na to, že maloobchodní tržby rostou od prosince 2023. „Další snižování inflace do blízkosti dvouprocentního cíle České národní banky, neutuchající růst nominálních mezd a do značné míry odložené nákupy spotřebitelů vedou k vyššímu nákupu zbytných statků. Nezaměstnanost se sice mírně zvyšuje, ale stále se nachází pod svou přirozenou mírou, a tak mají spotřebitelé dostatečný příjem na to, aby nebyli nuceni omezovat nákupy,“ řekla. Podle hlavního ekonoma společnosti Deloitte Davida Marka je ale míra úspor českých domácností i nadále zvýšená.
Dubnový výsledek maloobchodu ukazuje na odolnost spotřebitelů vůči negativním zprávám ze zahraničí, uvedl hlavní ekonom společnosti Investika Vít Hradil. „To bude letos jednoznačně zapotřebí, protože právě útraty domácností mají táhnout růst české ekonomiky a z USA se patrně ještě několika rétorických ‚šrapnelů‘ dočkáme,“ doplnil. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy je důvodem růstu maloobchodních tržeb i vyšší zájem o kvalitnější zboží. „U nepotravinářského zboží vidíme, že Češi opět více investují do modernizace svých domácností,“ řekl ČTK.