Po rozpadu sovtskho svazu zstala st velkch zbrojovek a konstruknch kancel na zem Ukrajiny. Jednou z nich byla ChKBM (Charkivskoje Konstruktorskoje Bjuro z Mainooborudovanja imeni Morozova) v Charkov. Konstrukn kancel a zvod mly bohat zkuenosti s vrobou tank T-34, T-44 a T-54/55. V zvrenm obdob se konstrukti podleli na vvoji dieselov verze tanku T-80.

Po osamostatnn Ukrajiny se ChKBM prosadila s novmi modifikacemi zbraovch systm pro zkaznky tradin pouvajc sovtskou techniku, ale pustila se i do vvoje novch. Ostatn jednm z dvod rusk invaze na Ukrajinu byl prv jej zbrojn prmysl.

Neeen vady koncepce

Na rozdl od ruskch se ukrajint konstrukti rychleji oprostili od ustlench konstruknch dogmat. Prvn zkuenosti zskali s transportrem BTR-3, kter byl pmm pokraovatelem sovtskch BTR-80.

Hlavnmi zmnami byla mont nmeckho estivlcovho vzntovho motoru Deutz BF6M1015 s vkonem 240 kW, estistupov automatick pevodovky Allison MD3066, klimatizace Webasto C6 a zbraovho modulu KBA-105 kval. Jednomstn v KBA-105 je vyzbrojen 30mm kanonem s palebnm prmrem 350 nboj, 30mm grantometem se 116 nboji ve tyech zsobncch a kulometem re 7,62 mm s 2 500 nboji.

BTR-3

BTR-3 byl aktivn prezentovn na rznch vstavch vojensk techniky, co pineslo nejen domc, ale i zahranin objednvky. Mezi zahranin uivatele se zaadily zerbajdn, ad, Ekvdor a Kazachstn, kter objednaly pro sv jednotky do 10 kus BTR-3. Mezi vt uivatele pat Nigrie s 30 objednanmi kusy, Spojen Arabsk emirty s 90 a Thajsko s 96 objednanmi kusy. Nejvt objednvku na 1 000 kus podepsal Myanmar. Samotn ukrajinsk armda objednala jen 22 BTR-3E.

Nejvt vadou BTR-3, zddnou po sovtskch pedchdcch, byla koncepce s motorem vzadu. Toto een bylo vynuceno pouitm vodomet, kter se osvdily na tanku PT-76 a nabzely monost dosaen vy rychlosti pi pekonvn vodn pekky, lep iditelnost na vod a men citlivost na nast trku, blta a jinch neistot.

Velmi nepjemnou dan za toto een byla nemonost opoutt bojov prostor zadnmi dvemi. Vsadek musel vystupovat vrchnmi pklopy a seskakovat z vky kolem 1,25 m, co asto vedlo k vtm i menm zrann vojk obtkanch vstroj a vzbroj. Pozdji byla korba upravena a bojov prostor bylo mon opustit bonmi dvemi mezi koly. Ale dvee byly zk a vystupovn vojk v pln vstroji a vzbroji bylo pomal. Navc umstn dve mezi koly zvyovalo riziko zachycen vstrojnch soustek kolem, take transportr musel pi vsadku prakticky zastavit, co zvyovalo jeho zranitelnost. Nakldn objemnj vzbroje nebo nostek bylo tm nemon.

Podíl
Exit mobile version