Podle agentury BloombergNEF letos prodej pln elektrickch aut poroste nejpomaleji od roku 2019. A hned lednov sla to potvrzuj. Jejich podl v Evrop toti meziron klesl z 15,7 % na 11,9 %. Souasn vzrostl trh s benzinovmi auty o 4 %, a dobe se dr i ty se vzntovmi motory, jejich lednov prodeje s 13,4 % pekonaly ty elektrick. Celkov poet elektrifikovanch voz, tedy vetn mild-hybrid, full-hybrid a plug-in hybrid ale roste. Ostatn v nabdce vrobc lze mnohdy najt ji jen auta s njakou mrou elektrick podpory.

Souasn vystzlivn z elektromobility si od automobilek vyaduje zmnu kurzu a pedefinovn strategi pechodu od spalovacch motor k pln elektrickmu pohonu. Souasn stle vce stt omezuje nebo zcela ru pobdky pro nkup elektromobil, protoe ji pli zatovaly rozpoty ady zadluench zem. Tyto programy jsou vtinou ji jen velmi omezen a prostedky se vce pesmrovvaj do roziovn dobjec infrastruktury. Tu se toti neda uspokojiv rozvjet dokonce ani v bohatm Nmecku.

V esk republice je podpora elektromobility jen minimln a jejich podl na trhu se pohybuje na rovni 3 %. V polovin bezna byl sputn dotan program na podporu elektromobility, piem skoro dv miliardy korun na elektromobily a dobjec stanice jsou ale ureny vhradn pro firmy a podnikatele, a to vhradn na vr.

Automobilky jsou v nezvidnhodn situaci. Byly nuceny stle masivnji investovat do elektromobility a investice se jim zatm nevrac.

Problm naopak pibv. Evropt vrobci se svmi zdlouhavmi rozhodovacmi procesy nejsou schopni dret krok s dravmi nskmi spolenostmi, pro kter mnohdy pracuj pikov zpadn konstrukti, designi, technici, ale i nejvznamnj subdodavatel.

V tiskovch materilech a ve velkolepch prezentacch obvykle jejich zstupci sr optimismem, na internch poradch si ale mnohdy rvou vlasy. To, na co jsou v Evrop poteba roky, v n sta msce. Inovan tempo tamnch automobilek je zbsil, a i jim finann zdroje vysychaj, co je i erstv ppad znaky HiPhi. Tento nsk start-up se chystal vstoupit i na evropsk trh a jeho auta se dokala velmi pochvalnch recenz. Nov ale na pl roku pozastavil veker sv aktivity a hled kupce, aby se vyhnul bankrotu.

Zatmco v n se elektromobilita ji stala dky lep cenov dostupnosti elektromobil pro bn zkaznky mainstreamovou zleitost, v Evrop tomu tak jet zdaleka nen. Morln zastarvn techniky je mnohem vt ne v Evrop. Tamn zkaznci chtj stle nov modely, dva roky star auto zan bt out.

Zmr s elektroauty zkomplikovalo logick zamen automobilek na velk drah modely, u nich se d oekvat lep nvratnost vvojovch prostedk. V dsledku pandemie covidu, nslednho konfliktu na Ukrajin a vysok inflace se zhorila sociln situace a snila se kupn sla obyvatel, a to i v bohatch zpadoevropskch zemch.

Nejen Mercedes mn kurs

Zda a jak bude tento opatrnj trend pechodu od spalovacch aut k elektromobilm pokraovat a slit, se uvid po eurovolbch. Klovm momentem bude nepochybn plnovan pehodnocen evropskho zkazu prodeje spalovacch motor v roce 2035, kter m probhnout za dva roky. Ve zatm nasvduje tomu, e by mohl bt prodlouen.

V tomto smyslu mluv i f Mercedesu la Kllenius. V roce 2019 tento tehdy nov f stuttgartsk znaky optimisticky prohlaoval, e do deseti let bude polovina mercedes na elektinu. Ubhlo pt let a podl pln elektrickch a plug-in hybridnch vozidel zstane letos zhruba na rovni ptiny prodej. Stuttgartsk vrobce tak omezil svj stedndob vhled na tuto technologii a oekv, e elektromobily budou tvoit polovinu prodej pozdji. Propad jejich prodej po ukonen sttnch dotac Kllenius zdvoduje plinm optimismem v celm odvtv. Modely EQE a EQS pravideln vyhrvaj srovnvac testy a technologicky jsou ve srovnn s vozy z USA nebo ny velmi konkurenceschopn, ale zatm zkaznky zatm pli neoslovily. Dobe se prodvaj zatm jen cenov dostupnj modely, jako je EQA nebo EQB.

Pechod k elektrickm autm chce tedy nov Mercedes vst ji vce na zklad poptvky od zkaznk a podmnkch na trhu. Spalovac motory podle Klleniuse plnuje nabzet i v dal dekd. A tak BMW i Porsche u dlouho opakovan prohlauj, e je do budoucna teba vce technologickch een.

Vce realismu se objevuje i u dalch automobilek. Koncem toho loskho roku Audi uvedlo, e omezuje zavdn elektromobil, a z velkorysch pln rychle couvaj dal vrobci. Pot, co Mary Barraov, generln editelka nejvtho americkho koncernu General Motors, nedvno oznmila vce hybridnch pohon namsto ist elektrickch aut, reagovaly finann trhy rstem akci GM. Po obch propadech rznch elektromobilek (Faraday Future, Fisker, Lucid i Rivian) nen divu. Vyrbt auta pro podobn firmy bez dotac i sttn podpory je jen velmi obtn. Je veejnm tajemstvm, e nsk znaka Nio prodlv na kadm aut v pepotu 800 tisc korun.

V ppad Fiskeru to dolo dokonce a tak daleko, e cena akci spolenosti klesla na pouhch 0,46 centu a zkraje bezna dokonce hrozilo, e budou vyazeny z obchodovn na burze v New Yorku. Spolenost Fisker Inc. musela propustit 15 % zamstnanc a bhem tvrtho tvrtlet loskho roku vykzala ztrtu 463 milion dolar (10,8 miliardy K). Aktuln se vroba Fiskeru zastavila a ji brzy se uke, zda dojde k nalit penz od Nissanu, kter si brousil zuby na elektrick pick-up Alaska. Soust tto nov vlny elektrickch znaek byla i americk znaka Faraday Future financovan nskmi fondy. Tak ona v souasnosti bojuje o peit.

Elektrick modely jsou ztrtovm byznysem i pro Ford. Ten koncem loskho roku prodlval na jenom aut v pepotu 1,1 milionu korun a letos m bt celkov elektromobiln sekyra ve vi 5 a 5,5 miliardy dolar (cca 115 a 128 miliard korun). Na podobn rovni se pohybuje i ztrta americk firmy Rivian, kter sn poet zamstnanc o 10 %.. Pitom jet ped temi lety v souvislosti s uvedenm jejch akci na burzu a velkmi oekvnmi trn hodnota Rivianu dokonce pekonala i Volkswagen, a to pestoe v t dob firma vyrbla jen necel dv auta denn. Verek ale ji skonil, a kocovina tch, kdo do akci investovali, je urit podn.

Msto elekroaut radi plug-in hybridy

S vvojem svho elektroauta po britsk vysavaov firm Dyson skonil i Apple, a to po desetiletm vvoji a odepsn investice ve vi pes 10 miliard dolar. Podle erstv zprvy luxusn znaky Bentley a Aston Martin odloily pedstaven svch prvnch pln elektrickch voz kvli siln poptvce a radi se sousteuj na plug-in hybridy.

Za neuvenou szku na elektromobily byl erstv vyhozen Stephen Scherr, f firmy Hertz, jedn z nejvtch autopjoven svta. Ta musela vyadit ze svch flotil desetitisce elektrickch aut, protoe o n nen zjem a jejich opravy jsou pli nkladn. U Hertzu je tedy opt nahrazuj auty s tradinjm pohonem.

Minul msc pedseda nejvt svtov automobilky Toyoty Akio Toyoda pedpovdl, e elektromobily na baterie budou tvoit pouze 30 % podlu na celosvtovm trhu. Japonci navc oznmili, e radi bude platit pokuty za nadmrn emise, ne aby uvdli na trh dal a dal podle nich nesmysln pln elektrick modely.

Zejmna rozvojov strategie Nmecka, kter potala s levnmi energiemi z Ruska, dostala velkou rnu. Tu rusk vpd na Ukrajinu rozcupoval na kousky. Nejist vvoj zatuje vechny tamn automobilky, ale i jejich dodavatele, kter jsou mnohdy v esk republice. Nejvt evropsk ekonomika se letos propadla do recese a na ekonomickch serverech se zaaly objevovat titulky jako nap. Pokud dostane nmeck ekonomika rmu, je velk ance, e ta esk dostane chipku. A ji tak f Volkswagenu Thomas Schfer pronesl plamenn slova, e nmeck automobilov prmysl je nemocn.

Na Herberta Diesse, kter pli zamil Volkswagen na elektromobily, nevzpomnaj ve Wolfsburgu v nejlepm. A mn plny. Vroba masovho elektromobilu ID.3 se nepesthuje do kmenovho zvodu ve Wolfsburgu, ale kvli nedostaten poptvce zstane ve Cvikov. Volkswagen pichystal masivn krtty a vrazn propoutn. Uvauje tak o vstupu PowerCo, divize zabvajc se bateriemi, na burzu.

Zpomalen pechodu vhodou pro kodu

koda m naopak v rmci koncernu nejdle ze vech szet na spalovac motory. Nabzme vozy se spalovacmi motory, plug-in hybridy, mild hybridy i akumultorov elektrick vozidla. To je stle nae ambice. Chceme, aby se spotebitel mohli rozhodnout a vybrat si v naem portfoliu. Sname se, aby tyto dvee zstaly oteven, dokud je spotebitel chtj, k f kody Klaus Zellmer.

Loni koda dostala na starost vvoj spalovacch motor pro celou skupinu. Je to logick, nebo mladoboleslavsk automobilka je v rmci koncernu hodn zamen i na mn rozvinut trhy, kde spalovac motory budou aktivn jet velmi dlouho. Jsou na to dva rzn pohledy. Ten, e Nmci se zbavili zastaral technologie, ale i druh pohled, e to kod umon pouvat spalovac motory co nejdle. Modernizovan koda Octavia zatm dostala jen mild-hybridn stroj, plug-in hybrid zatm do nabdky nedorazil a evidentn nen prioritou.

Pln rychlosti transformace k bateriovm elektrickm vozidlm byl ped dvma nebo temi lety pro Evropu velmi ambicizn, okomentoval souasnou situaci Klaus Zellmer pi prezentaci hospodaen znaky v minulm tdnu. Jak vichni vidme, adaptace na bateriov elektrick vozidla se zpomalila. Nen to rychlost, kterou jsme pvodn pedpokldali.

Naopak koncern Volkswagen hodn tla na elektromobilitu a stav ve panlsku novou tovrnu na vrobu bateriovch lnk pro elektromobily. Wayne Griffiths, f znaek Seat a Cupra, ale agentue Bloomberg vyjdil sv obavy ohledn pln panlska v souvislosti s elektromobilitou. Od ptho roku bude asi polovina m spolenosti vyrbt elektrick auta, k Griffiths. Ve panlsku pro to zatm nen trh, a to m znepokojuje. Pt rok budeme vyrbt elektromobily, ale pro koho? Je to jen 5 procent trhu.

Mnoz stle v tomu, e se trh rozjede spolen s pchodem levnjch model. A tak s vt rozenm fotovoltaickch systm na rodinnch domech. V tomto smru je ale velkm problmem mnohde nedostaten dimenzovan rozvodn s, kter asto zjemcm neumouje potebn pipojen. A mno se i rzn restrikce. Naposledy nap. nedvno v Nizozemsku, kde by se kvli peten elektrick st nemly elektromobily nabjet ve pice. Ve he bude brzy jist i pikrcen dobjecho vkonu, aby bylo stle dostatek energie pro preferovan tepeln erpadla modernch budov.

Podíl
Exit mobile version