Komerční prezentace Aktualizace: 9.04.2024 00:09
Brno – Ústavní soud (ÚS) dnes vyhlásí, jak rozhodl o návrhu skupiny 23 senátorů na zrušení části nařízení o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací. Vadí jim zvýšení hygienických limitů hluku ze silniční a železniční dopravy v nejbližším okolí obytných i dalších budov. Také uvádějí, že vláda při tvorbě nařízení překročila své zákonné zmocnění. Právní úpravu celkově považují za chaotickou a nevyváženou. Za senátory jednala Jitka Seitlová (KDU-ČSL). Proti navýšení limitů se dlouhodobě stavěly desítky obcí v koridorech významných dopravních staveb, například kolem dálnice D8.
Vláda smí vydávat nařízení vždy jen na základě zákona a v jeho mezích, v tomto případě je stanovuje zákon o ochraně veřejného zdraví. Smyslem zákona je podle senátorů snižovat hlukovou zátěž, nikoliv ji zvyšovat, a přispívat ke zdraví lidí, nikoliv je ohrožovat. Návrh také upozorňuje na chybějící hodnocení zdravotních rizik.
Senátoři připouštějí, že budování dopravní infrastruktury je důležitým veřejným zájmem. Vláda však podle nich zcela „vychýlila rovnováhu“ ve prospěch vlastníků a správců komunikací a drah, a to na úkor obyvatelstva.
„Takový postup však kromě překročení zákonného zmocnění zcela ignoruje výsledné náklady na péči o zdraví obyvatelstva z veřejných zdrojů, ignoruje negativní dopady na produktivitu práce a ekonomiky státu jako celek, a odkládá je. Přesouvá je z rozvahy infrastrukturních projektů do pozdější, ale větší, socioekonomickě zátěže,“ stojí v návrhu.
Nařízení stanovuje různé limity pro různé typy budov ve dne a v noci, záleží také na tom, zda jde o dopravní stavby povolené do roku 2000, anebo později. Limity loni vzrostly v jednotlivých kategoriích o pět až 13 decibelů. Například u dálnic a silnic umístěných a povolených do roku 2000 činil základní denní hlukový hygienický limit 60 decibelů, od poloviny loňského roku se zvýšil na 68 decibelů.