Komerční prezentace Aktual.: 9.05.2025 13:14

Praha – Meziroční růst maloobchodních tržeb v březnu zrychlil na 3,4 procenta z únorových revidovaných 3,2 procenta. V meziměsíčním srovnání tržby obchodníků stouply o 0,6 procenta. V prvním čtvrtletí letošního roku se dařilo také turistice a službám. České hotely, penziony a kempy ubytovaly 4,1 milionu turistů, meziročně 1,4 procenta více. Tržby za služby se oproti stejnému období loni zvýšily o tři procenta. O výsledcích maloobchodu, turistiky a služeb informoval Český statistický úřad (ČSÚ).

Za nepotravinářské zboží obchodníci v březnu utržili o 5,1 procenta více a za pohonné hmoty o deset procent více. Naopak v případě potravin byly tržby o 0,6 procenta nižší. V meziměsíčním vyjádření tržby za nepotravinářské zboží stouply o 1,6 procenta a za pohonné hmoty o 1,2 procenta. Tržby za potraviny proti tomu vykázaly pokles o jedno procento.

Meziroční růst březnových tržeb v maloobchodě o 3,4 procenta odpovídá očekávání trhu, sdělili ČTK oslovení analytici. K poklesu tržeb za potraviny podle nich přispěl pozdější termín velikonočních svátků. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza ale zmínil i zvyšování cen zemědělských výrobců a větší zájem o privátní značky, které jsou levnější, ale stejně kvalitní. Rizikem pro vývoj maloobchodních tržeb v následujících měsících podle analytiků zůstává situace v průmyslu a hrozba zavádění dalších cel.

Z obchodů si Češi v březnu podle hlavního ekonoma společnosti Investika Víta Hradila odnesli nejvíce zboží od listopadu 2021. „Návrat českých spotřebitelů do obchodů utěšeně pokračuje, což dokumentuje nejen samotný meziměsíční nárůst celkových tržeb, ale i jeho struktura,“ uvedl. Češi už podle něj neutrácí jen za nezbytné věci, ale kupují i zboží pro radost. Podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka jsou ale Češi v utrácení i přes zlepšující se finanční situaci opatrní. „Část domácností si tak udržuje poměrně vysoký sklon k úsporám, které ukládají do bank a do investic,“ míní.

V letošním prvním čtvrtletí se v Česku ubytovalo 2,2 milionu domácích hostů a dva miliony cizinců. Počet domácích turistů meziročně vzrostl o procento, zahraničních návštěvníků hotely, penziony a kempy přivítaly o 1,9 procenta více. Od ledna do konce března turisté v Česku strávili 10,5 milionu nocí, což představuje meziroční nárůst o 0,6 procenta. Počet přenocování zahraničních turistů stoupl o 2,2 procenta na pět milionů. Zbývajících 5,5 milionu nocí připadlo na domácí hosty, je to ale pokles o 0,8 procenta.

Návštěvnost se meziročně snížila ve Středočeském, Jihomoravském, Plzeňském a Jihočeském kraji. Ostatní regiony vykázaly růst. Nejvíce turistů do Česka tradičně přijelo z Německa, podle statistiků jich bylo 453.000.

I když počty příjezdů i přenocování mírně rostou, turisté v Česku stále volí spíše kratší pobyty, řekl ČTK prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Podobně jako v minulosti v této souvislosti dnes poukázal na podle něj neefektivní propagaci Česka v zahraničí.

Ředitel státní agentury CzechTourism František Reismüller označil za pozitivní mimo jiné to, že se zvyšuje návštěvnost méně známých míst. „Naší prioritou je udržet a posilovat růst návštěvnosti, především u klíčových zdrojových trhů. Zároveň se soustředíme na prodloužení pobytů a zvýšení útrat turistů. Mezi aktuálně nejbonitnější země patří Německo, USA, Velká Británie a Severní Irsko nebo Itálie,“ řekl ČTK.

Tržby ve službách se zvýšily páté čtvrtletí v řadě. K růstu v období od ledna do konce března letošního roku přispěla všechna hlavní odvětví s výjimkou ubytování, stravování a pohostinství, kde tržby zhruba o procento klesly. V mezikvartálním srovnání se tržby ve službách po očištění o sezonní vlivy zvýšily reálně o 1,7 procent. I v tomto případě růst zaznamenala všechna odvětví kromě ubytování, stravování a pohostinství, jejich tržby se snížily o 0,6 procenta.

Meziročně nejvíce, o 4,7 procenta, stouply tržby v odvětví profesních, vědeckých a technických činností. Kladně se na tom podepsaly zejména činnosti vedení podniků a poradenství v oblasti řízení, ostatní profesní, vědecké a technické činností a právní a účetnické činnosti. O 4,3 procenta se pak oproti loňskému prvnímu kvartálu zvýšily tržby v odvětví informačních a komunikačních činností. Dosaženo toho bylo zejména díky vývoji v telekomunikačních činnostech, kde tržby vzrostly o 11 procent.

Podíl
Exit mobile version