Aktualizace: 25.02.2024 10:20
Praha – V loňském roce byla jedničkou v distribuci českých filmů společnost Bontonfilm, která měla na kinotržbách snímků z Česka podíl 44 procent. Dalšími úspěšnými distributory domácích filmů byli společnosti Bioscop/AQS a CinemArt. Na úspěchu Bontonfilmu se výrazně podílel snímek Onemanshow: The Movie. Vyplývá to z údajů zveřejněných na stránkách Unie filmových distributorů (UFD).
Provokativní film Onemanshow: The Movie, za kterým stojí influencer a moderátor Kamil Bartošek vystupující pod pseudonymem Kazma, utržil podle UFD téměř 101 milionů korun. Lépe na tom v loňském roce v ČR byly pouze americké filmové hity Avatar: The Way of Water s tržbami 146 milionů korun a Barbie, která utržila přes 134 milionů korun.
Mezi divácky nejúspěšnějšími českými filmy byli loni zejména komedie. Bontonfilm však uspěl i jinými žánry. Například sportovně-rodinný snímek Děti Nagana vydělal přibližně 15 milionů korun, návštěvníci dramatu Její tělo nechali v pokladnách zhruba 13 milionů korun a drama Dvě slova jako klíč vydělalo kolem 10,5 milionu korun.
„Naším cílem je široký záběr zachovat a poskytovat tvůrcům takovou podporu, aby jejich snímky vidělo co nejvíc lidí. Za tím účelem jsme loni spojili kino a VOD distribuci do jednoho oddělení a věříme, že tak české filmy zpřístupníme ještě širšímu publiku,“ uvedl šéf distribuce Bontonfilmu Robert Švec.
Původně filmový distributor Bontonfilm dnes patří mezi významné zábavní společnosti ve střední Evropě. Jednu z hlavních rolí v portfoliu Bontonfilmu přitom hrají lokální tituly, kterým se věnuje od vývoje scénáře přes kreativní marketing po digitální distribuci. Loni jich uvedl 16, což je bezmála čtvrtina ze všech českých filmů, které měli možnost diváci premiérově vidět v tuzemských kinech.
Do kin v České republice v loňském roce přišlo 13,3 milionu diváků, což byl meziroční pokles o 1,18 procenta. Tržby vzrostly o více než sedm procent na 2,275 miliardy korun. Důvodem bylo zdražení vstupného. Průměrná cena lístku do kina loni přesáhla 170 korun, o rok dříve byla pod 157 korunami. Letos se průměrná cena vstupenek v multiplexech blíží ke 200 korun.
Nejúspěšnější české filmy podle tržeb v roce 2023:
Pořadí | Název | Distributor | Počet návštěvníků | Tržby (v Kč) |
1. | Onemanshow: The Movie | Bontonfilm | 545.617 | 100,708.108 |
2. | Ostrov | CinemArt | 332.589 | 54,125.704 |
3. | Přání k narozeninám | Bioscop/AQS | 270.417 | 31,877.157 |
4. | Nikdy neříkej nikdy | Bontonfilm | 189.287 | 31,857.741 |
5. | Buď chlap! | Bioscop/AQS | 251.769 | 31,824.254 |
6. | Bratři | CinemArt | 112.632 | 19,703.779 |
7. | Bod obnovy | Bioscop/AQS | 115.388 | 19,611.429 |
8. | Jak přežít svého muže | Falcon | 106.248 | 19,099.914 |
9. | Děti Nagana | Bontonfilm | 107.744 | 14,847.693 |
Zdroj: UFD