Komerční prezentace Aktual.: 7.10.2024 17:53

Mladá Boleslav – V Mladé Boleslavi dnes v Leteckém muzeu Metoděje Vlacha po slavnostním křtu vzlétla replika anglického trojplošníku Sopwith Triplane. Letoun vznikal podle původní tovární dokumentace z roku 1916 více než tři roky. Po získání technického průkazu by se mohl vypravit například do Anglie, kde létá replika vyrobená podle stejné dokumentace. ČTK to řekl vedoucí muzea a ředitel správní rady Nadačního fondu letadlo Metoda Vlacha Vladimír Handlík.

Letoun poprvé vzlétl zhruba v polovině září, má za sebou několik startů, čeká ho ještě celý testovací program. „To je splnění 20 různých bodů, kde se měří například vzlet přes 14metrovou překážku a další úkoly,“ řekl Handlík. Zálet podle něj potrvá ještě nejméně měsíc, pokud se nestihne do listopadu, dokončí se na jaře příštího roku. „Jsou tam samozřejmě drobnůstky, které musíme dořešit, třeba rychloměr neukazuje přesně, musíme ho doladit, ale to jsou věci při záletu letadla běžné,“ doplnil Handlík. Letoun poté dostane technický průkaz a bude schválený pro normální provoz.

Repliku ve skutečné velikosti chce muzeum například u příležitosti leteckých dnů předvádět lidem. V plánu je podle Handlíka také cesta do Anglie. „Je to unikátní stroj, jsou jen dva na světě, ten první byl rovněž postaven podle tovární dokumentace z roku 1916. V Anglii už létá řadu let a my bychom se s ním chtěli potkat, buď poletíme do Anglie, nebo oni by třeba přiletěli do Francie,“ řekl Handlík.

Stavbu financoval Historical Flying Club, jehož členové přispívají na stavbu letadel Nadačního fondu letadla Metoda Vlacha a pro letecké muzeum. Práce na replice válečné stíhačky vyšly bez leteckého motoru na tři miliony korun. Repliku pro nadační fond postavil Petr Tax se svým týmem, originální americký hvězdicový motor Warner Scarab pro repliku zakoupil, zrepasoval a zapůjčil Petr Handlík, který dnes letadlo pilotoval.

Letounů Sopwith Triplane bylo v továrně Sopwith vyrobeno 130, další dodala firma Oakley. Původně byly určeny pro Royal Flying Corps, ale některé se dostaly k Royal Naval Service a do francouzského námořnictva. Do bojů byly nasazeny od února 1917.

 

 

Podíl
Exit mobile version