Aktual.: 17.12.2024 15:12
Berlín/Hannover – Zástupci německého koncernu Volkswagen a odboráři svazu IG Metall dnes vedou v Hannoveru druhým dnem jednání, na kterém chtějí najít kompromis ve sporu o chystané snižování mezd, propouštění a možné uzavírání závodů v Německu. První den rozhovorů začal v pondělí dopoledne a skončil po 13 hodinách v noci na dnešek, aniž přinesl zjevný výsledek. Podle zdroje agentury Reuters se i dnešní jednání protáhnou do noci. Deklarovaným cílem je dosáhnout dohody do Vánoc. Odboráři už varovali, že bez kompromisu čeká koncern v příštím roce eskalace.
Vedení koncernu Volkswagen tvrdí, že kvůli sílící konkurenci, především v Asii, a zároveň kvůli klesající poptávce musí přijmout úsporná opatření. Avizovalo mimo jiné snižování mezd o deset procent, propouštění a nevyloučilo ani uzavření některých závodů značky Volkswagen v Německu.
Odboráři tvrdí, že firmu do krize dostaly chyby manažerů. Zaměstnanci jsou podle odborů ochotni vzdát se případného zvýšení mezd, respektive by jim nevadilo, kdyby prostředky byly dočasně převedeny do takzvaného fondu budoucnosti. Odboráři ale odmítají propouštění a zavírání továren v Německu. Úspory, které navrhují, ale podle vedení koncernu nestačí. V uplynulých dvou týdnech své požadavky zaměstnanci podpořili dvěma výstražnými stávkami v devíti z deseti závodů v Německu a pohrozili další v novém roce, pokud se tento týden nepodaří dosáhnout kompromisu.
Podle agentury Reuters by mohla být případná lednová stávka 24hodinová. Pokud dnešní jednání ztroskotají, mohli by o ní odboráři rozhodnout na setkání v pátek. V záloze ale zůstávají i několikahodinové výstražné stávky.
Spor se týká mezd přibližně 120.000 zaměstnanců v závodech kmenové značky Volkswagen v Dolním Sasku a Hesensku, kde platí zvláštní dohoda o mzdách, a dalších 10.000 zaměstnanců Volkswagenu v Sasku, jejichž mzdy jsou rovněž navázány na tuto dohodu.
Do koncernu Volkswagen patří i česká automobilka Škoda Auto, které se ale na rozdíl od značky Volkswagen daří. Na konci října uvedla, že celosvětově za tři čtvrtletí zvýšila meziročně výrobu o 5,3 procenta na 780.500 vozů. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina koncem listopadu také řekl, že automobilka teď neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků.