Hor vsledky v ppad men kvality pokryt uvnit elezninch voz (indoor) jsou podle eskho telekomunikanho adu (T) dny psnj metodikou oproti t, kter byla pouita pi pedchozm men v roce 2021. Jedinm opertorem, u kterho bylo v ppad indoorovho pokryt vysokorychlostnmi mobilnmi stmi zaznamenno mrn zlepen, je T-Mobile. Zatmco ped dvma roky se v ppad jeho LTE st pokryt na tranzitnch elezninch koridorech pohybovalo v rozmez 74,98 a 81,07 %, tak podle toho aktulnho se v ppad st LTE a 5G pohybuje mezi 75,97 a 82,12 %.
V ppad pokryt vn voz (outdoor) je oproti minulmu men naopak patrn vrazn vylepen. Napklad na tranzitnm koridoru 2, tedy trati spojujc Petrovice u Karvin, Ostravu (hlavn ndra), Perov a Beclav doshli podle aktulnho men vichni mobiln opertoi stoprocentnho pokryt. Pouze T-Mobile a O2 pak stoprocentnho pokryt doshli i na dalch dvou, a to konkrtn na koridorech Dn Praha Holeovice Pardubice Brno Beclav a Dn Praha esk Budjovice Horn Dvoit.
Jsem rd, e men ukzalo dal postupn zlepovn pokryt vn elezninch vagon, posun za posledn obdob je znateln. Nicmn skutenost tak je, e signl uvnit voz je stle nedostaten, uvedl pedseda Rady T Marek Ebert. ad se proto podle Eberta ujal role gestora dotan vzvy k vybaven elezninch voz opakovai signlu 5G i propustnmi okny. Tyto technologick prostedky jsou nezbytn pro zlepen signlu uvnit elezninch voz.
U v roce 2016 ad upozornil na podstatn vliv konstrukce elezninho vozu na kvalitu pipojen a propustnost elektromagnetickch vln. T podotk, e mezi vozy nasazenmi na eskch eleznicch jsou rozdly a desetitiscinsobn. I kdy je tedy pokryt elezninch koridor tm 100%, tak pstup ke slubm mobilnch st pro cestujc uvnit vagon me bt bez dalch technickch opaten omezen. I proto v jnu 2022 zaaly esk drhy spolu s D Telematikou testovat technologii pro zajitn mobilnho signlu ve vlacch, takzvan opakovae byly zavedeny do pilotnho provozu v jednotkch railjet.
T doplnil, e v nkterch mstech elezninch trat se velmi rychle stdaj pokryt a nepokryt seky, subjektivn posouzen pokryt uvnit elezninch voz tak me bt kvli tomu ni ne stanoven menm. Mobiln telefon toti v ppad rychlch stdn tchto sek nem dostatek asu k pihlen do st.
Britov udlali z tlumu signlu pednost
Na nutnost instalace opakova signlu poukzala u ped lety Asociace provozovatel mobilnch st (APMS), piem jejich technick parametry mus bt z dvodu, aby nedochzelo k nedoucm interferencm s vnjm okolm, optimalizovny pro podmnky kadho vozu. Opakovae ve svch elezninch vozech bn pouvaj napklad vcarsk spolkov drhy (Schweizerische Bundesbahnen) i Nmeck drhy (Deutsche Bahn). Jejich instalace je vak ryze v kompetenci samotnch dopravc.
Ve Velk Britnii ovem z toho, co esk cestujc roky trp, udlali v roce 2008 naopak pednost. Mezi Londnem a hrabstvm Essex zaaly jezdit vagony, z nich si cestujc bhem jzdy nezavolali. Vozy soukrom spolenosti C2C byly toti absolutn odstnny, mobiln signl tak neml anci se do vagon dostat. Dvodem pro tak razantn krok bylo to, e nkte cestujc odmtali dodrovat zkaz hlunho telefonovn.
APMS vysvtluje, jak dostat kvalitn mobiln internet do vnitku vagonu: