Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Perušič se Schweinerem si v Ostravě po roční pauze zahrají o medaile

1 června, 2025

Iron Maiden oslavili 50. výročí svého vzniku v Letňanech letitými písněmi

1 června, 2025

PSG poprvé ovládl fotbalovou Ligu mistrů, ve finále deklasoval 5:0 Inter Milán

31 května, 2025

Čeští parahokejisté mají další světový bronz, opět po souboji s Čínou

31 května, 2025

Plochodrážní Grand Prix České republiky vyhrál Polák Zmarzlik, Kvěch byl osmý

31 května, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Vědci: Kvalita výuky ve třídách českých škol si je dost podobná
Česká

Vědci: Kvalita výuky ve třídách českých škol si je dost podobná

PersonálPodle Personál15 dubna, 2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Komerční prezentace Aktualizace: 15.04.2024 14:41

Praha – Kvalita výuky ve třídách českých škol si je dost podobná, rozdíly ve výsledcích žáků ovlivňují jiné faktory, jako je především rodinné zázemí dětí. Na představení výsledků výzkumu Národního institutu SYRI v Praze to řekla Klára Šeďová z tohoto institutu. Školy podle ní nedokážou kompenzovat znevýhodnění, se kterým děti do škol přicházejí. Vědci zkoumali, jaké jsou znaky kvalitní výuky – a které faktory jsou pro výsledky žáků v testech z češtiny a matematiky rozhodující.

Do výzkumu se zapojilo podle vědců zhruba 2500 žáků šestých tříd základních škol v Česku. Podle vědců se jedná o prvotní analýzy, výsledky průzkumu budou dále zpracovávat.

„České školní třídy jsou si z hlediska kvality výuky zkrátka dost podobné,“ řekla Šeďová. „Rozdíly ve výsledcích žáků jsou zkrátka tvořeny jinými faktory, pravděpodobně – a v datech se to ukazuje, především jejich rodinným zázemím,“ dodala.

Lepších výsledků testů dosahují podle vědců třídy, kteří řeší v hodinách úkoly náročné na přemýšlení. Zároveň jsou v testech v průměru úspěšnější žáci, kteří se cítí častěji do výuky zapojení. Ve třídách, ve kterých žáci řeší úkoly náročné na přemýšlení méně, může podle vědců zvyšovat kvalitu výuky to, jak se žáci do výuky zapojují. Kvalita výuky podle vědců ovlivňuje výsledky žáků.

Vědci se žáků ptali, jak často se v hodinách hlásí, jak často je učitel vyvolává či zda žáci před třídou mluví o probíraném učivu. Zároveň je zajímalo, jak často například žáci před třídou vysvětlují své řešení zadané úlohy nebo jak často diskutují o učivu se spolužáky. Ačkoliv to, jak se žáci do výuky zapojují, je spíše charakteristikou žáků, jsou podle vědců učitelé ti, kdo vytváří pro zapojování podmínky. Ve třídách, které neřeší mnoho náročných úkolů, může podle Martina Sedláčka ze SYRI zapojování žáka kvalitu výuky zlepšit.

Čeští učitelé zvládají třídu řídit a podporovat žáky, méně se jim daří podle Šeďové přimět je k řešení úkolů, které jsou náročné na přemýšlení. Nejde podle ní o to, že by učivo bylo málo obsáhlé. „Je to o tom, že úkoly, které žáci ve vyučování dostávají, jsou takové, na které není správná odpověď ta, kterou se naučili doma, ale před kterou musí přijít to, že přímo ve třídě pracují na nějakém úkolu, přemýšlejí,“ řekla Šeďová.

Pro posouzení úspěšnosti žáka je podle Sedláčka důležité to, jak je on sám podporován, řízen a zapojován do výuky. „Zároveň velmi důležitým faktorem je, v které té třídě právě je. Jak je ta třída jako celek aktivizována, jak je ta třída jako celek podporována, jak je řízena,“ řekl Sedláček.

„Ukázalo se, že pro tu úspěšnost v testech nehraje až takovou roli, nebo dá se říci, že nehraje žádnou roli, oblast podpůrného klimatu. Podpůrné klima samozřejmě je důležitou oblastí výuky, ale propisuje do jiných výstupů učení, než do toho klasického akademického výstupu,“ řekl Sedláček. Podpora učitelů směrem k žákům je podle Šeďové potřebná například pro to, aby se žáci snažili řešit náročné úkoly.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Silné bouřky v hradeckém kraji lámaly stromy, voda zatopila několik sklepů

Při květnových nehodách zemřelo zatím 22 lidí, o 18 méně než loni

Místopředsedkyně ODS Decroix odmítla potvrdit, zda nahradí Blažka

Místopředsedkyně ODS Decroix odmítla komentovat, za bude ministryní za Blažka

Policie má podezření, že páteční požár v Brně-Pisárkách někdo založil úmyslně

Polovina mladých Čechů loni užívala nikotinové výrobky, ukázal průzkum

Silné bouřky s přívalovými srážkami hrozí v Česku i v neděli

Bioklimatolog: Pokud ledovce v přírodě roztají, jejich funkci už nic nenahradí

Kardiologové karlovarské nemocnice hrozí odchodem, pokud zůstane ředitelka KKN

Tipy Redaktorů

Iron Maiden oslavili 50. výročí svého vzniku v Letňanech letitými písněmi

1 června, 2025

PSG poprvé ovládl fotbalovou Ligu mistrů, ve finále deklasoval 5:0 Inter Milán

31 května, 2025

Čeští parahokejisté mají další světový bronz, opět po souboji s Čínou

31 května, 2025

Plochodrážní Grand Prix České republiky vyhrál Polák Zmarzlik, Kvěch byl osmý

31 května, 2025

Tenisté Lehečka, Vondroušová ani Bouzková do osmifinále Roland Garros neprošli

31 května, 2025

Poslední Zprávy

Spilková se po dvou kolech golfového majoru US Open dělí o 36. místo

31 května, 2025

Hamás odpověděl na americký návrh příměří, chce mír a stažení Izraele z Gazy

31 května, 2025

Ve Zlíně měl světovou premiéru historický dobrodružný film Fichtelberg

31 května, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.