Jan apsk se kolem aut pohybuje cel svj pracovn ivot. Pracoval pro nejvt tuzemskou automobilku, poslednch devt let se star o byznys erpacch stanic s erbem mule v tuzemsku a na Slovensku. Tento erstv padestnk se navzdory vvoji novch een v oblasti mobility, na kterch firma pracuje v laboratoch po celm svte ji nkolik let a st z nich se ji vyuv, neboj, e by se v okamiku, kdy pjde do dchodu, neprodval benzn nebo nafta. Tradin paliva s nmi budou jet dlouho, k v podcastu apsk.
Shell investoval deset let do vvoje nov generace paliv s aditivy. Dvod? Modern motory se toti potkaj s karbonovmi usazeninami.
m jsou motory v autech efektivnj, tm vt je to problm. V modernch motorech jsou vysok tlaky, a prv kvli nim se karbon ukld a vytv velice odoln vrstvy usazenin. Primrn je ohroen ventilov oblast, to je nejchoulostivj msto. A pak samozejm vstikovae. Kdy se tam usad karbon, me dojt i k tomu, e motor odejde pln, k apsk. Jednou z monost, jak usazovn karbonu pedejt, je podle apskho vbr kvalitnho paliva. Co to ale kvalitn palivo je a jak se prmiov palivo li od toho bnho?
Hned na zatku musm vysvtlit dleitou vc, a to, e prmiov palivo nen nijak definovno. To znamen, e kad producent si ho me namchat, jak uzn za vhodn. Je to stejn, jako kdy peete kol, kad to dl trochu jinak. Zkladn palivo je takov, kter opout rafinrii a neobsahuje dn aditiva, krom tch rafinrskch. Takov palivo spluje normy, kter jsou platn, ale nenabz nic dl. Pokud tedy chceme zkaznkovi nabdnout nco lepho, pidvme svoje takzvan komern aditiva, ktermi zlepujeme vlastnosti paliva, vysvtluje apsk a dodv: U ns na erpacch stanicch Shell zkladn palivo bez aditiv vbec nemme. U ns i to bn palivo aditiva m. A prmiov palivo je to nejlep, to u napovd nzev. To nae vyvjel a testoval tm vdc, kterch m Shell na celm svt asi 150, zhruba deset let, dodv apsk.
erpac stanice jako kavrny
erpac stanice se zmnily. O tom, kterou si zkaznk vybere, u nerozhoduje jen nabzen palivo. Za poslednch 15 let se z erpacch stanic stala msta, kde lid nejen tankuj, ale tak odpovaj, jed, pij kvu, surfuj na internetu nebo sem dokonce jezd na rychl nkup.
Je to nov fenomn, take musme nabdnout vce ne jen kvalitn palivo. Z doplkovch slueb se pomalu stv to hlavn, co erpac stanice nabz, vysvtluje apsk.
A tak popisuje rozdl mezi tm, co lid oekvaj od erpacch stanic ve mstech a mimo n. V Praze si chce zkaznk udlat hlavn rychl nkup a doplnit potraviny. erpac stanice na dlnici je pln nco jinho. Tam si lid chtj pohodln sednout, vypt kvu, dt si dobr jdlo a odpoinout si. A tak tam mus bt kvalitn a ist toalety, popisuje rozdl mezi jednotlivmi erpacmi stanicemi apsk.
Z przkumu, kter si firma Shell nechala udlat, vyplynulo, e 9 z 10 idi, kte pij kvu pi cestch autem, ji kupuje prv na erpac stanici. Pumpy dnes v tomto ohledu pekonvaj dokonce i fast foody. Akoli ne na vech stanicch mme pkov kvovary, kva mus bt kvalitn a personl prokolen, a nebojm se ct, e mnoz pokladn jsou dnes i skvlmi baristy, smje se apsk.
Jak se dl bude mnit byznys kolem erpacch stanic? Jak moc Shell naslouchal svm zamstnancm v esku, kdy v tuzemsku testoval koncept Shell Caf? A jak dal zmny pro tento byznys pinese nstup elektromobility? Vce se dozvte v podcastu.