Aktualizace: 22.01.2024 13:45
Praha – Vedení Prahy požádalo dozorčí radu dopravního podniku (DPP), aby zadalo zpracování interního hloubkového auditu tendru na druhou část stavby metra D. Dnes to schválili radní města. Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) není v plánu celou zakázku rušit, protože zadávací dokumentace je v pořádku. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) minulý týden kvůli nedostatečným podkladům zatím nepravomocně zrušil rozhodnutí o výběru vítěze tendru, kterým se stalo sdružení firem zahrnující například firmy Subterra a Hochtief.
Dnešní krok radních je reakcí na rozhodnutí ÚOHS, audit se bude zabývat právě postupem DPP při výběru vítězného sdružení. „Myslím si, že to je důležitý krok k tomu, aby byly vyloučeny jakékoliv pochybnosti o výběrovém řízení,“ řekl Hřib. „Audit bude dozorčí rada zadávat na svém nejbližším jednání 31. ledna,“ řekl dále.
Dodal, že rozhodnutí ÚOHS je zatím nepravomocné a DPP proti němu podá rozklad. Zároveň se podle něj týká jen výběru dodavatele a nikoliv celého tendru, který byl i podle dřívějšího rozhodnutí antimonopolního úřadu zadán správně. „Rušit se ta zakázka určitě nebude,“ uvedl náměstek.
Úřad minulý týden zrušil rozhodnutí DPP o výběru dodavatele s odůvodněním, že podle něj v dokumentaci vítězného sdružení chyběly doklady prokazující zkušenosti některých členů odborného personálu, za něž byly při hodnocení uchazečům udělovány body. Podnik s tímto názorem nesouhlasí s tím, že si vyžádal podklady nad rámec zákonných požadavků. S rozhodnutím úřadu nesouhlasí ani firma Subterra, naopak firma Porr, která byla z tendru vyloučena a podnět k ÚOHS podala, jej vítá.
Antimonopolní úřad v současnosti vede i další správní řízení, a to o návrhu proti vyloučení společnosti PVM Metro DII JV ze zadávacího řízení. V obou správních řízeních ÚOHS vydal předběžné opatření, které pražskému DPP zakazuje uzavřít smlouvu s dodavatelem až do pravomocného rozhodnutí.
Stavba nové linky pražského metra začala v roce 2022, ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterého se týká zmíněný tendr. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude ale pravděpodobně posunut.