Komerční prezentace Aktual.: 19.05.2025 15:28
Praha – Pražský dopravní podnik (DPP) může prodat společnosti Nové Holešovice pozemky v okolí stanice metra C Nádraží Holešovice. Radní města dnes po více než roce diskusí prodej schválili. Nové Holešovice jsou společným podnikem DPP a developerských firem Karlín Group a CPI Property Group, který má uskutečnit revitalizaci stanice a výstavbu v jejím okolí. Příprava záměru se zasekla poté, co Piráti začátkem loňského roku odmítli záměr prodeje pozemků podpořit. Pražští radní podpořili dvě změny územního plánu, které mají umožnit výstavbu Penty na pozemcích severovýchodně od Masarykova nádraží a na Florenci. Finálně budou změny plánu schvalovat zastupitelé, jejich podobu kritizuje nezisková organizace Arnika.
Nové Holešovice založil DPP v roce 2021 spolu s firmou Karlín Group, následně se zapojila i CPI Property Group, která v okolí také vlastní pozemky. Město, respektive DPP měl společnému podniku prodat parcely a v budoucnu se podílet na zisku z developmentu. Proces se zastavil loni v lednu poté, co náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) nejprve prodej podpořil na dozorčí radě DPP, ale následně na radě města změnil názor s tím, že má o společném podniku pochybnosti.
Poté situace zamrzla na mrtvém bodě a koaliční strany se nebyly schopny se shodnout na dalším postupu. Vytvořily proto pracovní skupinu, která měla navrhnout úpravy dohody, a zastupitelé na konci letošního února uložili primátorovi Bohuslavu Svobodovi (ODS) a jeho náměstkovi Petru Hlaváčkovi (STAN), aby do konce března předložili městským radním návrh dalšího postupu.
To se stalo dnes, radním předložený návrh obsahoval čtyři varianty. První byla, aby do společného podniku vstoupil i magistrát, druhá pak, aby s ním uzavřel smlouvu. Třetí varianta počítala s původně zamýšleným postupem s úpravami, které vycházejí z doporučení magistrátní pracovní skupiny. Poslední varianta pak navrhovala zánik společnosti Nové Holešovice a vytvoření nového modelu rozvoje stanice se zapojením i dalších zainteresovaných subjektů. To chtěli Piráti, uspěla však varianta prodeje pozemků, kterou podpořili radní za Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) a STAN.
Podle radního města pro finance Zdeňka Kováříka (ODS) je ze strany hlavního města nyní vše potřebné dokončeno a před samotným prodejem musí nyní DPP a další účastníci podniku schválit upravenou smluvní dokumentaci a podepsat ji. Jak dlouho to potrvá podle něj nelze odhadnout. Stejně tak není zatím jasná přesně cena za pozemky DPP, která původně měla být 173 milionů korun a podle radního bude vyšší. „Ale nemohu říci přesnou cenu, protože v těch materiálech je výpočet, a nikoliv přesná částka,“ řekl.
„Jsme rádi, že zvítězil zdravý rozum a nebude tak nutné vymáhat podpis transakční dokumentace soudně. Samozřejmě nás mrzí, že společný podnik hned v počátku ztratil čas a nemalé finanční prostředky na svoji obranu, namísto toho, aby je investoval do samotného projektu transformace zanedbané části Holešovic. Každopádně práce ihned započnou tam, kde byly v únoru loňského roku na základě smyšlených obvinění zastaveny,“ komentoval rozhodnutí radních šéf Karlín Group Jan Ludvík.
Piráti po dnešním jednání rady společný podnik znovu odmítli. Hřib zopakoval své předchozí vyjádření vycházející z informaci serveru Lidovky.cz o podezření z propojení některých lidí kolem projektu s korupční kauzou Dozimetr. Náměstek dodal, že podle něj bylo dnešní hlasování nesprávné, protože se neuskutečnilo v takzvaném režimu valné hromady DPP, což je jedna z rolí rady města. To má formální náležitosti, které podle Hřiba nebyly splněny. „Projekt stejně v tuto chvíli pokračovat nemůže,“ míní. Dodal, že pokud záměr bude pokračovat i na základě vadného usnesení, Piráti plánují právní kroky.
Déle než rok trvající zastavení projektu dlouhodobě kritizuje zastupitelská opozice. „Praha je v bodě, kde jsme byli před 15 měsíci. Po roce a čtvrt absurdního blokování a laciného politického divadla ze strany Pirátů se pražská koalice vzmohla jen na kosmetické úpravy projektu,“ uvedl dnes předseda Prahy Sobě a bývalý pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr.
Podobně se vyjádřil i předseda zastupitelského kontrolního výboru a šéf pražského ANO Ondřej Prokop. „Nečinnost může Prahu stát nejen velké peníze, ale hrozí i arbitráž. Co je však ještě horší – pan Hřib nikdy nenavrhl žádné alternativní řešení, a přitom je stanice dál ve zcela zbídačeném stavu,“ uvedl. Dodal, že spolupráce se soukromým sektorem podle něj může být cestou i pro další zanedbané stanice metra, například na Roztylech.
Pražští radní schválili změny plánu pro okolí Florence, spolek je kritizuje
Praha 19. května (ČTK) – Pražští radní podpořili dvě změny územního plánu, které mají umožnit výstavbu Penty na pozemcích severovýchodně od Masarykova nádraží a na Florenci. Rada je schválila na svém dnešním jednání spolu se smlouvou o takzvaných kontribucích, kterými investor městu přispěje. Finálně budou změny plánu schvalovat zastupitelé, jejich podobu kritizuje nezisková organizace Arnika.
Penta už na části pozemků u Masarykova nádraží postavila kancelářskou budovu Masaryčka, kterou otevřela loni. První ze změn územního plánu, kterou radní schválili, se týká dalších pozemků u nádraží směrem na východ, druhá parcel na Florenci, které zahrnují i autobusové nádraží. Penta ho spolu s přilehlými pozemky koupila v roce 2023.
„Máme smlouvu, která zaručuje, že to území bude vypadat tak, jak je nakreslené,“ komentoval po dnešním jednání radních schválený materiál primátorův náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN). Dodal, že smlouva zahrnuje také například to, že Penta převede deset bytů v plánovaném projektu na město. Společnost před časem vypsala architektonické soutěže na podobu čtyř bloků domů na Florenci.
Podle spolku Arnika jedna ze změn zahrnuje i posun autobusového nádraží, což však podle Hlaváčka není v plánu i proto, protože polohu nádraží stanovuje vyšší plánovací dokumentace. Byť v budoucnu by podle něj stálo za to přijít s koncepcí menších autobusových nádraží na periferiích města, zatím to není na pořadu dne. „Dnes to opravdu není na stole a je to předčasné,“ řekl
Manažer Penty Rudolf Vacek dříve ČTK sdělil, že firma s městem a městskými částmi o nádraží jedná a pokud magistrát neřekne jinak, počítá s jeho zachováním. „Pracujeme s variantou posunu odjezdové plochy autobusů mezi ramena Negrelliho viaduktu, kde vždy historicky bývala. Cílem je lepší zázemí pro cestující a celková integrace nádraží v území, aby netvořilo neprostupnou bariéru,“ uvedl. Dodal, že posunutí by lépe propojilo autobusy s metrem a budoucí železniční stanicí.
Na podobu území v minulosti Penta ve spolupráci s hlavním městem vypsala mezinárodní urbanistickou soutěž, která sloužila jako podklad pro změny územního plánu. Podle dřívějších vyjádření zástupců magistrátu smlouva s Pentou zahrnuje kromě převodu bytů také úpravy veřejných prostranství a stavbu čtyřtřídní mateřské školy na Rohanském ostrově.
Podle Arniky je to nedostatečné. „Zatímco Penta na projektu vydělá miliardy, město si vyjednalo jen deset bytů a jednu školku – navíc v jiné lokalitě, na Rohanu. To je na extrémně lukrativní pozemky v centru Prahy opravdu málo. Lokalita bude trpět nedostatkem zeleně, občanské vybavenosti i dostupného bydlení,“ uvedla za spolek Anna Vinklárková.