Aktual.: 28.12.2024 06:25
Praha – Více lidí s vadou sluchu nebo poruchami autistického spektra (PAS) bude moci od ledna získat řidičské oprávnění. Záležet bude na posouzení lékaře. Zmírňují se také podmínky pro lidi po léčbě závislosti. Umožní to změna vyhlášky ministerstva zdravotnictví, která začíná platit od roku 2025. Upraví se i výčet onemocnění srdce a cév, která vylučují možnost řízení vozidla, dosavadní obecnější formulace kritizovala Evropská unie.
Ministerstvo v návrhu uvedlo, že změnami reaguje také na požadavky odborných společností lékařů nebo pokrok v medicíně a možnosti kompenzace zdravotních vad. Zároveň tím také úřad zajistí dodržování Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením. „Oprávnění řídit motorové vozidlo umožňuje lidem s postižením žít život na rovnoprávném základě s ostatními členkami a členy naší společnosti,“ uvedl v připomínkách ke změně vyhlášky úřad ombudsmana.
V mnoha evropských zemích lidé s PAS bez sníženého intelektu, například Aspergerovým syndromem, řídit auto mohou. Také v USA získají řidičské oprávnění dvě třetiny lidí s PAS, uvedl resort. „Odborné vyšetření může před přijetím k výuce a výcviku k získání řidičského oprávnění nejen identifikovat vážnější rizika, tedy individuálně posoudit psychickou způsobilost k řízení, ale současně jsou důležitá pro nastavení doporučení individuálního přístupu při výcviku budoucího řidiče v autoškole,“ píše se v materiálu.
Podobně mohou po vyšetření bezpečně řídit automobil podle ministerstva také někteří lidé s mírnou kognitivní poruchou nebo lehkou demencí. Potvrzení jim vydává praktický lékař na základě potvrzení specialisty. „Osoba, která odborné vyšetření provedla, předá informace o závěrech odborného vyšetření posuzujícímu lékaři, který odborné vyšetření včetně zjištěných závěrů nebo odborných vyjádření v celém rozsahu zjištěných skutečností zaznamená do zdravotnické dokumentace,“ uvedl úřad.
Nově se také z roční lhůty na šest měsíců zkracuje doba, po kterou nesmí řídit automobil lidé, které ukončí léčbu závislosti, ať už na alkoholu nebo jiných drogách. Také u nich musí možnost znovuzískání řidičského oprávnění potvrdit lékař.
U lidí se sluchovým postižením se možnost získání řidičského oprávnění zmírňuje, dosud nesměli mít více než 30procentní ztrátu sluchu, nově je možná až 40procentní. Ministerstvo zároveň upozorňuje, že změna se dotkne pouze jednotek lidí, protože u 99 procent nemocných mají sluchové vady medicínské řešení. Zároveň budou moci sluchově postižení nově i pracovat jako řidiči.
Zásadní je podle úřadu při lékařské prohlídce zjistit možnosti, jak zdravotní omezení kompenzovat. „Kompenzace sluchu přitom nemusí být nutně vnímána jako cílená na sluch, ale může jít o jiné možnosti vztahující se například k vizuálnímu vnímání, jako je instalace dodatečných zrcátek, zprostředkování akustických vjemů ve vizuální podobě, nebo komunikace formou, která není vázána na sluch,“ uvedlo ministerstvo zdravotnictví.
Ministerstvo dopravy ve svých připomínkách k návrhu požadovalo zpřísnění podmínek pro získání řidičského oprávnění pro řidiče z povolání u osob s velmi silnými brýlemi. Ministerstvo zdravotnictví žádost ale neakceptovalo, protože návrh nebyl předem projednaný s odbornými lékařskými společnostmi. V současné době mohou řídit lidé až do osmi dioptrií, resort dopravy žádal snížení na šest dioptrií a zahrnutí krátkozrakosti. Korekce většího množství dioptrií podle něj deformuje obraz a může vést k chybnému odhadu vzdálenosti.