Komerční prezentace Aktual.: 13.11.2024 15:36
Praha – Vláda podpořila zákaz prodeje energetických nápojů dětem. Kabinet dnes vyslovil souhlasné stanovisko s návrhem skupiny poslanců, který počítá se zákazem prodeje a podávání energetických nápojů lidem mladším 15 let. Ochrana dětí před vysoce nežádoucími účinky různých povzbuzujících látek obsažených v energetických nápojích je správná myšlenka, je ale potřeba vyřešit některé technické a částečně legislativní problémy, řekl po jednání vlády ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Svaz výrobců nealkoholických nápojů (SVNN) je otevřený debatě o smysluplné regulaci prodeje energetických nápojů dětem, návrh je ale špatný.
„Například nemáme v České republice dnes definovaný termín energetický nápoj,“ řekl ministr. V tom smyslu chce hledat legislativní, ale i věcná a technická opatření. „Nicméně možná půjdeme ještě jinou cestou a budeme se soustředit spíše na ty škodlivé látky a jejich obsah nejenom v nápojích, ale i v dalších typech potravin,“ dodal.
Debatu chce Výborný vést na odborné úrovni mezi ministerstvem zemědělství a ministerstvem zdravotnictví a také s předkladateli návrhu. Řešení by chtěl do návrhu zákona zakomponovat ve druhém čtení ve Sněmovně.
„Má to i souvislosti řekněme evropské, protože většina těchto nápojů k nám putuje z dovozu a v tomto případě, na rozdíl od alkoholu či tabáku, nemáme tyto předpisy evropsky harmonizované,“ uvedl Výborný.
Předkladatelé ze všech sněmovních stran tvrdí, že v Česku existuje problém s rizikovou konzumací energetických nápojů. „Výskyt chorob, které jsou spjaty s nadměrnou konzumací slazených nápojů, je v České republice vysoký a má stoupající trend, a to i v dětské populaci,“ uvedli v důvodové zprávě. Konkrétně autoři novely zmínili riziko nadváhy nebo obezity, vysokého krevního tlaku, nadměrné zubní kazivosti, depresí, nervozity, pocitů úzkosti a poruch spánku.
Energetické nápoje by se vůbec nesměly prodávat ve zdravotnických zařízeních, ve školách a školských zařízeních, v zařízeních sociálně-právní ochrany dětí a na akcích určených dětem do 15 let. Ministerstvo zdravotnictví by mohlo vydat vyhlášku, kterou by určilo požadavky na složení, označování a vzhled obalů energetických nápojů. Reklama na tyto nápoje by nesměla mířit na děti a nesměla by nabádat k jejich nestřídmé konzumaci a vytvářet dojem, že jejich pití přispívá ke společenskému úspěchu nebo k řešení osobních problémů či má léčivé účinky.
Výrobci jsou otevření debatě o energetických nápojích, návrh je ale špatný
Svaz výrobců nealkoholických nápojů (SVNN) je otevřený debatě o smysluplné regulaci prodeje energetických nápojů dětem. Vládou dnes přijatý návrh na zákaz prodeje a podávání těchto nápojů lidem mladším 15 let ale považuje za špatně připravený. ČTK to řekla výkonná ředitelka SVNN Veronika Jakubcová. Více než regulace by podle ní pomohla osvěta. Pokud poslanci nicméně chtějí určitá omezení zavést, SVNN žádá o to, aby se výrobci na přípravě zákona podíleli.
SVNN sdružuje výrobce, kteří necílí svou produkci na mládež, reagoval v tiskové zprávě prezident SVNN Michal Dyttert. „Nekompetentní návrh zákona, který bez diskuse s obchodníky a výrobci připravila skupina poslanců, by situaci nevyřešil, ale způsobil zásadní problémy. Jedním z nich je kriminalizace energetických nápojů tím, že je chtějí poslanci definovat jako návykovou látku. Druhým problémem je skutečnost, že definici energetického nápoje by určoval úředník vyhláškou. Z našeho pohledu to představuje vysoké korupční i podnikatelské riziko, protože za energetický nápoj by mohlo být označené téměř cokoli,“ řekl.
Problémem je podle prezidenta svazu také to, že by byly energetické nápoje v mnoha případech postaveny na úroveň alkoholických nápojů. „Zákaz prodeje ve školách nepřináší nic nového, to už nyní zakazuje ‚pamlsková vyhláška‘. Zároveň ale návrh úplně nesmyslně omezuje svobodu podnikání faktickým zákazem prodeje v automatech nebo nemocnicích,“ doplnil.
Členy SVNN je sedm výrobců energetických nápojů, a to Big Shock, Coca-Cola, Kofola, Maspex, Pfanner, Red Bull a Zon. Energetické nápoje nicméně prodávají pod privátními značkami také obchodní řetězce.