Komerční prezentace Aktual.: 8.10.2025 13:24
Praha – Vláda dnes přerušila projednávání rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který je pro příští rok navržený s výdaji 187 miliard korun. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) upozornil, že návrh bude muset schvalovat nová Sněmovna, která vzešla z víkendových voleb. Vnímá také, že se penězům na dopravu nyní věnují ANO, SPD a Motoristé, kteří chtějí sestavit novou vládu.
Výdaje SFDI by se podle návrhu ministerstva dopravy měly zvýšit na 187 miliard korun z letošních 160,3 miliardy korun. Návrh státního rozpočtu, který vláda schválila minulý týden, počítá s jistými příjmy SFDI ve výši 144,6 miliardy korun. Kupka při příchodu na jednání kabinetu řekl, že takovou situaci musel řešit i v minulých letech, podle něj se vždy podařilo peníze pro naplánované výdaje zajistit.
Předseda ANO a kandidát na příštího premiéra Andrej Babiš v minulých dnech řekl, že se kvůli nedostatku peněz budou muset zastavovat dopravní stavby. Kupka to dnes odmítl. „Všechny běžící stavby pokračují, žádná se nezastavuje,“ zdůraznil po jednání vlády. Pokrytí závazků naplánovaných na příští rok podle něj bude záležet na rozhodnutí nové Sněmovny o státním rozpočtu a o rozpočtu SFDI.
Úkolem SFDI je hlavně přerozdělovat peníze na výstavbu, modernizaci a opravy dopravní infrastruktury. Návrh rozpočtu fondu pro příští tok počítá s neinvestičními výdaji 53,6 miliardy korun a s investičními výdaji 133,3 miliardy korun. Výdaje Ředitelství silnic a dálnic jsou stanoveny 85,7 miliardy korun a pro Správu železnic 84,3 miliardy korun.
Vláda přerušila projednávání rozpočtu fondu dopravní infrastruktury
Vláda dnes přerušila projednávání rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který je pro příští rok navržený s výdaji 187 miliard korun. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) upozornil, že návrh bude muset schvalovat nová Sněmovna, která vzešla z víkendových voleb. Vnímá také, že se penězům na dopravu nyní věnují ANO, SPD a Motoristé, kteří chtějí sestavit novou vládu.
Výdaje SFDI by se podle návrhu ministerstva dopravy měly zvýšit na 187 miliard korun z letošních 160,3 miliardy korun. Návrh státního rozpočtu, který vláda schválila minulý týden, počítá s jistými příjmy SFDI ve výši 144,6 miliardy korun. Kupka při příchodu na jednání kabinetu řekl, že takovou situaci musel řešit i v minulých letech, podle něj se vždy podařilo peníze pro naplánované výdaje zajistit.
Předseda ANO a kandidát na příštího premiéra Andrej Babiš v minulých dnech řekl, že se kvůli nedostatku peněz budou muset zastavovat dopravní stavby. Kupka to dnes odmítl. „Všechny běžící stavby pokračují, žádná se nezastavuje,“ zdůraznil po jednání vlády. Pokrytí závazků naplánovaných na příští rok podle něj bude záležet na rozhodnutí nové Sněmovny o státním rozpočtu a o rozpočtu SFDI.
Úkolem SFDI je hlavně přerozdělovat peníze na výstavbu, modernizaci a opravy dopravní infrastruktury. Návrh rozpočtu fondu pro příští tok počítá s neinvestičními výdaji 53,6 miliardy korun a s investičními výdaji 133,3 miliardy korun. Výdaje Ředitelství silnic a dálnic jsou stanoveny 85,7 miliardy korun a pro Správu železnic 84,3 miliardy korun.
Vláda schválila dokument stanovující na příštích pět let priority pro kulturu
Kultura v ČR v příštích pěti letech by měla být dostupnější a přístupnější či připravená na změny. Za cíl si to klade Státní kulturní politika 2026-2030+, kterou dnes schválila vláda. Po jednání kabinetu to řekl ministr kultury Martin Baxa (ODS). Dokument považuje za pomyslné uzavření svého působení na ministerstvu.
Kultura v Česku se má podle textu stát přirozenou součástí života a zároveň má být připravená na změny, což mimo jiné znamená důraz na propojení sektoru s průmyslem a inovacemi. Dokument stanovuje tři prioritní oblasti a je strategickým rámcem, podle něhož se má kultura v příštích pěti letech rozvíjet a přispívat k odolnosti společnosti.
Podle první z priorit se má stát kultura přirozenou součástí života. Má se proto zvýšit její dostupnost a přístupnost, posilovat celoživotní vzdělávání a také systematicky rozvíjet publikum.
Druhou prioritou je sebevědomý kulturní a kreativní sektor, což představuje nároky jak na zázemí, tak na financování a stabilní pracovní podmínky. Podle ministerstva je třeba posílit pozici kultury na trhu práce, zajistit důstojné mzdy a férové podmínky.
Systém má být předvídatelný na základě víceletého plánování a mixu veřejných, soukromých i evropských zdrojů. Posílit je třeba vícezdrojové financování a reformovat granty. Baxa v létě řekl, že se předpokládá větší zapojení krajů do podpory místní kultury.
Za třetí má být kultura připravená na změny, což mimo jiné znamená důraz na propojení sektoru s průmyslem a inovacemi, spolupráci napříč ministerstvy. Zvýšit konkurenceschopnost má také export české kultury.
Strategický dokument chystalo ministerstvo od začátku letošního roku pod vedením jeho náměstka Davida Kašpara (STAN). Ministerstvo ho představilo jako rámec spolupráce pro územní samosprávy, veřejné instituce, kulturní organizace, kreativní profesionály i širší občanskou společnost.
Na přípravě se podíleli zástupci profesních organizací, kulturních institucí, veřejné správy, krajů a také mládež. Plán implementace státní kulturní strategie do roku 2031 má příští vláda podle dokumentu schválit do konce června 2026 s konkrétními opatřeními a termíny.