Aktualizace: 6.02.2024 19:25

Praha – Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ve středu předloží vládě návrh nové podoby mýtných sazeb. Ty ve většině případů povedou ke zvýšení mýtného. Konkrétní návrhy časových poplatků a sazeb mýtného ministerstvo neuvedlo, ČTK dnes pouze potvrdilo, že o nich budou ministři jednat. Zavedení nových sazeb je plánované na 1. března. Kupka už dříve uvedl, že kvůli novému poplatku za emise oxidu uhličitého by se mýtné mělo zvýšit o deset až 15 procent.

Návrh nedávno prošel meziresortním připomínkovým řízením, při kterém vládní výbor kompatibility odhalil chybné použití několika hodnot, které neodpovídaly příslušné evropské směrnici. Kupka pak úředníkům odpovědným za chybu uložil finanční trest a vedoucího příslušného útvaru zbavil funkce. Úřad tabulku následně opravil. Podle dřívějšího vyjádření mluvčího ministerstva Františka Jemelky by chyba neměla odsunout termín zavedení sazeb.

Zvyšování mýtných sazeb bude možné díky směrnici Evropské unie, podle které by se měla nákladní vozidla rozřadit do pěti tříd podle množství vypouštěných emisí. Do nejnižší emisní třídy s označením 1 se zařadí automobily s nejvyššími emisemi, poplatky v ní budou nejvyšší. V nejvyšší třídě budou vozidla s bezemisním provozem. Mýtné by se tím v Česku mělo navýšit asi o deset až 15 procent, uvedl již dříve Kupka.

Autobusy poháněné elektřinou nebo vodíkem budou spadat do nejvyšší bezemisní třídy. Ostatní autobusy jsou podle dřívějšího vyjádření Jemelky zařaditelné do nejnižší emisní třídy, pro kterou platí nejvyšší sazba poplatků, ale dostanou výjimku, protože zajišťují pro stát žádoucí hromadnou dopravu osob. „V kategorii autobus vede k navýšení mýtných sazeb o pět procent,“ uvedl generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Do nejnižší emisní třídy s nejvyššími poplatky budou patřit také vozidla s datem první registrace před 1. červencem 2019. Výjimkou budou i v jejich případě automobily poháněné elektřinou nebo vodíkem, které se řadí do nejvyšší třídy 5.

Od 1. března se vozidla registrovaná po 1. červenci 2019 v systému automaticky zařadí do emisní třídy 1 s nejvyššími poplatky. Kontrola emisní třídy u těchto vozidel nebude pro provozovatele podle správce mýta společnosti CzechToll povinností. Za provoz vozidla v nejnižší emisní třídě 1 s nárokem na vyšší emisní třídu nebudou hrozit žádné sankce.

„Dopravcům, kteří provozují vozidla s datem první registrace po 1. červenci 2019, doporučujeme zkontrolovat dokumentaci vozidla od výrobce a následně ověřit s pomocí vyhledávače na stránce mytocz.eu, zda nemají nárok na přeregistraci do vyšší emisní třídy oxidu uhličitého s nižší mýtnou sazbou,“ uvedl v minulém měsíci ředitel CzechToll Petr Chvátal. Požadavky na přeřazení podle správce mýta ale nesplňují všechna tato vozidla. Do emisní třídy 1 podle předběžných odhadů CzechToll patří více než 90 procent vozidel.

Kupka bude ve středu vládu také informovat o aktuálním stavu příprav plavebních stupňů na Labi v Děčíně a Přelouči. Příprava staveb se prodlužuje kvůli vyhodnocení zásahů do životního prostředí.

 

Podíl
Exit mobile version