Aktual.: 23.01.2025 17:16
Los Angeles/Praha – Drama Vlny režiséra Jiřího Mádla ani krátkometrážní český snímek Krajan se neprobojovaly mezi pětice finalistů ve svých oscarových kategoriích. Kategorie mezinárodních celovečerních filmů tak zůstala bez českého finalisty 21. rokem v řadě. Oba uvedené snímky se na konci roku dostaly do užšího výběru 15 kandidátů, tvůrci Krajana také loni uspěli ve studentských Oscarech.
Tvůrci obou filmů však už účast v užším výběru považují za velký úspěch a se svými snímky mají další plány, uvedli v rozhovoru s ČTK. Vlny čeká mimo jiné vyhlášení mezinárodních cen Satellite Awards, kde hlasují filmoví novináři z celého světa.
„Tam se Vlny dostaly v nominaci mezi nejlepších šest filmů. To je nejblíže, vyhlašují je v Los Angeles už 26. ledna. Takže se máme na co těšit,“ řekl dnes ČTK Mádl.
Spokojený je i Pavel Sýkora, jeden z režisérů snímku Krajan, který nakonec stejně jako Vlny v USA neuspěl. „Mohlo to být ještě lepší, ale i nadále to zůstává úžasné. Pořád jsme studentský film, který vznikal za opravdu punkových podmínek a za minimum peněz a dostali jsme se až mezi nejlepších 15 krátkých filmů tohoto roku a vyhráli jsme studentského Oscara. Do Los Angeles se podíváme někdy příště,“ sdělil ČTK.
Nominace na nejprestižnější filmové ceny dnes oznámila americká filmová akademie na ceremoniálu v Los Angeles, který byl o několik dní odložen kvůli ničivým požárům. Před českými Vlnami upřednostnila filmy z Brazílie, Dánska, Francie, Lotyšska a Německa včetně muzikálu Emilia Pérez, který je podle amerických médií jasným favoritem mezinárodní celovečerní kategorie.
Mádlův snímek je inspirován skutečným příběhem novinářů mezinárodní redakce Československého rozhlasu v 60. letech a jejich odhodláním přinášet nezávislé zprávy za každou cenu. Krajan zase vypráví o setkání českého vdovce a německého důstojníka SS, kteří jsou oba sudetského původu, o silvestrovské noci roku 1944 v chalupě odstřižené od civilizace. Sýkora jej natočil spolu s Viktorem Horákem, oba studovali na filmové akademii Miroslava Ondříčka (FIMO) v Písku.
Filmy Vlny a Krajan se do užšího výběru Oscarů nedostaly, jejich tvůrci nesmutní
České drama Vlny a krátký film Krajan se sice nedostaly do užšího výběru 15 kandidátů na ceny americké Akademie filmového umění a věd Oscar, jejich tvůrci však nesmutní. Již účast v širším výběru považují za velký úspěch a se svými snímky mají další plány. Vlny čeká mimo jiné vyhlášení cen Satellite Awards, režiséři Krajana usilují o účast na festivalu v Karlových Varech. Uvedli to v rozhovoru s ČTK.
„Máme teď více želízek v ohni – máme před sebou České lvy, Ceny české kritiky a potom jsme ještě nominovaní na mezinárodní cenu Satellite Awards, kde volí filmoví novináři z celého světa. A tam se Vlny dostaly v nominaci mezi nejlepších šest filmů. To je nejblíže, vyhlašují je v Los Angeles už 26. ledna. Takže se máme na co těšit,“ řekl dnes ČTK režisér filmu Jiří Mádl.
Vlny se loni staly nejnavštěvovanějším filmem v českých kinech. Drama zachycující práci novinářů Československého rozhlasu od premiéry 15. srpna navštívilo téměř 886.000 diváků. Dobové drama připomínající události roku 1968, kdy Československo začala okupovat vojska Varšavské smlouvy, získalo nejvíce nominací na Českého lva. Má jich 14 včetně nominace na nejlepší celovečerní film za loňský rok. Ceny předají pořadatelé 8. března v pražském Rudolfinu.
Vlny již získaly nestatutární ceny Českého lva, Cenu filmových fanoušků, a uspěly letos i v nominacích na Ceny české filmové kritiky. Drama zachycující práci novinářů v politicky i společensky napjatých let 1967 až 1968 přineslo dvojí nominaci i režisérovi a scenáristovi v jedné osobě Mádlovi. Vítěze letošního ročníku vyhlásí pořadatelé 1. února.
„Samozřejmě bychom měli větší radost, kdyby se Vlny do užších nominací dostaly, ale zároveň víme, že ta cesta ještě neskončila. Budeme pokračovat v aktivitách ve Spojených státech a pracovat na tom, abychom získali kvalitního amerického distributora. Vlny jsou vlastně jediný film bez amerického distributora, takže si myslím, že jsme se dostali docela daleko. Každopádně je to pro nás určitě poučení v tom, že se ukázalo, že americký distributor je v této soutěži velká pomoc,“ řekla ČTK producentka Monika Kristl.
Mezi krátkometrážními hranými filmy se do užšího výběru neprobojoval snímek Krajan režisérů Viktora Horáka a Pavla Sýkory. „Mohlo to být ještě lepší, ale i nadále to zůstává úžasné. Pořád jsme studentský film, který vznikal za opravdu punkových podmínek a za minimum peněz a dostali jsme se až mezi nejlepších 15 krátkých filmů tohoto roku a vyhráli jsme studentského Oscara. Myslím, že je to naprosto úžasné a do Los Angeles se podíváme někdy příště,“ sdělil ČTK Sýkora, který je stejně jako Horák absolventem filmové akademie Miroslava Ondříčka (FIMO) v Písku.
„Pokud možno bychom se rádi dostali na festival do Karlových Varů,“ dodal Sýkora.
Krátký snímek Krajan, který je o setkání českého vdovce a německého důstojníka SS, kteří jsou oba sudetského původu, během silvestrovské noci roku 1944 v chalupě odstřižené od civilizace, by se měl objevit na nějakých filmových přehlídkách a speciálních projekcích.
Nejvíce nominací na Oscary posbírala Emilia Pérez, má jich 13
Nejvíce nominací na letošní Oscary získal francouzský muzikál ve španělském jazyce Emilia Pérez, který vypráví příběh drogového bosse s transgenderovou identitou. Se 13 nominacemi stanovil nový rekord mezi filmy, které nejsou v angličtině, uvádí magazín americká média. Po deseti nominacích mají další muzikál Čarodějka a životopisné drama Brutalista.
Všechny tři tituly budou bojovat o Oscara v hlavní kategorii, jejíž vítěz bude – stejně jako další ocenění – známý v noci na 3. března. Mezi desítkou děl nominovaných na nejlepší celovečerní film jsou dále komediální drama Anora o mladé sexuální pracovnici, snímek Bob Dylan: Úplně neznámý o slavném americkém písničkáři, thriller Konkláve o intrikách při volbě papeže, sci-fi Duna: Část druhá, brazilské drama I’m Still Here („Ještě tu stále jsem“), snímek Nickel Boys o dvou černoších, kteří vyrůstali na segregovaném jihu USA, a horor Substance.
Podle deníku The New York Times letošní oscarový ročník na rozdíl od předchozích roků nemá zcela jasného favorita. V nejlepší pozici se však zdá být Emilia Pérez, jejíž tvůrci v čele s režisérem Jacquesem Audiardem už získali Zlatý glóbus nebo titul nejlepšího evropského filmu uplynulého roku.
Žánrově obtížně zařaditelný muzikál se točí kolem mexického drogového bosse, který chce zanechat svého krvavého podnikání a absolvovat změnu pohlaví. Španělka Karla Sofía Gasconová, která sama před několika lety prošla tranzicí, se nyní podle magazínu Variety stala prvním otevřeně transgenderovým umělcem nominovaným na Oscara.