Airbus 400M bylo možné na letišti Václava Havla v Praze pozorovat 14. a 15. ledna, kdy posádky prováděly cvičné lety ze základny RAF Brize Norton. Podařilo se nám zachytit go-around manévr, který byl v tomto případě zřejmě součástí výcviku.
Go-around je standardní postup, při kterém pilot přeruší přistávací manévr a znovu začne stoupat. Důvody pro go-around mohou být různé. Nejde o nouzovou situaci, ale spíše o postup, jak se případným komplikacím vyvarovat. Piloti se mohou pro tento manévr rozhodnout sami, nebo jim může být nařízen řídícím letového provozu.
Důvody pro go-aroundNestabilní přiblížení – Většina dopravců vyžaduje, aby letoun ve výšce 1 000 stop (305 m) – což při úhlu přiblížení odpovídá vzdálenosti asi třech námořních mílí (3 Nm představují 5,56 km, pozn, red.) od prahu dráhy – byl stabilizovaný. Za stabilní se považuje letoun, který je na finální přistávací rychlosti a plné přistávací konfiguraci, tedy zejména vysunutý podvozek a vztlakové klapky. Studie prokázaly, že nestabilní přiblížení je častou příčinou nehod během přistání letadla. Pokud letoun není ve výšce 1 000 stop stabilní, je obvykle vyžádáno go-around. Rozestupy – Řídící letového provozu se snaží mezi přistávacími letadly udržet bezpečnou vzdálenost, která je tři až pět námořních mil (1 Nm = 1,852 km, pozn. red.). To dává posádce letadla dostatek času k přistání a opuštění dráhy, než začne přistávat další stroj. Pokud hrozí, že by takový rozestup nebyl dodržen, může řídící nařídit go-around. Překážka na dráze – Vozidla pozemního personálu, jiná letadla, odpadky či dokonce zvířata na dráze mohou být příčinou ke go-around. Technický problém – I když jde o vzácný jev, pilot se může rozhodnou pro go-around v okamžiku, kdy se na jeho letadle vyskytne nějaká technická závada. Manévr mu poskytne více času na její vyřešení. Špatná viditelnost – Přiblížení pomocí naváděcích přístrojů často jasně definuje výšku rozhodnutí (decision altitude, pozn, red.), kdy piloti musí být schopni vidět na dráhu. Pokud piloti nevidí dráhu ani po dosažení tohoto bodu, je vyžadováno go-around. Špatné povětrnostní podmínky – Nárazy větru či turbulence mohou přistání velmi znepříjemnit. Kupříkladu střih větru může být důvodem, proč se piloti rozhodnou pro go-around, k čemuž jim pomáhá palubní radar, který dokáže třeba zmíněné střihy větru včas detekovat. Zdroj: Flightradar24 Blog |