Pracoval jako drb v Prmyslu mln vivy a hledal, jak by vyuil sv nesporn technick nadn. Monost bylo v 80. letech minulho stolet pomlu, o njakm soukromm byznysu nemohla bt ani e…

Pak ale Lubomr Dvok nael v novinch inzert, v nm do podniku Zelenina Praha shnli vrobce uzvr na pytle. Zajel jsem tam a domluvili jsme se. Zaal jsem na starch strojch dlat soustky a vozil jsem je do Prahy. To byl rok 1987, podnikal jsem! usmv se nad vzpomnkami na sv zatky podnikatel, kter dnes fuje vrobn firm s 85 zamstnanci.

Od bagr k sekakm

Ale zpt do minulosti uzvry na pytle Lubomr Dvok vyrbl a do sametov revoluce, po n se samozejm otevely pln jin monosti. Zpotku jsem se vrhl do stavainy, protoe mj znm se vnoval monti plynovod v Pardubicch. Vechno jsem prodal, koupil jsem ve Velk Britnii pouit bagr JCB a zaal podnikat na sebe. Postupn jsem ml tch bagr estnct a najmal dal a dal lidi… Ale tak njak jsem pod ctil, e bych se chtl vrtit ke strojain, vyprv Lubomr Dvok s tm, e v mylenkch se asto vracel do dtstv na vesnici, kde byl problm, m sekat louky na svazch.

Ve sklep jsem ml star rsovac prkno ze studi, tak jsem nakreslil prvn stroj. Piel mj kamard a zaal tomu kat pavouk. Proto se nae profesionln sekaky jmenuj Spider, vysvtluje konstruktr, kter si vechny vynlezy nechal patentovat.

ehtn ednho imla

Prvn pavouci byli pipraveni vyjet na esk louky na pelomu milnia. Se synovcem jsme postavili stroj na zemdlskou vstavu v Rakousku, kde ml velk ohlas, protoe tam nemli m sekat alpsk svahy. Ale nepivezli jsme si odtamtud jedinou objednvku, z eho jsme byli dost smutn, pokrauje Lubomr Dvok.

Lubomr Dvok (62)

  • Pochz z Doln Krup u Havlkova Brodu, dnes ije ve Dvorcch u Kyjova, jeho firma m sdlo o pt kilometr dl.
  • Vyuil se ve strojnm oboru s maturitou, pracoval mimo jin ve firm Zetor a po roce 1990 zaal podnikat ve stavebnictv.
  • Roku 2003 si nechal patentovat prvn svahovou sekaku Spider.
  • V roce 2016 spn zakonil studium MBA v TC Business School Netherlands.
  • Mezi jeho konky pat zahrada, les, velaen, star automobily, etba…

Po trncti dnech se natst ozval zstupce britsk firmy Jacobsen, kter vyrb sekaky mimo jin i na golfov hit, e se jim npad lb a bude se podepisovat smlouva. Dky tto spoluprci se prvn Spidery dostaly do svta. Zkaznky nae stroje nadchly, ale k eskmu vrobci nemli moc dvru, proto nm britsk znaka pomohla. Dnes u nespolupracujeme, mme vlastn dealery, k k tomu f firmy. Ti u v souasnosti sami zskvaj nov klienty, zejmna na vstavch po celm svt v Brn, ve Stuttgartu i v americkm Louisville a zjemcm pak voz techniku ukzat v praxi.

Pvodn se svahov sekaky vyrbly v ti kilometry vzdlen tovrn, ale vrobn hala u velikost nedostaovala. Jene postavit nov zvod nebylo jednoduch: Na stavebn povolen jsme ekali sedm let, eilo se, zda budova zapad do krajiny, jestli ji mstn lid pijmou… Postaveno pak bylo za pt msc, ale edn iml ehtal jak pominut, kr rameny Lubomr Dvok s tm, e kvli tak dlouhmu zdren pili o spousty zakzek.

Lehk, pohybliv a na dlk

Prochzme modern montn halou pojmenovanou Svat Anna, kter pekvapiv nen tak velk, jak by mohla, kdy se zde vyrbj takov stroje. Mjme linku, kde se na hlinkov skelet sekaek dv motor a zapojuj se dal komponenty. Kdy se pavouk zkompletuje, otestuje se a zabal.

Kad sekaka m zhruba dva tisce dl. Vtina m spalovac motor, kter pohn ac n, pohyb sekaky zajiuje hydraulick motor a erpadla, co je pomrn rozen systm, kter maj teba traktory, popisuje s nadenm v hlase konstruktr. Dky tomu, e jsou sekaky z hlinku a v 350 kilo, lze je snadno naloit a pevet ve vozku za osobnm autem.

Stroje funguj na dlkov ovldn lovk si na sebe pipne zazen podobn tomu od dtskch autek a jezd s pavoukem, kam potebuje. Po rovin a a do 60stupovho svahu, co je kopec, do kterho u lovk leze po tyech. Stroj se pak na ikmch plochch jist lanem. Tm, e opertor na sekace nesed, netrp otesy, nedch spaliny a nespotebovv se tolik paliva, vysvtluje Lubomr Dvok a ukazuje, e sekaka se nemus otet cel, oto se jen pojezdov kola, take stroj se neustle pohybuje jakmkoliv smrem, dky emu je maximln produktivn.

Nejmen sekaka m zbr 60 centimetr, dal 80 a 120, nejvt pak metr a pl. Nabz se mnoho model, mezi nimi i ten elektrick. O nj je zjem hlavn v severskch zemch, ale moc zkuenost s nm zatm nen. Vrobce motor Kawasaki se rozhodl, e nepjde do elektiny, a vyvj pohon na vodk. To je podle m cesta. Je to lep ne elektrobaterie, kter zvyuj vhu stroje a sloit se likviduj. Elektrosekaku dte v listopadu do klny a v jakm stavu najdete baterie za pt msc, a budete potebovat zase sekat? vysvtluje konstruktr, pro je fanoukem vodkovho pohonu.

Pestoe jeden pavouk pijde zhruba na 800 tisc korun, jeho nvratnost me bt pomrn rychl. Zvldne posekat prmrn 7 000 metr tverench za hodinu, m se uet za pracovnky. Pi cen dv a ti koruny za metr tveren poseenho trvnku a pi pravidelnch zakzkch se investice vrt do t msc, pot majitel firmy, kter je dritelem 55 tuzemskch i zahraninch ocenn, mimo jin ceny esk hlava i uznn v celosvtov designov souti Red Dot.

Nvrat k sedlkm s kosou?

Ron v tovrn vyrob est set sekaek, ty u maj pedem domluvenho majitele. Dnes je poptvka po etrnm seen, protoe na loukch vymr hmyz, kter ije v trv. Take trendem, kter sem pichz z Nmecka, je pouvn sekaky maximln dvakrt do roka a sthn, nikoli rotan seen i mulovn. Je to nvrat k sedlkm s kosou, na kter musme njak reagovat. Co se zase nelb provozovatelm arel, kte potebuj mt posekno. Je to vn boj, vysvtluje editel firmy.

Pavouci z Vysoiny v souasnosti sekaj trvu teba na mysu Canaveral v USA, v okol golfovch hi v Monte Carlu, kolem londnskho letit Heathrow, podl zvodnch okruh NASCAR. Pomhaj tak na svaitch stechch zelench budov, v okol zmk a jinch historickch objekt, pod panely v solrnch parcch… Jen asi 20 procent na produkce zstv v esku, vtina jde do ciziny. Stejn je pro ns japonsk trh, dle americk, britsk, nmeck, vyjmenovv Lubomr Dvok s tm, e vrobky vyvej celkem do 50 zem.

Bez montr to nejde

Protoe v okol tovrny nen moc jinho strojaskho prmyslu, doplovat skoro stohlav firemn kolektiv nebv problm. Lid se k nm hls sami. Jsou tady obchodnci, konstrukti, obsluha CNC stroj, obrbi, svei… I kdy u mme na spoustu innost roboty, stle potebujeme montn pracovnky, kte by sekaky skldali dohromady. Tak servis mus dlat lid, podotk editel fabriky, kde se vyrb i vtina komponent k pavoukm, snad jen krom motoru a dic jednotky.

Budoucnost vid konstruktr jednoznan ve vvoji autonomnch sekaek, kter nkam odvezete a ony vechno udlaj samy. Na tom te pracujeme a sname se takov vrobek prosadit na trhu. Tak plnujeme vstavbu dalch t hal, u je mme vyprojektovan na naich pozemcch, abychom mohli rozit vrobu, prozrazuje dal zmry Lubomr Dvok.

Podíl
Exit mobile version