Aktualizace: 6.02.2024 19:02
Praha – Řidiči kamionů už by neměli platit pokuty za to, když se při vysokorychlostním vážení zjistí, že jejich vůz je přetížený. Pokuta by měla nově směřovat už jen za provozovatelem vozidla. Nyní hrozí pokuta jak provozovateli, tak řidiči. Změnu dnes schválila Sněmovna v poslanecké novele, kterou předložila skupina poslanců napříč sněmovními stranami v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS).
Sněmovna s ní vyslovila souhlas ve zrychleném režimu již v prvním čtení. Předloha nyní zamíří do Senátu. Podle ministerstva dopravy může novinka pomoci zvýšit počet uložených pokut, protože zjišťování totožnosti řidičů je administrativně velmi náročné. Vláda s návrhem v lednu vyslovila souhlas.
Zákon o pozemních komunikacích umožňuje za přetížený kamion uložit pokutu 9000 korun za každou započatou tunu, která překračuje největší povolenou hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy. Při překročení nejvyšší hmotnosti do půl tuny pokuta činí 5000 korun.
Poslanci uvádějí, že technické prostředky, které zajišťují vysokorychlostní vážení kamionů, neumožňují dostatečně snadno identifikovat řidiče vozidla. Naproti tomu při nízkorychlostním kontrolním vážení to možné je. Argumentují také tím, že postih řidičů nese znaky diskriminace českých řidičů, protože dokazování u těch zahraničních je složitější. Pokud se úřady soustředí výhradně na pokuty pro provozovatele těchto kamionů, bude podle ministerstva dopravy možné zvýšit celkový počet udělených pokut.
Kupka dnes zopakoval, že do konce roku by mělo být v provozu 13 vysokorychlostních vah. Podle dřívějších informací ministerstva dopravy je nyní v různých fázích přípravy sedm lokalit pro převažování v obou směrech. Jde například o D5 u Berouna, D11 u Hradce Králové nebo D3 u Soběslavi.
Poslanecká předloha obsahuje také další změny. Kupka dnes před poslanci řekl, že má snížit administrativu v několika směrech. Měla by také zabránit tomu, aby se z Česka stal ostrov, kde bude možné beztrestně poškozovat dálnice nadrozměrnými vozidly, uvedl. Předloha počítá mimo jiné s tím, že dotčeným orgánem v řízení například o připojení dálnice na pozemní komunikaci nebo o připojení sousední nemovitosti na dálnici bude nově ministerstvo vnitra místo ministerstva dopravy. Navyšuje i hodnoty nejvyšší délky a šířky vozidel, kterým bude ministerstvo dopravy povolovat opakované zvláštní užívání silnic a dálnic.
Lepší dohled krajů nad archeologickými výzkumy
Lepší dohled krajů nad archeologickými výzkumy má umožnit vládní novela, kterou v dnešním úvodním kole podpořila Sněmovna. Předloha zajistí také digitalizaci památkové péče. V katastru nemovitostí navíc nově budou i údaje o památkové ochraně. Novela, kterou ministr kultury Martin Baxa (ODS) označil za technickou, nyní zamíří k posouzení do kulturního výboru.
Kraje by jako vlastníci většiny archeologických nálezů podle novely mohly nařízením upravit požadavky na jejich zpracování a zdokumentování i způsob jejich předání. Budou moci kontrolovat organizace, které na jejich území výzkumy provádějí.
Ministerstvo kultury by dostalo širší možnost odebírat oprávnění k provádění výzkumů. Organizace nyní mohou o oprávnění přijít, pokud přestanou splňovat odborné předpoklady. Nově by ztráta výslovně hrozila také při závažném porušení zákonných povinností nebo při jejich opakovaném překračování v posledních dvou letech.
S obdobnou úpravou přišel předloni Pardubický kraj. Hejtmanství vedly ke zpracování návrhu špatné zkušenosti s některými organizacemi oprávněnými archeologické průzkumy provádět. Krajští politici ve zdůvodnění uvedli, že se do muzeí dostávají špatně zakonzervované a zpracované nálezy, dokumentace k nim bývá nekvalitní. Sněmovna krajskou předlohu dosud nezačala projednávat
Obce budou mít výjimku na rozvržení pracovní doby dobrovolných hasičů
Obce dostanou ze zákona výjimku na rozvržení pracovní doby dobrovolných hasičů, kteří zasahují na základě dohody s obcí o pracích mimo pracovní poměr. Umožní to senátní pozměňovací návrh k novele zákona o požární ochraně, který dnes přijala Sněmovna. Novela, se kterou již loni přišla skupina poslanců, upřesňuje rozsah dokumentů, které posuzuje Hasičský záchranný sbor při povolování staveb ve výkonu státního požárního dozoru. Nyní celou předlohu i s návrhem Senátu dostane k podpisu prezident. Senátní verzi dnes před poslanci podpořil i zástupce předkladatelů a místopředseda Sněmovny Jan Bartošek (KDU-ČSL).
Doplnění zákona v Senátu navrhl tamní výbor pro bezpečnost. Předseda senátního klubu ODS a TOP 09 Zdeněk Nytra, jenž byl ředitelem moravskoslezských hasičů, k němu již v Senátu řekl, že podílení se dobrovolných hasičů na zásazích z podstaty věci nelze plánovat, a tedy ani jejich pracovní dobu. Nytra dnes před poslanci řekl, že podle evropské směrnice z roku 2019 je zapotřebí plánovat výkon práce tři dny dopředu. Ale plánovat výjezdy k zásahům tři dny dopředu označil za nesmysl. Poznamenal však, že se to netýká věcí jako je plánovaná údržba nebo odborná příprava, které se naplánovat dají.
Poslanci novelu připravili kvůli loňským změnám stavebního zákona, který nezáměrně zrušil i úpravu dokumentace a jiných podkladů posuzovaných v souvislosti se státním požárním dozorem v postupech podle stavebního zákona.
Ministerstva vyslovila v připomínkovém řízení vesměs kladná stanoviska. „Nyní předložený návrh stanoví výčet stavební dokumentace, která podléhá výkonu státního požárního dozoru, a to v souladu s novým stavebním zákonem. Navrhované změny zákona o požární ochraně neztěžují žádným způsobem pozici stavebníků, ani nepředstavují komplikace pro výstavbu,“ uvedlo například ministerstvo vnitra.