Komerční prezentace Aktual.: 13.03.2025 12:22

Solnice (Rychnovsko) – Správa železnic (SŽ) dnes zahájila přestavbu a modernizaci železniční tratě z Týniště nad Orlicí do zóny Solnice-Kvasiny na Rychnovsku, kde sídlí továrna automobilky Škoda Auto a další firmy. Celkové náklady na přestavbu trati Správa železnic odhaduje na 6,7 miliardy korun. Dílo by mělo být hotové v roce 2027. Škoda Auto v zóně chystá další rozvoj.

„Je to jasný impuls pro další ekonomický růst,“ řekl k přestavbě trati ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Nová nákladní stanice v Solnici podle něj zjednoduší sestavování vlaků s novými automobily. „Potenciál ale cítíme i v osobní dopravě, bude možné jezdit přímým elektrickým vlakem mezi Hradcem Králové, Rychnovem nad Kněžnou a Solnicí,“ uvedl.

Přes 20 kilometrů dlouhá trať z Týniště nad Orlicí přes Častolovice a Rychnov nad Kněžnou do konečné zastávky Solnice po modernizaci pojme více nákladních vlaků. Rychlost vlaků se narovnáním některých oblouků zvýší až na 120 kilometrů v hodině.

„Cílem projektu je vedle zatraktivnění osobní dopravy také zvýšení podílu železnice na zásobování výrobních závodů v průmyslové zóně Solnice-Kvasiny,“ uvedla Správa železnic. Zásadní změnou bude elektrifikace trati.

Dnes stavbaři zahájili první část prací v hodnotě 2,77 miliardy korun. Tendr na ně vyhrálo sdružení firem Eurovia CZ, Chládek a Tintěra Pardubice a GJW Praha.

Firmy přestaví trať v úsecích z Týniště do Častolovic a z Lipovky do Solnice. Přebudují například zastávky Lípa a Čestice, postaví výhybnu v Rašovicích. V Týništi položí nové kolejové rozvětvení a postaví technologickou budovu. Mezi Rychnovem a Solnicí stavbaři postaví zastávku Lipovka. Stanici Solnice rozšíří o nákladové nádraží, které bude mít deset kolejí.

Pro zbytek prací v odhadované ceně téměř čtyři miliardy korun Správa železnic dodavatele teprve vybere. Týkat se budou především úseku Častolovice – Lipovka. Součástí bude i stanice Týniště, výhybna Tutleky a nový nadjezd v Týništi. Soutěž bude i na dodavatele elektrifikace celého úseku.

V zóně Solnice – Kvasiny pracuje asi 12.500 lidí, z toho přibližně 9000 lidí ve Škodě Auto. Královéhradecký kraj v sousedství automobilky od podzimu 2023 buduje pro další investory infrastrukturu v nové průmyslové zóně Solnice-jih, která má celkovou rozlohu asi 32 hektarů.

Škoda Auto hodlá v krajem budované zóně po roce 2031 postavit pět hektarů velkou halu pro výrobu a skladování dílů. Hodnota záměru je 11 miliard korun, vzniknout by mělo 300 pracovních míst.

„Přestavba trati není jen pro nás, ale pro celou zónu. Je to impulz pro celý průmysl,“ řekl při zahájení vedoucí interní logistiky kvasinského závodu Škody Auto Vojtěch Rousek.

Projekt má schválené spolufinancování Evropskou unií z fondu soudržnosti. Výše dotace by měla činit asi 2,6 miliardy korun.

Zásadní investice dělá stát a i do silniční sítě na Rychnovsku. Vznikly obchvaty Opočna, Doudleb nad Orlicí, Domašína. V následujících letech by měly začít stavby obchvatů Rychnova nad Kněžnou, Solnice a Častolovic.

Podíl
Exit mobile version