Aktual.: 9.10.2024 23:30
Ústí nad Labem – Zapálením deseti ohňů u jezera Milada v Ústí nad Labem, u kterých se tančilo, hrály pohádky a vyprávěly příběhy, začal dnes divadelní festival Kult. Letošním tématem jsou kořeny. Na programu festivalu jsou divadelní představení pro různé generace, debaty s tvůrci, módní přehlídky, hudební vystoupení.
„Kořeny vyživují strom a kultura vyživuje společnost. Jako je potřeba se starat o kořeny, je nutné starat se o kulturu, aby společnost mohla prosperovat,“ řekla ČTK ředitelka festivalu Lenka Havelková. Zpátky ke kořenům kultury bylo ústředním motivem zahajovacího večera, které připravila iniciativa #kulturunezastavis v režii Víta Neznala. „Kultura kdysi vznikla kolem ohňů, tam jsou kořeny kultury,“ uvedla Havelková. Různé podoby kultury u ohňů předvedlo za soumraku 14 umělců, kteří sklidili potlesk diváků, mezi nimiž byli dospělí i děti.
Záměrem organizátorů festivalu je nabídnout program co nejpestřejší ohledně žánru i věku. „Máme tu pohádku pro děti od deseti měsíců do tří let, pak je pohádka pro děti od šesti let, program pro studenty, pro dospělé i pro seniory,“ uvedla Havelková.
Festival přiváží každoročně do Ústí nad Labem tituly, jejichž tvůrci byli například nominováni na cenu Thálie, netradiční vystoupení i úspěšná představení. Letos se představí publiku například Andrej Lyga s Pohádkou pro odvážné, jeviště Severočeského divadla bude patřit Cirku La Putyka a jeho představení Hey, Earth!, Divadlo pod Palmovkou uvede hru Žena filmového kritika. Tradičně bude mít na festivalu premiéru hra domácího Činoherního studia, tentokrát to bude feministický horor o nepohřbených rodinných křivdách s názvem Červotoč.
„Jsme přesvědčeni, že Kult znamená pro Ústí nad Labem a jeho okolí jeden z pilířů zdejšího kulturního dění. Vybudovat takovou instituci stojí velké úsilí, čas a peníze. Udržet ji ale při životě téměř třicet let vyžaduje ještě něco navíc: zájem ze strany místních lidí, diváků vnímajících kontinuitu i důležitost této tradiční divadelní události, která má své místo také v kontextu české divadelní scény,“ uvedla Havelková