Ji v lt 2025 by mla pro osobn vozy zat platit nov, nejpsnj norma Euro 7 (a dva roky nato i pro auta nkladn). Asi posledn zkonn prava, je zpsn limity emis ped plnm zkazem prodeje novch voz se spalovacmi motory v roce 2035 (a v ppad firemnch aut mon u od roku 2030 jak zn nejnovj npad z Bruselu). Automobilky logicky protestuj: Dvme stovky miliard eur do ppravy pln elektromobility, a vy ns te nutte, abychom v ibeninm termnu dvou let za dal miliardy upravovaly spalovac motory, kter stejn brzy skon Podra kvli thle norm auta o destky tisc? A opravdu skon vroba malch a levnch aut typu koda Fabia, Scala i Kamiq?
Pinesou opaten souvisejc s normou Euro 7 nenosn zdraen novch aut?
Ano. U novch osobnch aut existuj njak limity zdrav kodlivch ltek vyjadovan ve zlomcch gramu na kilometr. A pelomovost normy Euro 7 je v tom, e se zejm budou mit dal, velmi mlo koncentrovan kodliviny a sjednot se limity na emise pro naftov motory na rove motor benzinovch. Ale hlavn: do podmnek pro men v provozu se dostvaj reimy, kter upmn eeno nejsou zcela racionln. V nvrhu se napklad pedpokld, e auto mus jet s odpovdajcm vkonem a minimlnmi emisemi pi maximln nadmosk vce 1 600 metr, kde u je atmosfrick tlak ni o vce ne 15 %, pi minus sedmi stupnch Celsia a studenm motoru (prvnch nkolik kilometr). A k tomu jet s povolenou hmotnost pvsu nebo s pepravnm boxem na stee. Kdyby nkdo studen motor takto zatil, auto si zni. A to je jen jedna z pikantnost.
I kdybychom v Evrop doshli na nulu emis sklenkovch plyn, co nejde, na svt se nic nestane. Nejen e nezane klesat podl CO2 v atmosfe, ale bude dle rst
Tento text je soust prmiovho obsahu pro pedplatitele
Dotte lnek a do konce
Jako len navc:
- Mte k dispozici vce jak 30 000 prmiovch text na iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
- Zskte pstup ke vem naim novinm a asopism online a zdarma
- Pednostn podte vstupenky na koncerty v sti Ticketportal a mnohem vce