Prkovac melk se vrtil do Kunovic, v muzeu dopln armdn verzi

Dnes pat jeden z nejslavnjch eskch stroj, je se v Kunovicch na Uherskohradisku vyrbl od poloviny 60. a do druh poloviny 80. let, k nejnovj chloub tamnho Leteckho muzea.

V jeho expozici je od soboty skuten unikt. Muzejnci si tyiapadest let star stroj pivezli z Dran, kde v e vchodnho Nmecka naltal 7280 hodin, co bylo nakonec o celkem 2280 hodin vce, ne na co byl stavn.

Vjimen je tak zbarven. Na rozdl od ist lutch i luto-ernch melk nese barvy nmeck spolenosti Interflug. Jedn se atraktivn zbarven s vraznmi tmav ervenmi prvky, kter jsou v esku spe raritou, pedstavuje novinku muzea jeho editel Martin Hrabec. Zajmavost je rovn pvodn nmeck imatrikulace DM-SNK. Dosud vechny nae exponty nesly vhradn esk znaky, upozornil Hrabec.

Muzejnci si sobotn termn akce nazvan roll-out nevybrali nhodou. Kvli zatraktivnn dv hodiny dlouhho pedstaven, jemu pihlelo na dv st nadench fanouk aviatiky, zvolili stejn termn se sletem melk v blzkch Luhaovicch. Dky tomu mohly tyi stle letuschopn stroje uskutenit prlet nad letitm a pozdravit zrenovovanho muzejnho bratka, vysvtlil Hrabec.

Peletu lut letky pedchzela krtk divadeln ske v podn dobrovolnk, je se na obnov letounu podleli. V ukzce, je pipomnla film Vesniko m stediskov, konkrtn plet slovenskho pilota tefana v podn Jlia Satinskho, vystoupil i tinctilet Jan Andrsek. kolk z Boric u Buchlovic patil ke dvma nejmladm pomocnkm pi nron rekonstrukci.

Pomhal jsem montovat teba rozmetadlo hnojiva, roubovat nkter soustky a taky jsem melka umval. Na letit jsem jezdil pl roku a moc m to bavilo. A budu velk, budu pilotem, svil se chlapec.

Na rozdl od u dve vystaven vojensk verze se nov prstek v expozici li vybavenm i motorem. Zatmco armdn unikt ukrv modernj turbovrtulov motor, v ppad stroje vyrobenho pro nmeck zkaznky jde o klasick pstov proveden.

S opravami pomohly dotace

Restaurtorsk prce si vydaly necel milion korun, muzeu pomohly zmrnit nklady dotace ministerstva kultury a rovn nstupnick organizace Letu, spolenosti Aircraft Industries. Nakonec se nm podailo zskat i dal penze, take jsme se mohli zamit i na vnitn technick vybaven a motor, tedy na sti, kter nvtvnkm zstanou vtinu asu v expozici skryty, uvedl Hrabec.

Ne se parta nadenc pustila do prce, stroj byl v roce 2008 rozebrn do posledn soustky a znovu sloen. Jako prvn se na jeho znovuzrozen podleli studenti ze Stedn koly leteck.

Nmeck melk se do bvalho eskoslovenska vrtil v roce 1984, tedy v pesn v ase, kdy Let ukonil jeho vrobu. Posledn pelet pilotovala legenda Letu Kunovice, jeho tehdej fpilot Stanislav Sklen. Cestu z Dran do Kunovic jsem ale neletl celou, letoun jsem si pevzal v Praze, kam piletl s nmeckm pilotem, pipomnl Sklen s tm, e v kabin ml tehdy penosnou radiostanici. melk ltal pomrn nzko nad zem, piloti tehdy radio nepotebovali, vysvtlil.

I kdy v ppad melk u jde o leteck veterny, nkolik stroj vyrobench na export je stle v provozu. Ltaj napklad v Maarsku, Jihoafrick republice i na Novm Zlandu. Mezi piloty je o stroj ohromn zjem, je po nm shka. Take ra melk stle trv, upozornil Hrabec.

Komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Související články

Latest Posts