Aktual.: 12.11.2025 09:59
Pardubice – Největší zavěšený lanový most v Česku, který je v Pardubicích součástí dokončovaného severovýchodního obchvatu, dnes podstupuje celodenní zátěžovou zkoušku. Vyhodnocení výsledků měření budou mít experti do týdne. Na most najížděla těžká nákladní auta a čidla měřila zátěž a chování mostu. Novinářům to dnes řekli zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR a stavební firmy.
Firma čidla osadila na most předchozí den. Na něj pak od rána najíždělo až 12 nákladních aut, které váží kolem stovky tun. Test měl zatížit most mnohem víc, než se v reálném provozu kdy stane, uvedl mostní expert Petr Vítek z firmy Hochtief CZ. „Simulujeme velmi nepříznivou situaci. Náklaďáky stojí na mostě zhruba půl hodiny a my sledujeme, jak se vyvíjejí mostní deformace,“ řekl Vítek.
Nákladní auta se na mostě různě přemísťují, pokud jsou uprostřed, způsobí největší průhyb mostu. Když se postaví na jednu polovinu, tak se most takzvaně kroutí. „To je také jeden z nepříznivých stavů, který testujeme,“ řekl Vítek. Desítky čidel jsou po celé délce mostu a mohou měřit i za provozu. Kromě toho tam jsou zařízení, která měří klima, sluneční svit nebo teplotu, dodal.
Most má rozpětí 135 metrů, vedlejší část přes slepé rameno Labe měří 122 metrů. Výška pylonů dosahuje 48 metrů nad mostovkou a 60 metrů nad terénem. Každý z hlavních pylonů drží mostovku pomocí přibližně 160 pozinkovaných lan. Zatím má pardubický most prvenství největšího lanového zavěšeného mostu. Až bude hotový lanový most v Českých Budějovicích, přijde o něj. Budějovický bude větší.
Most je součástí severovýchodního obchvatu, který se začal připravovat zhruba před 20 lety. SIlničáři ho otevřou 5. prosince. Obchvat vede z Trnové na Dubinu a je dlouhý 4,2 kilometru. Jeho součástí je deset mostů, dvě okružní křižovatky a 12 protihlukových stěn o délce téměř 1600 metrů. ŘSD za něj zaplatí 1,44 miliardy korun. Vícenáklady byly kolem 100 milionů korun.














