Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Obchodní ředitel Transconu Mazánek dostal zpět pas, může vycestovat ze Senegalu

12 září, 2025

Státy EU se shodly na prodloužení sankcí proti ruským a běloruským subjektům

12 září, 2025

ÚS odmítl Feriho stížnost v kauze znásilnění jako neopodstatněnou

12 září, 2025

ANSA: Armaniho módní firmu zdědí jeho nadace, hlavní slovo bude mít jeho partner

12 září, 2025

Cupra Tindaya je první auto s range extenderem v koncernu VW

12 září, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Čína podala u WTO stížnost na evropská cla zavedená na dovoz elektromobilů
Ekonomika

Čína podala u WTO stížnost na evropská cla zavedená na dovoz elektromobilů

PersonálPodle Personál4 listopadu, 2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Komerční prezentace Aktual.: 4.11.2024 14:41

Peking – Čína si u Světové obchodní organizace (WTO) stěžuje na vysoká cla, která na dovoz elektromobilů zavedla Evropská unie. Zástupce WTO serveru Politico dnes potvrdil, že organizace už stížnost obdržela. Takzvaná vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových elektromobilů z Číny jsou výsledkem vyšetřování čínských subvencí, které v minulých měsících vedla Evropská komise (EK). Platí od 30. října po dobu pěti let a připočítávají se ke standardnímu desetiprocentnímu clu.

„Můžeme potvrdit, že jsme od Číny obdrželi žádost o konzultace s Evropskou unií ohledně konečných vyrovnávacích cel, která EU zavedla na elektrická vozidla,“ uvedl zástupce WTO.

Čína žádá o konzultace s EU, které představují první krok v rámci případného řešení sporu prostřednictvím WTO. Ty mohou trvat až 60 dní. Následně může být požádán nejvyšší odvolací orgán WTO, aby spor mezi oběma obchodními partnery rozhodl. Panel tohoto orgánu je ale v poslední době ochromen kvůli nedostatku soudců v důsledku nespokojenosti Spojených států s organizací.

Čína a EU by mohly spor vyřešit prostřednictvím záložního systému – takzvaného mnohostranného prozatímního ujednání o odvolání při rozhodčím řízení (MPIA). Jde o nový systém, který ustavila část členů WTO včetně EU, aby paralyzaci odvolacího orgánu obešla.

Minulý týden čínské ministerstvo potvrdilo návštěvu delegace z EU za účelem jednání o možném řešení sporu o vyrovnávací cla a subvence. V případě, že by se obě strany shodly na smírném řešení, mohla by EK od cel upustit i dříve než za pět let.

Čína už dříve pohrozila odvetou proti těm evropským firmám, které na čínský trh vyvážejí mléčné výrobky nebo produkty z vepřového masa. Od 11. října navíc uvalila clo 30,6 až 39 procent na dovoz evropské brandy, což se dotýká zejména francouzských producentů. Brusel tyto kroky odsoudil jako neoprávněné.

Evropská unie uplatňuje při dovozu automobilů standardní desetiprocentní clo. Spolu s vyrovnávacím clem tak celkový dovozní poplatek na některé bateriové elektromobily z Číny přesahuje 45 procent.

Dodatečné clo, které EK zavedla, se liší podle výrobce. Například dovoz elektromobilů od čínské firmy BYD je zatížen clem 17 procent. Clo 18,8 procenta platí na elektromobily od firmy Geely a 35,3 procenta na auta, která vyváží čínský státní podnik SAIC. Při započtení standardního cla tak v posledním případě dovozní poplatek činí 45,3 procenta. Geely prodává například značky Polestar nebo Volvo, zatímco SAIC vlastní původně britskou značku MG, která patří k nejprodávanějším elektromobilům v Evropě.

Komise už dříve uvedla, že nejvyšším clem zatíží ty automobilky, které s ní nespolupracovaly při vyšetřování dopadů subvencí poskytnutých čínskou vládou.

Na ostatní výrobce elektromobilů v Číně, včetně těch západních, jako je Volkswagen a BMW, se vztahuje clo 20,7 procenta. Na elektromobily americké značky Tesla vyrobené v Číně zavedla komise clo 7,8 procenta. U tohoto poplatku EK uvádí, že k němu dospěla na základě „individuální kalkulace“.

Evropská komise, která jménem 27 členských zemí EU řídí obchodní spory, poukazuje na výrazný nárůst dovozu elektromobilů z Číny do EU. Zatímco v roce 2020 podíl elektrických aut vyrobených v Číně dosahoval na unijním trhu elektromobilů 3,9 procenta, do září 2023 se dostal na 25 procent. Komise tvrdí, že je to částečně výsledek nečestných subvencí, které automobilkám poskytuje čínská vláda. Peking takové tvrzení odmítá a poukazuje na technologický pokrok v Číně.

Zavedená cla vadí zejména německým automobilkám, pro které je Čína důležitým trhem. Manažeři těchto automobilek se obávají, že spor o cla bude mít negativní dopady na odbyt jejich aut v Číně v době, kdy už mají dost problémů kvůli vysokým nákladům v souvislosti s požadavky EK na přechod k takzvaným čistým zdrojům energie.

EK má podle MPO v otázce cel na čínské elektromobily plnou důvěru Česka

Evropská komise má plnou důvěru Česka v otázce uvalení cel na dovoz čínských elektromobilů. Na dotaz ČTK to dnes uvedlo ministerstvo průmyslu a obchodu. Čína minulý týden podle agentury Bloomberg vyzvala českou vládu, aby pomohla vyřešit její spor s Evropskou unií ohledně elektromobilů. Výměnou nabízela Česku posílení obchodní a investiční spolupráce.

„Česká republika zastává kontinuálně kritickou pozici vůči využívání státních podpor, které jsou v rozporu s mezinárodními pravidly a závazky. V této souvislosti považujeme šetření Evropské komise za průkazné a litujeme, že Čína nevyužila možnosti k řešení v jeho průběhu. Komise má v tomto ohledu naši plnou důvěru,“ řekl ČTK mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Marek Vošahlík.

V EU začala minulý týden platit na dovoz bateriových elektromobilů z Číny vyrovnávací cla až 35 procent, maximální clo spolu se standardním desetiprocentním clem tak dosahuje zhruba 45 procent.

Čínská vláda se zavedením cel nesouhlasí. Čínské ministerstvo obchodu podle agentury Bloomberg vyzvalo Česko, aby spor o cla pomohlo řešit. Zároveň v této souvislosti uvedlo, že Čína je ochotna posílit spolupráci s českou stranou v oblastech zahrnujících obchod, investice a novou energetiku a rozšířit dovoz high-tech výrobků a zařízení z České republiky.

Evropská unie se rozhodla zavést na elektromobily cla, protože se s Pekingem nedokázala dohodnout na přátelském vyřešení sporu ohledně podmínek jejich dovozu. Evropská komise (EK) v úterý oznámila, že uzavřela antisubvenční vyšetřování a že zavádí dodatečná cla na dobu pěti let. Rozhodnutí bylo hned v úterý zveřejněno v Úředním věstníku EU a od středy začalo platit.

Brusel tvrdí, že čínská vláda poskytuje výrobcům elektromobilů nedovolené subvence. Čína s tím nesouhlasí a proti clům se ohradila. Oznámila také, že spor bude řešit za účasti Světové obchodní organizace (WTO).

Evropská komise jako exekutivní orgán EU zavedla clo 17 procent na elektromobily od čínského výrobce BYD, 18,8 procenta na elektromobily od firmy Geely a 35,3 procenta na auta, která vyváží čínský státní podnik SAIC. V EU přitom standardně platí na dovoz aut desetiprocentní clo. To znamená, že nejvyšší clo na dovoz elektromobilů z Číny teď činí 45,3 procenta. Komise už dříve uvedla, že nejvyšším clem zatíží ty automobilky, které s ní nespolupracovaly při vyšetřování dopadů subvencí poskytnutých čínskou vládou.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Cupra Tindaya je první auto s range extenderem v koncernu VW

Microsoft se vyhnul pokutě EU, slíbil oddělit Teams od programů Office

Pražská burza posílila, dál rostou akcie strojíren Doosan, ČEZ naopak ztrácel

Jindřichohradecké úzkokolejky zřejmě získá firma Fexlin, druhý zájemce v pořadí

Společnost Advent potvrdila, že prodává výrobce léků Zentiva firmě GTCR

Analýza: Nájmy ve starších bytech zdražily zhruba na 270 Kč za m2

Ford vrátí Focus do hry po dvouleté přestávce

Paliva v Česku po pěti týdnech zlevňování zdražila

Financial Times: Společnost GTCR kupuje výrobce léků Zentiva za 4,1 miliardy eur

Tipy Redaktorů

Státy EU se shodly na prodloužení sankcí proti ruským a běloruským subjektům

12 září, 2025

ÚS odmítl Feriho stížnost v kauze znásilnění jako neopodstatněnou

12 září, 2025

ANSA: Armaniho módní firmu zdědí jeho nadace, hlavní slovo bude mít jeho partner

12 září, 2025

Cupra Tindaya je první auto s range extenderem v koncernu VW

12 září, 2025

Atletická sezona vyvrcholí MS, papírově nejvýše je z Čechů výškař Štefela

12 září, 2025

Poslední Zprávy

Půlka dětských psychiatrů může jít brzy do penze, chybí 300 lůžek

12 září, 2025

Varšava odmítá Trumpovo tvrzení, že ruské drony mohly nad Polsko přiletět omylem

12 září, 2025

Microsoft se vyhnul pokutě EU, slíbil oddělit Teams od programů Office

12 září, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.