Aktual.: 14.12.2024 10:49
Brno – Železniční trať mezi Brnem a Zastávkou na Brněnsku je po modernizaci dvojkolejná a elektrifikovaná. Dopravní spojení na jihozápad od krajského města bude od neděle rychlejší, pravidelnější a pohodlnější. Díky modernizaci vyjedou do hustě obydleného regionu ekologické elektrické jednotky, které zajistí dopravu v krátkých intervalech, řekl premiér Petr Fiala (ODS), který se dnes zúčastnil jízdy zvláštním vlakem po opraveném úseku. Ve Střelicích dostal jako suvenýr starou výpravku, tedy „plácačku“, se kterou výpravčí dávala znamení vlakům.
Jde o jednu z nejstarších tratí v regionu, první vlaky vyjely z Brna do stanice s tehdejším názvem Boží Požehnání v roce 1856. Modernizace v úseku mezi Střelicemi a Zastávkou si vyžádala téměř 4,3 miliardy korun. Úsek z Brna-Horních Heršpic do Střelic je hotový od roku 2022 a železničáři za něj zaplatili 2,9 miliardy korun.
Hlavní část prací už skončila, od příštího týdne začnou mezi Brnem a Zastávkou ve špičce jezdit tři spoje za hodinu místo dřívějších dvou, některé zastávkové, další zrychlené, které trasu urazí za 24 minut. S ohledem na posílení kapacity železnice se změní trasování paralelních autobusových linek a vzniknou nové přestupní vazby.
Opravené jsou zastávky Omice a Rosice, změny jsou také v Tetčicích. V Zastávce jsou nová nástupiště, zbývá ještě opravit hlavní budovu. Modernizace spolu s instalací evropského vlakového zabezpečovače také umožní zvýšit traťovou rychlost až na 120 kilometrů za hodinu, upozornil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Jihomoravský kraj plánuje nasadit na elektrifikovanou trať nové hybridní vlakové jednotky, na které už vypsal výběrové řízení, doplnil hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL).
V Zastávce mohou lidé přesednout na motorové vlaky směr Třebíč a Jihlava. Stává se významným přestupním uzlem, řekl starosta Zdeněk Milan (Máme rádi Zastávku). Modernizaci tratě směrem na Jihlavu Správa železnic teprve připravuje. Bude elektrizovaná, v některých úsecích dvojkolejná, řekl novinářům náměstek ředitele Správy železnic Mojmír Nejezchleb.