Aktual.: 16.10.2024 13:03
Liberec – Vybudování moderního Dopravního terminálu v Liberci přijde podle předběžných odhadů na víc než dvě miliardy korun. Na financování projektu, který by měl propojit železniční, autobusovou i městskou hromadnou dopravu, se spojily Správa železnic, Liberecký kraj a město Liberec. V nejbližší době vypíšou dvoukolovou architektonickou soutěž, která bude řešit vlakové nádraží a jeho okolí včetně budovy Skloexportu, řekl dnes novinářům dosluhující náměstek hejtmana Zbyněk Miklík (Piráti).
„S naší dlouhodobou snahou zrychlit vlakové spojení mezi Libercem a Prahou jde ruku v ruce i celková modernizace vlakového nádraží a vznik nového libereckého dopravního terminálu. Jeho základem se stane historická výpravní budova libereckého nádraží. Propojením její odjezdové a příjezdové haly a doplněním dalších služeb vznikne velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího českého města,“ doplnil hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody začínají být podobné terminály trendem.
„Minimálně, aby z jedné strany nádražních objektů navazovala veřejná doprava a z druhé strany železniční, tady by se to mělo zokruhovat,“ řekl již dříve ČTK Svoboda. Přesun autobusů do prostoru vlakového nádraží si ale vyžádá nejen zrušení několika kolejí, nové prostory bude podle něj třeba zajistit například i pro drážní hasiče. Správu železnic přijde projekt podle odhadů na více než 1,3 miliardy korun, 615 milionů dá město Liberec a zhruba 250 milionů kraj. Stavba terminálu by podle Svobody měla začít v tomto desetiletí.
Všechny tři subjekty se teď budou podle Miklíka podílet i na financování architektonické soutěže, která bude stát podle odhadů kolem 15 milionů korun a bezmála 20 milionů zpracování projektové dokumentace. Lhůta pro návrhy v první fázi končí 20. února příštího roku, do druhého kola pro dopracování návrhů se počítá s výběrem čtyř až pěti nejlepších. Ty by měly být zpracovány i do podoby 3D modelu, který bude možné si projít.
Vizi propojit autobusovou a vlakovou dopravu v jediném areálu představil liberecký městský architekt, dnes náměstek primátora Jiří Janďourek (Starostové pro Liberecký kraj) s dalšími odborníky už v roce 2012. Liberecká radnice ji ale o čtyři roky později odmítla a pokračovala v přípravě výstavby nového terminálu na dnešním autobusovém nádraží. Nakonec z toho ale sešlo a před pěti lety převzal projekt Liberecký kraj, který ho nejprve nechal přepracovat a pak od něj zcela ustoupil.
Propojení vlakové, autobusové a městské dopravy je podle Půty trendem. „Současná situace nevyhovuje, protože přestup není na jednom místě,“ řekl. Propojení jednotlivých druhů dopravy v jednom uzlu by podle něj mohlo do veřejné dopravy přivést další cestující. Celý projekt získá podle hejtmana na významu v budoucnu, až Liberec spojí s Prahou rychlé železniční spojení, na jehož přípravě se teď pracuje. Rychlé železniční spojení přijde podle Svobody na 50 miliard korun.