Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Perušič se Schweinerem si v Ostravě po roční pauze zahrají o medaile

1 června, 2025

Iron Maiden oslavili 50. výročí svého vzniku v Letňanech letitými písněmi

1 června, 2025

PSG poprvé ovládl fotbalovou Ligu mistrů, ve finále deklasoval 5:0 Inter Milán

31 května, 2025

Čeští parahokejisté mají další světový bronz, opět po souboji s Čínou

31 května, 2025

Plochodrážní Grand Prix České republiky vyhrál Polák Zmarzlik, Kvěch byl osmý

31 května, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » EU schválila změny emisních norem, automobilky získají více času
Svět

EU schválila změny emisních norem, automobilky získají více času

PersonálPodle Personál28 května, 2025
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Komerční prezentace Aktual.: 27.05.2025 16:26

Brusel – Evropská unie dnes schválila změny emisních norem CO2 pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na dosažení emisních cílů. ČTK to potvrdily diplomatické zdroje. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos.

Návrh Evropské komise odsouhlasili ministři pro evropské záležitosti EU na svém jednání v Bruselu, Česko na schůzce zastupuje ministr Martin Dvořák. Jednalo se o finální hlasování, předpis nyní bude zveřejněn v Úředním věstníku EU a začne platit.

Již na začátku května schválili změny emisních norem i europoslanci. Cílem navrhované změny je podpořit evropský automobilový průmysl, který prochází rychlými technologickými změnami a čelí rostoucí konkurenci. Automobilový průmysl zaměstnává zhruba 13 milionů lidí a vytváří 14 procent hrubého domácího produktu (HDP) v Evropské unii.

Návrh je součástí akčního plánu komise pro evropský automobilový průmysl, který unijní exekutiva představila 5. března. Navazuje na strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu, který zahájila předsedkyně EK Ursula von der Leyenová na konci ledna a jehož součástí byla otevřená veřejná konzultace a diskuse s průmyslem a dalšími zúčastněnými stranami s cílem řešit nejnaléhavější výzvy, kterým toto odvětví čelí.

„Evropská komise navrhla cílenou změnu nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy CO2 pro nová auta a dodávky,“ uvedla unijní exekutiva na začátku dubna. Nová flexibilita znamená zprůměrování emisních cílů za tříleté období let 2025, 2026 a 2027. „Tento přístup umožňuje výrobcům vyrovnat jakékoli nadměrné roční emise překonáním cíle ve zbývajících letech. Tato dodatečná flexibilita pomůže chránit kapacitu průmyslu investovat do čistého přechodu při zachování cíle pro rok 2025 a udržení průmyslu na cestě k dalšímu kolu snižování emisí,“ dodala tehdy komise.

Česká vláda již dříve uvedla, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, ze tří na pět let. Český ministr dopravy Martin Kupka již v dubnu označil nový návrh EK za „malé, ale citelné povzbuzení“ v oblasti automobilového průmyslu. „Bojovali jsme za to, aby bylo období vykazování emisních cílů delší. Ale i tak je to pozitivní posun, od kterého jsme s to se odpíchnout a dále bojovat za dostupná a kvalitní auta. Musíme omezit regulace a více spoléhat na trh a technologické inovace. To je cesta, jak si udržet konkurenceschopnost a dojet vlak jménem Amerika a Čína,“ uvedl Kupka.

Zmírnění pokut výrobcům automobilů umožní, aby zprůměrovali limity za tři roky po sobě. To znamená, že když firma překročí předepsané emisní limity v roce 2025, může je snížit ve dvou dalších letech a pokuta jí bude hrozit jedině tehdy, pokud limit překročí průměr za celé tři roky.

Podle cílů musí každé nové auto jedoucí po silnicích EU snížit v průměru uhlíkovou stopu ze 116 gramů oxidu uhličitého na 93,6 gramu na kilometr. Pokud to výrobci aut nezvládnou, zaplatí 95 eur (asi 2400 korun) za každý gram oxidu uhličitého nad limitem u každého prodaného vozu.

Rozhodnutí podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla znamená pro tuzemské výrobce prostor pro nadechnutí, ale stále přetrvává rozpor mezi tržní realitou, kdy elektrické vozy tvoří zhruba 15 procent prodejů a 25 procenty, které by vycházely z požadavku EU. „Z toho vyplývá přetrvávající potřeba systémové změny a přehodnocení platného zákazu výroby vozů se spalovacím motorem od roku 2035,“ řekl ČTK.

Podle zástupců nošovické Hyundai změny v emisních normách přinesou automobilce větší flexibilitu ve výrobě, nicméně tříleté období považuje za příliš krátké pro změnu chování zákazníků, která by vedla k plnění emisních cílů.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Hamás odpověděl na americký návrh příměří, chce mír a stažení Izraele z Gazy

Při ruském bombovém útoku v Záporožské oblasti zemřela devítiletá dívka

MAAE: Írán dále zvýšil své zásoby vysoce obohaceného uranu

Fico: Slovenská vláda je připravena obnovit jednání s českým kabinetem

Odvolací soud potvrdil stopku propouštění ve federálních úřadech USA

Izrael zamezil setkání arabských ministrů na okupovaném Západním břehu

Počet obětí bleskových záplav ve střední Nigérii vzrostl na nejméně 150

V americkém státu Washington uniklo 250 milionů včel z převráceného kamionu

Poláci si v neděli zvolí prezidenta, šance obou kandidátů jsou vyrovnané

Tipy Redaktorů

Iron Maiden oslavili 50. výročí svého vzniku v Letňanech letitými písněmi

1 června, 2025

PSG poprvé ovládl fotbalovou Ligu mistrů, ve finále deklasoval 5:0 Inter Milán

31 května, 2025

Čeští parahokejisté mají další světový bronz, opět po souboji s Čínou

31 května, 2025

Plochodrážní Grand Prix České republiky vyhrál Polák Zmarzlik, Kvěch byl osmý

31 května, 2025

Tenisté Lehečka, Vondroušová ani Bouzková do osmifinále Roland Garros neprošli

31 května, 2025

Poslední Zprávy

Spilková se po dvou kolech golfového majoru US Open dělí o 36. místo

31 května, 2025

Hamás odpověděl na americký návrh příměří, chce mír a stažení Izraele z Gazy

31 května, 2025

Ve Zlíně měl světovou premiéru historický dobrodružný film Fichtelberg

31 května, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.