Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

V Praze 4 ve Vltavě plaval dělostřelecký granát, pyrotechnik ho odvezl

13 července, 2025

Francie dá v příštích 2 letech na obranu dalších 6,5 mld. eur, řekl Macron

13 července, 2025

Basketbalové juniorky porazily na MS v Brně Argentinu a mají první výhru

13 července, 2025

Třicetiprocentní americká cla by Německo tvrdě zasáhla, řekl Merz

13 července, 2025

Zemřel František Klišík, hrdina vítězného filmu festivalu v K. Varech

13 července, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Jak často se letadlu otevírají dveře za letu? Rekapitulace známých případů
Technet

Jak často se letadlu otevírají dveře za letu? Rekapitulace známých případů

PersonálPodle Personál20 ledna, 2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Na začátku je nutné říci, proč vlastně dochází k otevření nebo utržení dveří za letu a proč je to dnes problém. Dřevěná letadla s plátěným potahem měla jednoduché dveře s panty vpředu, takže je proud vzduchu „přibouchl“. Navíc létala nízko, takže i kdyby dveře upadly, kromě jisté ztráty komfortu nešlo o nic vážného. Podobná situace byla i u prvních celokovových letadel typu Douglas DC-2 a jejich vrstevníků.

Předválečné dopravní letouny, jako tento D.H.89 Dragon Rapide, měly jednoduché dveře se zývěsy vpředu.

Obdobně řešené byly i první celokovové letouny generace kolem DC-2.

Nová letadla, nové problémy

Naprosto jiná situace nastala se zavedením letadel s přetlakovou kabinou v druhé polovině 30. let. Prvním dopravním letounem s přetlakovou kabinou byl Boeing 307 Stratoliner, ale těch bylo postaveno pouhých 10. K dalšímu rozvoji došlo až po druhé světové válce zavedením americké trojice Lockheed L-049 Constellation (1945), Douglas DC-6 (1947) a Boeing 377 Stratocruiser (1949), britského Avro 688 Tudor (1945) nebo sovětského Tupolev Tu-104 (1956).

Prvním dopravním letounem s přetlakovou kabinou byl Boeing 307 Stratoliner.

Důvodem k zavedení přetlakových kabin byla snaha létat ve větších výškách, kde má letoun menší odpor vzduchu, takže může dosahovat vyšší rychlosti a menší spotřeby paliva. Požadavek se stal ještě urgentnější po zavedení proudových motorů s větším tahem. Benefitem přetlakových kabin je snížení hluku, účinné vytápění a klimatizace. Nutným zlem je rozdíl mezi vnitřním tlakem v kabině a vnějším tlakem okolního vzduchu, což klade nároky jak na pevnost trupu, tak na pevnost oken a dveří. U letadel nemá co dveře „zabouchnout“. Naopak. Přetlak vzduchu v kabině je má tendenci vyrazit ven.

Předpisy pro přetlakové kabiny se mohou v jednotlivých zemích nepatrně lišit, ale obecně se v kabině udržuje tlak na úrovni 8 000 až 11 000 stop (2 438 až 3 352 m), což cestujícím zajišťuje spolehlivou ochranu před hypoxií, dostatečný komfort, bez nutnosti kompenzovat rozdíly tlaku. Nižší tlak v kabině navíc snižuje namáhání trupu a všech výplní otvorů. Pokud ovšem dojde k opomenutí, nedbalosti, špatné údržbě, závadě nebo špatné konstrukci, je na problém zaděláno. Naštěstí se to nestává často a počty obětí nejsou vysoké (v porovnání s jinými leteckými katastrofami).

Co se odolnosti proti hypoxii týká, je individuální. Záleží mimo jiné na fyzických předpokladech každého jedince, ale úřady musely zavést nějaká obecná pravidla. Například americké předpisy vyžadují nasazení kyslíkových masek nebo přetlakování kabiny (kokpitu), pokud se letoun pohybuje déle než 30 minut ve výšce nad 12 500 ft (3 810 m) a okamžitě, pokud letoun vystoupá nad 14 000 ft (4 267 m). Předpisy se mohou nepatrně lišit podle toho, zda daná země používá metrické nebo imperiální jednotky, případně může být uveden kabinový tlak, zpravidla v hPa nebo PSI.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Herečka Libuše Havelková proslula kladnými rolemi maminek a babiček

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Hoover skrýval celý život homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

Revoluční funkce nebo zbytečnosti Windows 11, rozhodnutí je na vás

Apple čelí hněvu lidí za destruktivní reklamu. Ničí umění kvůli tabletu

Studenti z Česka vytvořili v CERN systém, který pomáhá vědcům

Poprvé odstartovala raketa na „svíčkový vosk“

Zdarma v plné kvalitě. Kde, jak a na čem sledovat MS v hokeji

Skvělý rychlý tip na skrytou přeinstalaci Windows 11 beze ztráty dat

Tipy Redaktorů

Francie dá v příštích 2 letech na obranu dalších 6,5 mld. eur, řekl Macron

13 července, 2025

Basketbalové juniorky porazily na MS v Brně Argentinu a mají první výhru

13 července, 2025

Třicetiprocentní americká cla by Německo tvrdě zasáhla, řekl Merz

13 července, 2025

Zemřel František Klišík, hrdina vítězného filmu festivalu v K. Varech

13 července, 2025

Bohemia rallye vyhrál Rakušan Wagner, novým lídrem MČR je Mareš

13 července, 2025

Poslední Zprávy

Odklad opatření EU vůči USA ukazuje otevřený prostor k jednáním, míní analytik

13 července, 2025

Bittner byl čtvrtý v hromadném spurtu deváté etapy Tour de France

13 července, 2025

Zemřel František Klišík, hrdina vítězného filmu karlovarského festivalu

13 července, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.