Virtuální a rozšířená realita je i přes značnou podporu velkých technologických společností stále spíše na okraji zájmu. Řada lidí si slibovala změnu v této oblasti od příchodu zatím nejvyspělejšího headsetu v podobě modelu Apple Vision Pro.
A zpočátku to opravdu vypadlo na úspěch, když se lidé s novým přístrojem na hlavě objevovali v ulicích a firma nějakou chvíli hlásila vyprodáno. Nyní se však zdá, že kouzlo značky Apple u tohoto zařízení pomalu vyprchalo a prodeje se nesetkaly s odhady marketingových odborníků firmy.
Vyplývá to z nedávného textu specialisty na Apple v agentuře Bloomberg Marka Gurmana, v němž hovoří o tom, že relativní neúspěch brýlí byl jedním z důvodů, proč z Applu po 36 letech odchází Frank Casanova, jenž vedl marketingové aktivity související s Vision Pro. V této oblasti se u Applu pohyboval od roku 2019, kdy byl jmenován prvním šéfem marketingu pro rozšířenou realitu.
Analytik Ming-Chi Kuo uvádí, že v první várce bylo vyrobeno na 200 tisíc kusů náhlavní soupravy, která se vyprodala během půl měsíce. Očekávalo se tak, že dalších 700 až 800 tisíc zařízení se vyprodá do konce tohoto roku. Poptávka se však podle něj rapidně snížila, a tak se Apple údajně rozhodl omezit dodávky Vision Pro na rok 2024 na 400 až 450 tisíc kusů.
Apple snížil objednávky ještě před uvedením Vision Pro na neamerické trhy, což podle Kua znamená, že poptávka na americkém trhu prudce klesla pod očekávání.
„Společnost Apple přezkoumává a upravuje svůj produktový plán pro náhlavní displeje, takže v roce 2025 se možná neobjeví žádný nový model Vision Pro (dříve se očekávalo, že se nový model objeví ve 2H25/4Q25). Apple nyní očekává, že dodávky Vision Pro v roce 2025 meziročně klesnou,“ píše Kuo na serveru Medium.
Apple se tak možná zařadí vedle dalších firem, jako je Meta, Microsoft nebo HTC, které pro své náhlavní soupravy pro virtuální a rozšířenou realitu nedokázaly najít dostatečnou podporu. Na druhou stranu je firma teprve na začátku, a může se tak stát stát, že s příchodem zajímavých aplikací se bude její Vision Pro prodávat lépe.
Zvláště pokud přijde varianta, která bude levnější, a bude tak lépe konkurovat zařízením jako Meta Quest nebo HTC Vive. Právě cena kolem 80 tisíc korun je podle některých odborníků jednou z hlavních překážek, které brání větší poptávce po brýlích, přestože jsou na trhu technologicky patrně nejvyspělejší.