Aktual.: 15.10.2025 13:12
New York – Nejhodnotnější značkou v letošním žebříčku Best Global Brands konzultační společnosti Interbrand zůstává Apple. Hodnota značky se ale proti loňsku snížila o 3,7 procenta na 470,9 miliardy dolarů (9,8 bilionu Kč). Na druhém místě zůstala značka Microsoft, jejíž hodnota proti loňsku vzrostla o 10,2 procenta na 388,5 miliardy dolarů. Třetí je Amazon. První tři místa zůstávají beze změny a patří americkým značkám. Citelně ale klesla hodnota značky Tesla, zatímco nově se v žebříčku objevila značka čínských elektromobilů BYD.
Celková hodnota letošního žebříčku nejlepších globálních značek dosahuje 3,6 bilionu dolarů (více než 75 bilionů Kč), což je proti loňskému žebříčku nárůst o 4,4 procenta, respektive o 150 miliard USD. Několik značek zaznamenalo rekordní nárůst hodnoty.
„Digitálně podpořené služby a vzestup umělé inteligence (AI) vytvářejí vítěze rychleji než kdykoli dříve. Zásadní změny jsou určující silou, která globální značky formuje. Vítězí ty značky, které inovují napříč odvětvími, budují kulturní relevanci a investují do dlouhodobé strategie. Ty, které spoléhají pouze na minulý úspěch, čelí na cestě k dalšímu růstu problémům,“ uvedl globální šéf společnosti Interbrand Gonzalo Brujó.
Mezi značky, které jedou na vlně inovací, patří Nvidia, Netflix, YouTube, Uber, Nintendo a Instagram. Nově se pak v žebříčku objevují značky jako Blackrock, Booking.com, Qualcomm, GE Aerospace, Uniqlo, Schneider Electric, Monster, Nasdaq, BYD a Shopify. Tolik nováčků v žádném ročníku zatím nebylo.
Z automobilových značek dál roste japonská Toyota, ale německé značky Mercedes-Benz a BMW jsou ceněny méně než před rokem. Výrazný pokles hodnoty, o více než 35 procent, utrpěla americká značka Tesla miliardáře Elona Muska, což Interbrand zdůvodňuje silnou konkurencí. Svědčí o tom právě čínská značka BYD, která v žebříčku dosud nefigurovala, ale teď je na 90. místě. Tesla je na 25. příčce. Jihokorejská značka Hyundai je na 30. místě s oceněním 24,6 miliardy USD. Vyšší ocenění v tomto žebříčku ještě neměla.
Žebříček Best Global Brands byl poprvé představen v roce 2000. Interbrand při oceňování značek zohledňuje tři faktory: zaprvé finanční výkonnost značkových produktů nebo služeb, zadruhé úlohu značky v nákupním procesu, a zatřetí konkurenční sílu značky. To znamená její schopnost vytvářet loajalitu a dlouhodobě udržovat poptávku, a tím i prodejní marži.
Interbrand při oceňování značek vychází z předpokladu, že značky, které usilují o skutečné vůdčí postavení, si nejenže musejí získat oblibu u zákazníků, ale dělat i to, co je považováno za správné pro lidi i planetu. Interbrand proto do své metodiky oceňování integroval i dopad environmentálních, sociálních a správních (ESG) aktivit značky.
Deset nejcennějších značek světa v žebříčku Best Global Brands 2025
Pořadí | Značka | Hodnota značky (v miliardách USD) | Meziroční změna hodnoty (v procentech) |
1. | Apple | 470,9 | -3,7 |
2. | Microsoft | 388,5 | +10,2 |
3. | Amazon | 319,9 | +7,3 |
4. | 317,1 | +8,9 | |
5. | Samsung | 90,5 | -10,0 |
6. | Toyota | 74,2 | +2,0 |
7. | Coca-Cola | 60,1 | -1,9 |
8. | 57,3 | +27,0 | |
9. | McDonald’s | 53,0 | +0,1 |
10. | Mercedes-Benz | 50,1 | -15,0 |
Zdroj: Interbrand