Aktual.: 16.10.2024 11:57
Praha – Nový cvičný letoun L-39, který vyrábí Aero, dnes dostal oficiální jméno Skyfox. Navazuje na své předchůdce Alca, Albatros či Delfín. Letoun L-39 tímto krokem vstupuje do nové éry, získal vlastní identitu. Do roka by Aero mohlo uzavřít dva až tři nové výrobní kontrakty, řekl ČTK ředitel Aera Viktor Sotona. Název letounu Aero představilo při mezinárodní výstavě a konferenci Future Forces Forum 2024 v Praze, akce se zúčastnil i prezident Petr Pavel, který zmínil důležitou roli české letecké výroby.
„Jméno je hrozně důležité, vytváří se tím vztah mezi pilotem a strojem. Ideálně, když to jméno i symbolizuje nějaké vlastnosti letounu, což se v případě Skyfoxu daří,“ uvedl ředitel a dodal, že fox neboli liška je odkazem i na české zvíře, které sice není nejsilnější v lese, ale je vynalézavé, umí se přizpůsobit a je vytrvalé. Název tedy podle ředitele zároveň odráží vlastnosti letounu. „Důležitým aspektem Skyfoxu je péče o piloty. Stejně jako liška, která je obratná, chytrá a dokáže se vyhnout nebezpečí, i náš letoun se vyznačuje vynikajícími bezpečnostními prvky. Díky sedadlu nula-nula a možnosti nosit zbraňové systémy mohou piloti i v náročných situacích důvěřovat tomu, že je letoun podrží a ochrání,“ doplnil Sotona.
Pavel na dnešní akci zdůraznil roli nových technologií v zajištění bezpečnosti a obrany a rovněž hovořil o potenciálu nových letounů. Sotona ČTK řekl, že je klíčové, aby veřejnost měla zájem o letectví, vnímala jej jako prestižní a klíčový obor na vrcholu znalostního řetězce. Důležitá je podle něj spolupráce s vysokými školami a je třeba rozšiřovat učební obory. Zároveň Aero spolupracuje už se středními i základními školami.
V Aeru od května 2023 pokračuje sériová výroba letounu, aktuálně v taktu 12 strojů ročně. Příští rok by měl být roční počet stejný, a v roce 2026 by produkce měla stoupnout na 18 letounů ročně. Prvním zákazníkem byl Vietnam, nyní se vyrábí letouny pro LOM Praha, které by měly být dodány čtyři, z nich dva ještě letos. Podnik ještě opci na dodání dalších čtyř. Příští rok začnou též dodávky do Maďarska, kam poputuje dvanáct strojů. K novým kontraktům zatím podle ředitele nebude Aero zveřejňovat další podrobnosti.
L-39NG je nově vyvinutý podzvukový proudový cvičný letoun, ale zároveň může plnit roli lehkého bitevníku. Aero jej představuje jako nejefektivnější stroj ve své třídě, dostupný v západní i východní konfiguraci a certifikovaný podle předpisů EU a NATO.