Aktualizace: 29.02.2024 18:26
Pardubice – Společnost Nemocnice Pardubického kraje slavnostně otevřela nový pavilonu urgentního příjmu a chirurgických oborů v Pardubické nemocnici. Stavba stála téměř dvě miliardy korun, což z ní činí největší investici v historii Pardubického kraje. Na financování využil dotaci 500 milionů korun z evropského programu REACT EU. V příštích dnech se do rozsáhlé budovy začnou stěhovat lékaři a sestry a pavilon uvedou skutečně do provozu, řekl generální ředitel společnosti Tomáš Gottvald.
„V pátek začíná stěhování všech provozů, které se do této budovy vměstnají, tedy centrální sterilizace, centrální operační sály, velká chirurgie, traumatologie nebo ortopedie. Nemocnice nezastaví svůj provoz, není to šroubárna, ale spádové zdravotnické zařízení pro nemocné z širokého regionu,“ uvedl Gottvald. Díky novému pavilonu se také na jedno místo soustředí příjem pacientů, dosud v nemocnici fungovalo 11 příjmových míst.
Osmipodlažní budova se začala stavět v roce 2021, předcházely tomu demolice některých objektů v areálu. Pavilon bude sloužit pro spádovou oblast s 260.000 obyvateli pro základní a specializovanou péči a s přibližně 520.000 obyvateli pro specializovanou péči. V objektu se dvěma křídly bude chirurgie, cévní nebo dětská chirurgie, traumatologie, ortopedie, kardiologie, neurochirurgie, ale také operační sály a lůžka ARO. V přízemí osmipatrové budovy bude umístěna takzvaná emergency, atrium se zelení a bistrem pro návštěvníky, vyšetřovny a ambulance a na střeše heliport. Náklady na vybavení budovy dosáhnou asi 0,5 miliardy korun.
Podle mluvčí společnosti Nemocnice Pardubického kraje Kateřiny Semrádové se příští týden začnou stěhovat do nové budovy další oddělení. Nemocnice k přesunům lůžkových částí využije termín jarních prázdnin, které v kraji začínají 12. března a kdy je obvykle menší provoz. Do standardního režimu by pavilon měl přejít od 18. března, výjimku tvoří urgentní příjem, který se bude spouštět postupně.
Stavělo se za plného provozu nemocnice a v těsném sousedství dalších budov, což s sebou přineslo mnohá omezení. Zmenšily se možnosti parkování, zásobovací výjezd musí počkat až na vybudování spojovacího nadzemního koridoru do dalších budov. Zatím se auta budou vracet do vjezdu. Propojení je naplánováno do tří sousedních budov, současná stavba s tím počítá a je na to připravena. Nová budova bude první rok ve zkušebním provozu, kdy se do ní budou různá oddělení stěhovat ze současných míst.