Aktual.: 14.08.2025 15:36
Praha – Dvě pětiny lidí v Česku ve věku 30 až 64 let by si zpětně přály získat vyšší stupeň vzdělání, než jakého dosáhli. Nejčastější je v této věkové skupině vzdělání bez maturity. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM. Většina dotázaných je však spokojená se svým dosaženým vzděláním.
„Oslovili jsme osoby ve věku 30 až 64 let místo celé populace, protože u těchto osob předpokládáme ukončenou přípravu na budoucí povolání,“ uvedli autoři průzkumu. Zjistili, že v dané skupině má 38 procent lidí vzdělání bez maturity, 35 procent s maturitou a 27 procent absolvovalo vysokou školu.
Většina oslovených – skoro tři pětiny – považuje získaný stupeň vzdělání za dostatečný. Přes dvě pětiny dotázaných by si nyní přály, aby v minulosti studovaly déle a dosáhly vyššího stupně vzdělání. Jen jedno procento účastníků průzkumu by naopak zpětně chtělo studovat kratší dobu.
Nejvíce lidí, kteří by zpětně chtěli věnovat studiu více času, bylo mezi dotázanými se vzděláním bez maturity. Vyšší stupeň vzdělání by si přálo mít 61 procent z nich. Z lidí s maturitou by stálo o vyšší vzdělání, tedy vysokoškolský diplom, 52 procent. Z účastníků průzkumu, kteří mají vysokou školu, naprostá většina nelituje toho, kolik času věnovali studiu. Pouze tři procenta z nich považují své vysokoškolské studium za zbytečné a zpětně by se spokojili jen s maturitou.
„Důvodem zájmu o vyšší stupeň vzdělání je větší šance na trhu práce, vyšší plat, nižší nezaměstnanost, jiný charakter práce umožňující práci z domova nebo mimo směnný provoz i osobní důvody,“ sdělila Zuzana Švalbová ze STEM/MARK. Lidé s maturitou nebo vysokoškolským vzděláním v průzkumu hodnotili svůj pracovní život jako úspěšný častěji než lidé bez maturity.
Situace, kdy by si řada lidí přála mít vysokoškolský diplom, ale nedosáhla ho, souvisí podle Švalbové i s nastavením školského systému v Česku. Děti se v 15 letech volbou typu střední školy rozhodují, zda budou, či nebudou v budoucnu studovat vysokou školu, uvedla. „Na rozdíl od praxe západoevropských zemí, kde převažuje všeobecné středoškolské vzdělávání a víceméně otevřená cesta k terciárnímu vzdělání pro všechny,“ doplnila.
„Zvlášť v dnešní době, kdy je ostrá konkurence v přijímacím řízení na kvalitní střední a vysoké školy, je důležité mluvit o tom, že lidé mají zájem o vyšší vzdělání, tedy o střední školy s maturitou, ze kterých je reálné přejít na vysokou školu – reálné v tom smyslu, že tomu odpovídá učební plán i úroveň těchto škol,“ uvedla Švalbová. „Tento zájem mají lidé v mnohem větší míře, než jim stávající systém umožňuje. A pokud takovou šanci nedostanou ve studentském věku, těžko ji pak dohánějí, protože zapojení do dalšího vzdělávání je u nás velmi nízké,“ doplnila.
Průzkumu STEM/MARK se zúčastnilo 790 lidí. Konal se letos v červnu a červenci.