Aktual.: 25.04.2025 14:09
Kunětice (Pardubicko) – Nad letištěm v Kuněticích na Pardubicku se dnes krátce proletěla replika Blériotu. Letem připomněla dubnové 115. výročí prvního letu aviatika Jana Kašpara. Pro létání dnes nebyly ideální podmínky, bylo zataženo, vypadalo to na déšť a foukal poryvový vítr. Pilot Jan Rudzinskyj letovou ukázku proto zkrátil na minimum a takzvaně jen „poskočil“ na dráze.
„Dneska to bylo náročné. Když jsem se rozhodoval, že bych udělal skutečné předvedení letounu, přišel takový poryv, že jsem byl rád, že jsem přistál. V jednu chvíli to vypadalo nadějně, v druhé chvíli jsem to zachraňoval a byl jsem rád, že jsem to dostal bezpečně na zem,“ řekl pilot, který jinak létá s moderními akrobatickými letouny, což je podle něj na pilotování něco zcela jiného.
„Letadlo (Blériot) není tak ovladatelné jako moderní letadla, hodně dlouho mu trvá, než se dostane z krajního režimu do stabilní polohy. Někdy to ani nemá řešení, nad určité limity počasí s tím létat nejde,“ řekl Rudzynskij. Létat na replice je pro něj čest i radost, ale vyžaduje to velké zkušenosti. Musí přepnout a na chvíli zapomenout na to, co umí s moderními stroji, které jsou na rozdíl od historických předchůdců mnohem ovladatelnější.
Průkopníci letectví měli dřív na velkých loukách neomezený prostor, když do křídel zafoukal vítr a odclonil je stranou, měli možnost to vybrat a stále přistát jinde mimo zástavbu. Současní piloti se musí trefit na letovou dráhu. Vítr se dnes opíral do křídel a udržet ho úplně rovně nebylo podle pilota možné. „Křídla jsou ohromná, jako plachty. Musím se ohromně soustředit,“ dodal.
Rudzynskyj letěl na replice Kašparova druhého Blériotu, který si průkopník českého letectví předělával podle svých představ a se kterým v roce 1911 doletěl do pražské Chuchle. Rudzynskyj sní o tom, že by tento let zopakoval. „Ano, mám chuť letět do Chuchle. Nicméně musíme něco udělat s motorem, abych to zvládl. Musíme přidat druhou nádrž, aby se dalo s rezervou doletět,“ řekl Rudzynskij.
Blériot J.K. co nejvíc odpovídá Kašparovu originálu. Je dvoumístný, ale má jiný motor značky Laurin a Klement. Originální motor už se nedochoval a jiný podobný by byl hodně drahý. Letoun může letět maximálně rychlostí 110 kilometrů v hodině, od země se odlepí v rychlosti 65 km/h. Pádovou rychlost má 70 km/h. „Já se ale krajním rychlostem vyhýbám. Když letím hodně vysoko, tak se bojím,“ přiznal pilot.
Replika letounu patří do letky Aviatické pouti, která v Kuněticích na letišti provozuje muzeum a nepravidelně ho otevírá veřejnosti. Vlastní dohromady tři repliky Blériotu, z toho dvě funkční. Na Aviatické pouti, která se koná v červnu, jednu z nich návštěvníci uvidí.