Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Snížení trestní odpovědnosti musí doprovodit změna výchovných ústavů, tvrdí Bradáčová

16 srpna, 2026

Delegace Hamásu jedná v Egyptě o mírovém plánu USA pro Pásmo Gazy

16 srpna, 2026

Bývalí ministři Stanjura a Pilný: Zestátnění ČEZ není dobrá myšlenka

16 srpna, 2026

Štáfek točí třetí Vyšehrad, první natáčecí dny ovlivnilo horko

16 srpna, 2026

Czech Tour ovládl Američan August, Ježek dojel na Pustevnách čtvrtý

16 srpna, 2026
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Výzkum: Asi polovina Čechů věří, že malé množství alkoholu je zdraví prospěšné
Česká

Výzkum: Asi polovina Čechů věří, že malé množství alkoholu je zdraví prospěšné

PersonálBy Personál15 března, 2026
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram
Výzkum: Asi polovina Čechů věří, že malé množství alkoholu je zdraví prospěšné


Komerční prezentace Aktual.: 15.03.2026 09:10








Praha – Zhruba polovina Čechů věří, že pití malého množství alkoholu je zdraví prospěšné. Takové množství umí většina i konkrétněji určit, nejčastěji jako několik skleniček vína nebo piva. Vyplývá to z výzkumu sociologů z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Výzkum se zaměřil na rozšířenost mýtů o alkoholu i zkušenosti s omezováním jeho konzumace.

Zúčastnilo se 1022 respondentů starších 18 let, kteří v posledních 18 měsících před sběrem dat někdy konzumovali alkohol. Sběr dat zajistila v období od 24. dubna do 2. května 2025 společnost NMS Market Research.

„Přestože si značná část populace uvědomuje jeho rizika, přetrvávají mnohé mýty a zkreslené představy, které mohou oslabovat schopnost tato rizika adekvátně vnímat. Nejrozšířenější jsou například představy o ‚zdraví prospěšné skleničce‘ nebo o vlivu alkoholu na tělesnou teplotu,“ uvádí výzkum.

Třetina rodičů dětí do pěti let si myslí, že malé množství alkoholu v těhotenství není nebezpečné ani pro matku, ani pro dítě. Lidé ve věku 25 až 44 let mají podle výzkumníků častěji volnější pohled na pití alkoholu během těhotenství, bez ohledu na to, zda mají menší děti.

Asi dvě pětiny dotázaných věří, že malé množství alkoholu pomáhá předcházet srdečním onemocněním. Více než 60 procent věří tomu, že alkohol zvyšuje tělesnou teplotu, zhruba čtvrtina tomu, že alkohol zlepšuje kvalitu spánku.

Vysoká spotřeba alkoholu v ČR podle lékařů přispívá k vyššímu výskytu a nárůstu onemocnění. Spojují ho například vyšším rizikem vzniku většiny druhů rakoviny, obezity, vysokého krevního tlaku nebo nemocí jater.

Asi tři čtvrtiny Čechů už někdy zkoušely omezit pití alkoholu. Téměř třetina někdy zkusila omezit konzumaci stanovením maximálního množství alkoholu, které vypije při jedné příležitosti. Nejčastěji jsou touto hranicí dvě sklenice.

Úspěšnost svého omezování alkoholu hodnotí respondenti převážně pozitivně. Asi 70 procent uvedlo, že se jim daří udržovat svou spotřebu alkoholu na přiměřené úrovni, a to dlouhodobě nebo alespoň po většinu času.

Jednou z metod omezování konzumace alkoholu je krátkodobá abstinence, se kterou má zkušenost více než polovina dotázaných. Zhruba třetina krátkodobě abstinuje pravidelně, alespoň jednou ročně. Lidé často volí dobu jednoho měsíce. Ti, kteří krátkodobou abstinenci nikdy nezkusili a ani ji zkusit neplánují, často jako důvod uvádějí, že je jejich konzumace příliš nízká na to, aby to považovali za potřebné.

Česko patří podle zprávy o alkoholu za rok 2024 vydávané Národním monitorovacím střediskem pro drogy a závislosti dlouhodobě mezi země s nejvyšší konzumací alkoholu na světě. Ročně Češi vypijí 160 litrů alkoholických nápojů na osobu. Ze zprávy vyplývá, že rizikově konzumuje alkohol 15 až 18 procent české populace starší 15 let, což je odhadem 1,3 až 1,6 milionu osob.

‚;
} else {
let zoneId = ‚78406‘;
zoneId = (zoneType === ‚autonaelektrinu‘) ? ‚230106‘ : zoneId;
div.innerHTML = “;
}
}

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Snížení trestní odpovědnosti musí doprovodit změna výchovných ústavů, tvrdí Bradáčová

Babiš: Čtyři miliardy na sucho jsou plánovaným rozpočtem sekce Mze

Většinu Česka zasáhnou v pondělí silné bouřky

Teplotní rekordy padly dnes na 30 pct stanic, bylo až 37,1 stupně

Praha v tomto volebním období hospodaří s vysokými přebytky, čelí kritice

Experti: Tálibán po pěti letech drží Afghánistán, režim ale zůstává zranitelný

V Česku budou o víkendu tropy, meteorologové varují před přehřátím

Ministři se v pondělí vrátí do Strakovy akademie, tématem bude sucho

Ráno na Šumavě mrzlo, přes den pak bude v Česku až 36 stupňů

Tipy Redaktorů

Delegace Hamásu jedná v Egyptě o mírovém plánu USA pro Pásmo Gazy

16 srpna, 2026

Bývalí ministři Stanjura a Pilný: Zestátnění ČEZ není dobrá myšlenka

16 srpna, 2026

Štáfek točí třetí Vyšehrad, první natáčecí dny ovlivnilo horko

16 srpna, 2026

Czech Tour ovládl Američan August, Ježek dojel na Pustevnách čtvrtý

16 srpna, 2026

Chorvatská policie zadržela čtyři lidi podezřelé ze založení lesních požárů

16 srpna, 2026

Poslední Zprávy

Hrochová skončila na atletickém ME devátá v maratonu, vyhrála Vainiová

16 srpna, 2026

Babiš: Čtyři miliardy na sucho jsou plánovaným rozpočtem sekce Mze

16 srpna, 2026

Ruské síly zaútočily na Kyjev a na další města, úřady hlásí pět mrtvých

16 srpna, 2026
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2026 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.