Aktual.: 14.07.2025 14:43
Praha -Správa železnic dnes zahájila revitalizaci nádraží Praha-Bubny a proměnu na Centrum paměti a dialogu Bubny (CPDB). Stavba má trvat do března 2027. Modlitbu přednesl židovský kantor Rafael Rod, zahájení se zúčastnila velvyslankyně Izraele Anna Azariová. Na základní kámen poklepali ministři kultury Martin Baxa (ODS) a dopravy Martin Kupka (ODS), šéf Správy železnic Jiří Svoboda nebo ředitelka CPDB Pavlína Šulcová.
Přestavba původní nádraží rozšíří, zároveň má zachovat charakteristické prvky a vytvořit vizuální kontrast mezi starým a novým. Podle dřívějších informací CPDB vznikne vedle výstavních sálů a multifunkčních prostor také kavárna, počítá se s oživením přilehlého veřejného prostranství.
Společnost Metrostav DIZ má stavět do března 2027, v soutěži uspěla s nabídkou necelých 187 milionů korun bez DPH. Z nádraží se podle Šulcové stane vzdělávací paměťová instituce, která uchová paměť obětí holokaustu a bude ji předávat dalším generacím.
„Holokaustu předcházely roky nenávisti, polarizace a postupného rozkladu demokratických hodnot. Právě proto je tak důležité mít místo, kde si tyto souvislosti můžeme připomínat a učit se z nich,“ řekl Baxa. Podle Kupky bude místo rušné i kvůli blízkému novému terminálu, který začne fungovat 1. srpna.
Proměnu původního bubenského nádraží navrhl královéhradecký ateliér ARN Studio, který vedou architekti Jiří a Michal Krejčíkovi. Návrh zvítězil v architektonické soutěži a vznikl na objednávku původní organizace Památník ticha, kterou ministerstvo kultury loni transformovalo na CPDB a změnilo její vedení. Správa železnic stavbu bude podle Svobody řídit po projektové a stavební stránce. CPDB zaplatí rekonstrukci z peněz ministerstva kultury. Vláda projekt schválila na konci února.
Autentickou podobu nádraží před rekonstrukcí pro CPDB zachytil fotograf Dušan Tománek. Soubor jeho fotografií nazvaný Fragmenty minulosti lze do pátku 18. července vidět v pražském Karolinu.
Místu bude nadále vévodit monument sochaře Aleše Veselého Brána nenávratna. Železniční kolej zdvižená k nebi symbolizuje někdejší utrpení a poslední cestu lidí mířících do transportů. Zesnulý Veselý monument k nádraží instaloval s pomocí ředitele Památníku ticha Pavla Štingla před deseti lety, na jaře 2015.
U nádraží přestaly stavět vlaky na přelomu let 2022 a 2023, kdy začala modernizace trati na Kladno. Vlaky tam jezdily nepřetržitě od roku 1868, současná nádražní budova, jíž procházeli lidé do transportů, je z roku 1923.
U nádraží ve druhé polovině 19. století rakousko-uherská Společnost Státní severní dráhy vybudovala rozsáhlé zázemí železnice, včetně rozlehlých dílenských hal s litinovými sloupy, lokomotivních výtopen a remíz. Na soukromých pozemcích z nich po demolicích v posledních desetiletích zůstala stát jen dosud památkově chráněná vodárna. Pozemky z vlastnictví developerské společnosti CPI by nyní mohlo získat hlavní město, ke koupi vyzvala tomu Praha 7.
Nové a mnohem větší nádraží Praha – Bubny, které vyrostlo u Negrelliho viaduktu, začne fungovat 1. srpna, kdy se tam rozjedou vlaky, řekl dnes Kupka.