Aktualizace: 16.01.2024 16:31
Liberec – Vědci Technické univerzity v Liberci (TUL) vyvinuli systém, který dokáže odhalit, jestli prádlo někdo vypral. Speciální úprava štítku na oděvu by mohla pomoci třeba e-shopům a obchodníkům odhalit, jestli prádlo, které zákazník vrací, nosil a pak vypral. Novinka z textilní fakulty je levná, snadno použitelná, ekologická a chrání ji užitný vzor, řekl dnes ČTK mluvčí liberecké univerzity Radek Pirkl.
Hlavně e-shopy se potýkají s tím, že lidé vracejí údajně nenošené oblečení, které ve skutečnosti nosili a před vrácením vyprali. „Řešení problému u nás poptávali přímo majitelé e-shopů. Vypraný oděv ztrácí na jakosti, je prakticky neprodejný, což generuje ztráty, které pro provozovatele už nejsou zanedbatelné. Bylo jasné, že musíme přijít s řešením jednoduchým, které lze snadno a bez velkých nákladů zapojit do výrobního procesu oděvu,“ doplnil spoluautor metody Jiří Militký z katedry materiálového inženýrství.
Na univerzitě vyvinuli technologii založenou na velmi krátkých obarvených vláknech bavlny, která se vodorozpustným ekologicky nezávadným pojivem nanesou na štítek oděvu. „Inspirovali jsme se u bankovek, tam jsou ale vlákna pevnou součástí papíru a nelze je vymývat. Vlákna ze štítku oděvu se naopak při prvním praní uvolní snadno a všechna. Pojivo se rozpustí v teplé i studené vodě a krátká barevná vlákna už nic na štítku nedrží, vymyjí se a zmizí,“ popsal nápad druhý z autorů Jakub Wiener.
Vlákna lze na štítky nanášet ručně při finální úpravě oděvu u výrobce. „S lidmi z fakulty strojní nyní navrhujeme linku pro nanášení detekční vrstvy. Půjde ji bez větších obtíží zařadit na konec výrobního procesu oděvu a štítku,“ doplnil Militký. „Vizuální indikátor praní textilního výrobku“ chráněný užitným vzorem, pomůže podle něj nejen provozovatelům nebo majitelům e-shopů, ale také koncovým zákazníkům. „I pro ně může být při nákupu určující informací, zda tričko nebo kalhoty už někdo nosil a vypral,“ poznamenal.
Barevná vlákna pokrývají do sedmi procent povrchu štítku, jsou velmi dobře viditelná pouhým okem, ale nesnižují jeho čitelnost. Technologie je levná, jednoduše realizovatelná a nezatěžuje životní prostředí. „Pro výrobce představuje investici v řádu desítek tisíc korun, náklady na jednotlivý oděv zvyšuje asi o korunu,“ doplnil Wiener. Přesto se zatím podle autorů nenašel v Česku žádný výrobce, který by chtěl metodu využít.