Aktual.: 4.09.2025 09:13
Brno – Brněnské HaDivadlo do nové sezony nevede jednotlivec, ale kolektiv. Tříčlenný tým tvoří Jan Doležel, Justina Grecová a Jana Vaverková, spolužáci z Janáčkovy akademie múzických umění, kteří loni uspěli ve výběrovém řízení. V rozhovoru s ČTK řekli, že chtějí navázat na tradici autorského přístupu, který HaDivadlo rozvíjí víc než půl století, a zároveň vyzkoušet potenciál kolektivního vedení bez vnitřní hierarchie. Konkrétní plány i nový vizuální styl představí v sobotu na akci nazvané Letʼs Fly Together.
„Zatím budeme rozhodovat jako jedno těleso, u 90 procent schůzek jsme všichni tři, o všech věcech se bavíme společně. Po první sezoně to vyhodnotíme a možná si úkoly přerozdělíme konkrétněji,“ řekl Doležel. „V kolektivitě je mnohem větší řád, než si mnoho lidí myslí,“ doplnila Grecová. Jde podle ní zároveň o signál pro společnost, že přísná hierarchie není vždy a ve všem nutná.
Některé inscenace budou členové uměleckého vedení vytvářet kolektivně po režijní i dramaturgické stránce, u jiných se na jednotlivých pozicích prostřídají. Pro hostující tvůrce pak budou zastávat úlohu interní dramaturgie.
Nové vedení nechce dělat tlustou čáru za minulostí HaDivadla, jehož specifický duch všichni poznali už za studií v ateliéru, který se hlásí k odkazu Josefa Kovalčuka, spoluzakladatele HaDivadla. Mezi jejich pedagogy byl také někdejší protagonista HaDivadla Břetislav Rychlík.
Žádné zemětřesení zatím nenastalo ani v hereckém souboru. Zůstávají zástupci starší generace Cyril Drozda, Marie Ludvíková, Simona Peková a Miloslav Maršálek. „Naše první inscenace bude celosouborová. Je to pro nás velké seznámení se všemi generacemi v divadle,“ řekla Vaverková. Soubor ovšem doplnili také vrstevníci nového uměleckého vedení, mladí absolventi Ema Lovecká, Šimona Horynová a Josef Kostka.
Téma sezony zní Kolektiv a bude se v různých kontextech prolínat třemi novými inscenacemi. V první z nich se HaDivadlo zaměří na příběh Jany z Arku, ženy, která podle Vaverkové šla proti kolektivnímu vědomí své doby, zbortila stereotypy a obrátila běh událostí jiným směrem. Další novinkou bude dramatizace knihy Marka Torčíka Rozložíš paměť o objevování vlastní identity v kulisách homofobního maloměsta, kde jako kolektivní hrdina vystupují jeho obyvatelé. Jako třetí premiéru umělecké vedení chystá hru Maxe Frische Pan Biedermann a žháři.
HaDivadlo sídlí v bývalém kině pod funkcionalistickou pasáží Alfa v centru Brna. „Baví nás, že je to atypický prostor, který nebyl původně určený pro hraní divadla. Vždycky jsme vycházeli ze specifik konkrétního prostoru,“ uvedl Doležel. Společně s Husou na provázku a platformou Terén tvoří HaDivadlo součást městem zřizovaného Centra experimentálního divadla. Nové vedení chce usilovat o dialog a spolupráci mezi jednotlivými složkami centra.
Na sobotu HaDivadlo připravuje slavnostní zahájení sezony. „Začne v podvečer společnou hostinou v zahradách pod Petrovem, kde bude také živá instalace našich letců,“ popsala Vaverková. Jedním z vizuálních symbolů HaDivadla jsou totiž tradičně křídla. Přímo v HaDivadle pak následuje odhalení nového vizuálu, aktualizovaného loga, plánovaných premiér a jejich tvůrčích týmů.
V posledních deseti letech byl uměleckým šéfem HaDivadla Ivan Buraj. Od nové sezony vede pražské Divadlo v Dlouhé.
Jan Tomandl hj